Demontaż mostu kolejowego nad Regalicą

Demontaż mostu kolejowego nad Regalicą

24 lutego 2023 | Źródło: pl.wikipedia.org / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pierwsze przęsło od strony wschodniej starego mostu kolejowego w Szczecinie Podjuchy zostało zdemontowane. Demontaż został przeprowadzony przy użyciu PONONU MAT-2000 oraz asyście dwóch pchaczy "ANDY" oraz "NAVIGAR-6".

Fot. Marcin Błauciak

 

Kolejowy most zwodzony nad Regalicą (Odrą Wschodnią) istniejący do roku 2023 najdłużej funkcjonujący obiekt tego typu w Polsce i najdłużej z napędem mechanicznym w Europie.

 

Fot. Marcin Błauciak

 

Został zbudowany wraz z linią kolejową nr 273 Wrocław – Szczecin w 1877 r. Piąte przęsło było wówczas obrotowe, podczas modernizacji w latach 1933–1935 zostało ono zastąpione przęsłem zwodzonym z przeciwwagą. Most nie ma własnej nazwy. Czasami jest potocznie nazywany mostem wrocławskim (od linii kolejowej, na której został wzniesiony). Znajduje się na trasie ze stacji Szczecin Port Centralny przed wjazdem na Szczecin Podjuchy. W 1945 r., podobnie jak inne mosty w mieście, został wysadzony w powietrze przez wycofujących się Niemców. Został zrekonstruowany w 1949 r. przez Polaków. 

 

Fot. Marcin Błauciak 

 

Mechanizm podnoszenia mostu jest rozwiązany w bardzo oryginalny sposób – po obu stronach toru naprzeciw siebie na niewielkiej wysokości znajdują się dwa wycinki kół zębatych, do których sztywno przymocowana jest część podnoszona. Przetaczanie po bieżniach – listwach zębatych powoduje podnoszenie przęsła. Ciężar części podnoszonej zrównoważony jest przez masywną przeciwwagę, która w pozycji otwartej zajmuje pozycję tuż nad główkami szyn, natomiast w pozycji zamkniętej wznosi się nad torem na wysokości umożliwiającej przejazd pociągu pod nią. 

 

Fot. Marcin Błauciak 

 

Aby umożliwić przejazd pociągów elektrycznych przez most, zastosowano nietypowe rozwiązanie sieci trakcyjnej. Ruchoma przeciwwaga wymusiła zastosowanie sieci odchylanej na dojeździe do przęsła podnoszonego, natomiast na samym tym przęśle zastosowano zamiast przewodu jezdnego sztywny przewodnik w postaci dwóch ceowników. Ze względów bezpieczeństwa (w pozycji otwartej część przewodnika znajduje się tuż nad poziomem toru) konstrukcja jest uziemiona i przejazd pociągów elektrycznych odbywa się rozpędem i teoretycznie bez konieczności składania pantografów. Jednak z powodu niedopracowania i dużego ryzyka połamania odbieraków obowiązuje nakaz opuszczania pantografów przed wjazdem na most.

Most składa się z pięciu przęseł, jego całkowita długość to ok. 262 m, przęsło zwodzone ok. 17,5 m.

Most był głównym tematem krótkometrażowego filmu Most nominowanego do Oscara w 2004 w kategorii Najlepszy krótkometrażowy film aktorski roku 2003.

W czerwcu 2010 roku na skutek uderzenia barki most został poważne uszkodzony i wymagał naprawy.

25 stycznia 2023 most został zamknięty dla ruchu pociągów. Plany przewidują pozostawienie przęsła zwodzonego i rozbiórkę jego pozostałej części, a także wybudowanie nowego, wyższego mostu z dwoma torami, który ma powstać obok starej przeprawy.