Rail Baltica: rozpoczynają się poszukiwania projektanta wileńskiego węzła kolejowego

Rail Baltica: rozpoczynają się poszukiwania projektanta wileńskiego węzła kolejowego

16 lutego 2023 | Źródło: Rail Baltica /Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W ramach korekty planu specjalnego linii kolejowej Kowno-Wilno spółki Rail Baltica ogłoszono zamówienie na usługi projektowe dla wileńskiego węzła kolejowego. Przetarg został ogłoszony przez spółkę LTG Infra odpowiedzialną za realizację projektu na Litwie. Podpisanie umowy z wybranym oferentem planowane jest w trzecim kwartale tego roku.

 

Fot. Rail Baltica

 

Postępowanie o udzielenie zamówienia obejmuje dworzec pasażerski w Wilnie, który stanie się międzynarodowym dworcem Rail Baltica dla przewozów pasażerskich, dworce regionalne Port Lotniczy w Wilnie i Lentvaris, wileński terminal intermodalny dla przewozów towarowych, trasę pociągu towarowego 1435 mm oraz drogi kolejowe łączące i dojazdowe.

"Odnowienie wileńskiego węzła kolejowego jest integralną częścią całego projektu, która stworzy wartość dodaną dla projektu w ujęciu globalnym. Oczekuje się, że infrastruktura wileńskiego węzła kolejowego będzie rocznie obsługiwać około 2,3 mln pasażerów i przewozić 8,6 mln ton ładunków" - powiedział Dovydas Palaima, dyrektor generalny w LTG Infra Rail Baltica Management.

Wybrany oferent będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie tych obiektów i ich infrastruktury, m.in. mostów kolejowych, wiaduktów drogowych, ekoduktów, przejść podziemnych dla pieszych i mostów dla pieszych oraz tuneli kolejowych, z których najdłuższy ma mieć 1,10 km. Hale stacji Wilno i Lentvaris nie zostaną zmienione. Zostaną one dostosowane do potrzeb pasażerów podróżujących koleją Rail Baltica.

W styczniu LTG Infra ogłosiła również przetarg na infrastrukturę dla węzła kolejowego w Kownie oraz przetargi na projekt stacji regionalnych w Kaišiadorys i Vievis. Podpisanie umów z wygranymi przetargami planowane jest w drugim kwartale tego roku.

Rail Baltica to największy projekt infrastruktury kolejowej w historii krajów bałtyckich, w ramach którego powstanie w pełni zelektryfikowana dwutorowa kolej o europejskiej szerokości torów łącząca Warszawę, Kowno, Wilno, Poniewież, Rygę, Parnów i Tallin. Całkowita długość Rail Baltica w krajach bałtyckich wynosi 870 km, z czego 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii.