Hiszpańska Minister Transportu i Prezes Renfe w zakładzie Alstom España w Santa Perpètua de Mogoda.

Hiszpańska Minister Transportu i Prezes Renfe w zakładzie Alstom España w Santa Perpètua de Mogoda.

16 czerwca 2023 | Źródło: RENFE / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Hiszpańska Minister Transportu, Mobilności i Agendy Miejskiej Raquel Sánchez oraz prezes Renfe Raül Blanco odwiedzili centrum przemysłowe Alstom España w Santa Perpètua de Mogoda, gdzie zapoznali się ze szczegółami projektu 201 pociągów o dużej pojemności dla ruchu podmiejskiego i regionalnego, zamówionych przez operatora u producenta.

Hiszpańska Minister Transportu i Prezes Renfe w zakładzie Alstom España w Santa Perpètua de Mogoda.
Fot. RENFE

 

"Sieci podmiejskie muszą zwiększyć swoją zdolność do transportu ludzi, aby odpowiedzieć na wzrost popytu, którego spodziewamy się w nadchodzących latach. Pociąg musi być protagonistą mobilności międzymiastowej i regionalnej", powiedział minister po prezentacji modeli o dużej pojemności. Pociągi "na najbliższą przyszłość", które już "nabierają kształtów", powiedziała Raquel Sánchez.

Nowe pociągi, które będą miały 6 wagonów (4 niskopodłogowe i 2 piętrowe), będą mogły pomieścić ponad 900 pasażerów i będą miały 12 drzwi po każdej stronie, równomiernie rozmieszczonych, co przyspieszy przepływ pasażerów, minimalizując czas postoju na stacjach, poprawiając w ten sposób przepustowość sieci ruchu podmiejskiego i regionalnego.

Co więcej, przyszłe pociągi, które będą miały wifi wewnątrz, będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i będą miały miejsca na krzesła dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, a także wielofunkcyjne miejsca na rowery, walizki, wózki dziecięce itp.

 

Fot. Renfe

 

Z technicznego punktu widzenia nowe pojazdy będą wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt, który poprawi niezawodność sieci i punktualność usług. Ponadto wdrożona technologia pozwoli na gromadzenie tysięcy danych na sekundę z całej floty. Te informacje w czasie rzeczywistym zapewnią bardziej efektywne podejmowanie decyzji operacyjnych, co przełoży się na lepszą obsługę pasażerów.

Pierwsze trzy jednostki są obecnie produkowane, a proces walidacji i certyfikacji rozpocznie się w 2024 roku. Po zakończeniu tego okresu rozpocznie się produkcja seryjna pozostałych 198 jednostek, co pozwoli na dostarczenie od 3 do 4 pociągów do Renfe każdego miesiąca.

Podczas wizyty w fabryce, w towarzystwie prezesa Alstom Hiszpania i Portugalia, Leopoldo Maestu, minister i prezes Renfe przypomnieli, że zamówienie oznacza największy zakup pociągów w historii kolei w Hiszpanii. Koszt wyprodukowania 201 pociągów o dużej pojemności dla usług Rodalies i Cercanías wynosi 1,8 miliarda euro, w tym utrzymanie 56 pojazdów przez 15 lat.

 

Fot. Renfe.

 

To obciążenie pracą sprawiło, że Alstom musiał zwiększyć zatrudnienie w centrum przemysłowym Santa Perpètua, jednym z najważniejszych w Europie. W związku z tym w ubiegłym roku producent zatrudnił 200 nowych specjalistów, do których w 2023 roku dołączy kolejnych 150 pracowników. Fabryka osiągnie swój historyczny szczyt aktywności w roku obrotowym 2025-2026, kiedy to projekt produkcji nowych pociągów o dużej pojemności dla Renfe osiągnie pełną wydajność.

Zaangażowanie Renfe w Alstom Hiszpania przekłada się również na wzrost pośredniego zatrudnienia w Katalonii, ponieważ producent ma ponad 325 lokalnych dostawców i przeznacza 200 milionów rocznie na zakupy dla katalońskich dostawców.

Historyczna inwestycja w odnowienie pociągów użyteczności publicznej

Ten historyczny zakup pociągów od Alstom Spain uzupełnia te, które Renfe zamówiła również od Stadler i CAF, i pozwoli spółce kolejowej odnowić dużą część swojego taboru i rozszerzyć flotę pociągów użyteczności publicznej dzięki historycznej inwestycji o wartości prawie 4 000 milionów euro.