Adif wybiera nowego operatora multimodalnego węzła logistycznego w La Llagosta

Adif wybiera nowego operatora multimodalnego węzła logistycznego w La Llagosta

10 lipca 2023 | Źródło: ADIF / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Adif wybrał nowego operatora multimodalnego węzła logistycznego La Llagosta: tymczasową spółkę joint venture (UTE) złożoną z Hupac Ibérica i TPNova Rail & Logistic Services.Umowa na wynajem powierzchni i obiektów do zarządzania usługami logistycznymi opiewa na kwotę ponad 19,2 mln euro, na okres operacyjny 20 lat - z możliwością przedłużenia do maksymalnie 20 lat - w zależności od realizacji dodatkowych inwestycji dokonanych przez wybranego oferenta w okresie obowiązywania umowy. Data rozpoczęcia działalności planowana jest na drugi kwartał 2025 r., a w fazie wstępnej firma dokona minimalnej inwestycji w wysokości ponad 12 mln euro.

 

Fot. Adif

 

Obszar intermodalny o powierzchni ponad 105 000 m2

Wybrana spółka będzie zarządzała obszarem intermodalnym o powierzchni ponad 105.000 m2, obejmującym intermodalny terminal towarowy o powierzchni 85.200 m2 - z którym związane jest wykorzystanie czterech torów do świadczenia usług przeładunkowych UTI - Intermodalnych jednostek transportowych (np. kontenerów, naczep wymiennych) lub innych usług związanych z logistyką towarową - obszar o powierzchni 19.800 m2 do innych zastosowań związanych z działalnością intermodalną oraz budynek biurowy.

Operator świadczy usługi załadunku i rozładunku UTI, operacje kolejowe, usługi manewrowe (z lokomotywą lub bez) oraz inne usługi związane z logistyką towarową w tych obszarach.

Ponad 97 milionów zmobilizowanych na przekształcenie terminalu.

Firma Adif zainwestowała ponad 97 milionów euro w terminal towarowy La Llagosta, aby dostosować go do europejskich standardów transportu towarowego i przekształcić w strategiczne centrum multimodalne na północy Barcelony.

Położona 15 km od Barcelony La Llagosta ma stać się w pełni interoperacyjnym, zrównoważonym i wydajnym węzłem o dużej przepustowości, który pobudzi transport kolejowy na obszarze o dużym potencjale społeczno-gospodarczym, takim jak oś śródziemnomorska i jej obszar wpływów.

 

Fot. Adif

 

La Llagosta stanie się punktem odniesienia dla interoperacyjnych pociągów towarowych o standardowym rozstawie torów (kompatybilnych z pozostałymi europejskimi sieciami kolejowymi) o długości 750 m, łącząc ją w mieszanym rozstawie torów z linią El Papiol-Mollet i w standardowym rozstawie torów z siecią dużych prędkości, w obu przypadkach od węzła Mollet.

Przyszła konfiguracja tego terminalu towarowego umożliwi stworzenie nowego toru odbierająco-wysyłającego składającego się z równoległych torów o długości ponad 750 m, zamontowanych na torze mieszanym i zelektryfikowanych napięciem 3000 V.

Dostęp do terminalu zostanie również przebudowany poprzez połączenie o standardowej szerokości z korytarzem śródziemnomorskim z wiaduktu szybkiej linii Barcelona-Francja, dostosowanie do mieszanej szerokości między platformą La Llagosta a linią El Papiol-Mollet oraz południowe połączenie z siecią Cercanías.