Jazdy testowe chińskiego Siriusa na sieci Kolei Słowackich.

Jazdy testowe chińskiego Siriusa na sieci Kolei Słowackich.

26 maja 2023 | Źródło: railpage.net / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W nocy z wtorku na środę jednostka elektryczna 665.002 chińskiego producenta CRRC, znana jako Sirius, została dostarczona do Bratysławy. Pojazd został przetransportowany w celu przeprowadzenia testów kompatybilności z siecią ŽSR i systemem ETCS. W czwartek 25 maja 2023 r. wykonał pierwszy przejazd testowy na trasie Bratysława hl. st. - Dubnica nad Váhom i z powrotem jako pociągi przewoźnika Železničná spoločnosť Slovensko Sv 350001 i Sv 35000.

 

Fot. Railpage.net

 

Trzy z tych jednostek zostały zamówione w 2016 roku u chińskiego producenta CRRC Zhuzhou Locomotive przez czeskiego prywatnego przewoźnika Leo Express. Przewoźnik miał opcję na trzydzieści jednostek. Pierwsza jednostka została dostarczona do Czech w październiku 2019 roku. Jednostka pojawiła się na torze testowym VÚZ Velim. Proces homologacji pojazdu uległ jednak ogromnemu opóźnieniu z powodu globalnej pandemii COVID-19, kiedy to chińscy technicy nie mogli pracować w Czechach.

We wrześniu 2021 r. hiszpańskie koleje państwowe Renfe i producent pociągów CAF zainwestowały w czeskiego przewoźnika, a w kwietniu 2022 r. Leo Express rozwiązał umowę na zakup jednostek od chińskiego producenta.

 

Sirius uchwycony na wiadukcie Šenkovice podczas powrotu z Dubnicy do Bratysławy.
Fot. Marián Dujnič

 

Wszystkie jednostki pozostały jednak w fazie testowej, a proces ich zatwierdzania do eksploatacji jest kontynuowany. W listopadzie 2022 r. czeskie media poinformowały, że w związku z opóźnioną dostawą lokomotyw Alstom Traxx3 MS, czeski przewoźnik RegioJet zdecydował się negocjować z chińskim producentem opracowanie nowej interoperacyjnej europejskiej lokomotywy i że to RegioJet powinien pomóc CRRC w zatwierdzeniu lokomotyw Sirius na rynku europejskim. Jednak do tej pory nie osiągnięto takiego porozumienia, a los pojazdów jest obecnie niejasny.

 

Jednostka 665.002 przejeżdża przez stację kolejową Bratislava Rača jako pociąg Sv 35000
z Dubnicy nad Váhom do Bratislava hl.st.Fot. Matej Pleško

 

Elektryczny zespół trakcyjny 665 ma 111,2 metra długości, maksymalną prędkość 160 km/h i może pracować pod napięciem 3 kV DC oraz 25 kV AC. Maksymalne obłożenie wynosi 300 pasażerów.