Nowe metro dla Wiednia - X-metro Siemens Mobility rozpoczyna obsługę pasażerów

Nowe metro dla Wiednia - X-metro Siemens Mobility rozpoczyna obsługę pasażerów

16 czerwca 2023 | Źródło: Siemens Mobility
PODZIEL SIĘ

Metro X-Wagen rozpoczęło obsługę pasażerów na Wiener Linien. Po przejściu szeroko zakrojonych testów i otrzymaniu pozwolenia na eksploatację, pierwszy pociąg nowej generacji metra oficjalnie rozpoczął dziś rano kursowanie na linii U3. Inauguracyjnemu przejazdowi pociągu towarzyszył radny miasta Wiednia Peter Hanke oraz liczni uczestnicy projektu, między innymi z Wiener Linien i Siemens Mobility.

Fot. Siemens Mobility

 

- Wprowadzając metro X-Wagen, miasto Wiedeń robi duży skok w przyszłość zdigitalizowanego transportu. Innowacje, takie jak nowy system informacji pasażerskiej z aktualizacjami w czasie rzeczywistym i bezpowietrzny układ hamulcowy, debiutują na całym świecie, a w pełni zautomatyzowane działanie, które pojawi się później na linii U5, przyniesie ogromne korzyści. Pomimo trudnych okoliczności w ciągu ostatnich kilku lat, wyprodukowaliśmy pociągi zgodnie z harmonogramem w naszym zakładzie w Wiedniu i będziemy również dobrym i niezawodnym partnerem w zakresie serwisu i konserwacji - zauważył Albrecht Neumann, CEO Rolling Stock w Siemens Mobility.

- To wielki dzień dla Wiednia i systemu transportu publicznego. Metro X-Wagen wyznacza trendy dla naszego klimatycznego miasta. Wyrafinowany pociąg z najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi, wyprodukowany w Wiedniu, sprawia, że transport publiczny jest jeszcze bardziej atrakcyjny i wygodny. Metro X-Wagen jest częścią kompleksowej modernizacji wiedeńskiej floty transportu publicznego, obejmująca nowe elektryczne autobusy i tramwaje -  mówi Peter Hanke, radny miasta ds. transportu publicznego.

 

Fot. Siemens Mobility

 

Na stacji Erdberg na linii U3 pojawiło się dziś ogłoszenie "Wszyscy pasażerowie na pokład!" dla nowego pociągu metra X-Wagen. Pociąg zacznie kursować między Simmering i Ottakring na linii U3 od poniedziałku do piątku w ciągu najbliższych kilku dni i tygodni. Usługi pasażerskie zostały zainaugurowane dziś pierwszym pociągiem metra X-Wagen, a kolejne nowe pociągi pojawią się latem. Dziesiąte metro X-Wagen zostanie dostarczone do końca roku, a Siemens Mobility będzie przekazywać do trzech kolejnych pociągów metra X-Wagen rocznie do Wiener Linien począwszy od 2024 roku.

- Modernizujemy naszą flotę pociągów za pomocą nowego metra X-Wagen. Sukcesywnie zastąpi on pociągi Silver Arrow i, począwszy od 2026 r., po raz pierwszy umożliwi w pełni zautomatyzowaną obsługę metra w Wiedniu na linii U5. Wraz z całym zespołem projektowym cieszę się, że nowe metro X-Wagen może być teraz używane przez wszystkich pasażerów -  powiedziała Gudrun Senk, CTO Wiener Linien.

Wraz z rozpoczęciem przewozów pasażerskich weszła w życie umowa serwisowa pomiędzy Wiener Linien i Siemens Mobility dla metra X-Wagen. Cyfrowe serwisowanie oparte na Railigent X umożliwi konserwację zorientowaną na przyszłość przez wyspecjalizowany personel Wiener Linien w ścisłej współpracy z Siemens Mobility. Zapewni to Wiener Linien korzyści w postaci lepszego planowania kosztów utrzymania i długoterminowego partnerstwa we wszystkich kwestiach związanych z nowymi pociągami. Railigent X jest częścią otwartej, cyfrowej platformy biznesowej Siemens Xcelerator, która umożliwia klientom przyspieszenie cyfrowej transformacji łatwiej, szybciej i na dużą skalę.

 

Fot. Siemens Mobility

 

Innowacyjny cyfrowy system informacji pasażerskiej i wskazówek nad każdymi drzwiami

Jedną z innowacji zastosowanych w nowym metrze X-Wagen od samego początku jest system informacji pasażerskiej Plus. Cyfrowy system informacji pasażerskiej został opracowany przez Siemens Mobility i, wraz z Wiener Linien, dostosowany do specyficznych wymagań wiedeńskiego systemu transportu publicznego. Stale aktualizowane informacje są wyświetlane pasażerom na ekranach nad wszystkimi drzwiami wewnątrz metra X-Wagen. Ekrany nad drzwiami, które otwierają się na następnej stacji, pokazują kierunek wyjścia ze stacji, inne linie do przesiadek oraz godziny odjazdów tych linii. Ekrany nad drzwiami, które pozostają zamknięte na następnej stacji, wyświetlają cyfrową mapę sieci z aktualną lokalizacją pociągu, kierunkiem jazdy, następnym przystankiem i ważnymi opcjami przesiadek. Dodatkowe informacje, takie jak planowane ograniczenia operacyjne w systemie metra lub niedziałające windy na stacjach, mogą być również wyświetlane po obu stronach drzwi.

Nowy  bezpowietrzny układ hamulcowy

Po raz pierwszy w pojazdach zastosowano nowy bezpowietrzny układ hamulcowy - zdobywcę nagrody German Innovation Award 2023 - firmy Siemens Mobility. Hamulce są sterowane za pomocą czysto elektronicznego sygnału - brake-by-wire - który jest wysyłany z jednostki sterującej hamulców do inteligentnego siłownika - zacisku hamulcowego. Siłownik zapewnia doskonałą skuteczność hamowania, zwłaszcza w złych warunkach kolejowych. Dzięki wyeliminowaniu typowych komponentów sprężonego powietrza pod wagonem, oszczędza się masę i przestrzeń montażową przy jednoczesnym obniżeniu kosztów w całym cyklu życia. Ponadto nowy system znacznie skraca czas, w którym pojazd jest gotowy do eksploatacji. W przypadku konwencjonalnych hamulców pneumatycznych trwa to około 12 minut; z nowym bezpowietrznym układem hamulcowym Siemens Mobility zajmuje to jedną trzecią tego czasu.

 

Fot. Siemens Mobility

 

Większy komfort i bezpieczeństwo, optymalna dostępność

Nowe metro X-Wagen oferuje wnętrze na otwartym planie z przestronnymi strefami wejściowymi, które przyspieszają wsiadanie i wysiadanie. W pociągu metra X-Wagen może podróżować do 928 pasażerów, czyli o 46 więcej niż w pociągu metra V, który zastępuje. Pasażerowie podróżujący z wózkami dziecięcymi lub bagażem mają dużo miejsca. Siedzenia są wykonane z wysokiej jakości sklejki i są rozmieszczone w kombinacji standardowych rzędów poprzecznych z dodatkowymi siedzeniami po bokach, a także siedzeniami składanymi. Niebieskie siedzenia oznaczają miejsca priorytetowe i są przeznaczone dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej.

Przyszłość będzie w pełni zautomatyzowana Począwszy od 2026 r. linia U5 między Karlsplatz a Frankhplatz będzie pierwszą w pełni zautomatyzowaną linią metra w Wiedniu, obsługiwaną przez pociągi X-Wagen. Aby przygotować się do tej zmiany, stacje od Karlsplatz do Ratusza zostaną wyposażone w drzwi ekranowe na peronach, a stacja U5 Frankhplatz zostanie przebudowana. W pełni zautomatyzowane działanie sprawi, że metro będzie jeszcze bezpieczniejsze i bardziej niezawodne. Drzwi peronowe będą otwierać się tylko wtedy, gdy pociąg zatrzyma się i zostanie prawidłowo umieszczony na stacji. Opóźnienia spowodowane przez przedmioty spadające na tory przejdą do historii.