30 lat doświadczenia, wysoka jakość usług i nieustający rozwój technologiczny spółki Tabor Dębica

30 lat doświadczenia, wysoka jakość usług i nieustający rozwój technologiczny spółki Tabor Dębica

24 lipca 2023 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Tabor Dębica Sp. z o.o. od trzydziestu lat prowadzi działalność w obszarze produkcji i napraw taboru kolejowego. To doświadczona firma, charakteryzującą się wysoką jakością wykonywanych prac, dzięki czemu uważana jest za cenionego dostawcę usług na terenie całego kraju, co potwierdzają przyznane certyfikaty oraz pozytywne referencje wielu klientów z Polski oraz innych krajów europejskich. Rosnące oczekiwania klientów i wymagania rynku wymuszają na firmie nieustanny rozwój, podnoszenie kwalifikacji pracowników, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, tworzenie kolejnych, doskonale wyposażanych stanowisk produkcyjnych i naprawczych oraz kontrolno-pomiarowych. Kurier Kolejowy odwiedził siedzibę dębickiego przedsiębiorstwa i miał możliwość rozmawiać z menedżerami wytaczającymi strategiczne kierunki działania spółki. 

 

Fot. Tabor Dębica

 

Początki Grupy kapitałowej TABOR sięgają 1993 r., kiedy to zarejestrowano działalność Zakładów Produkcyjno-Naprawczych Taboru Maszyn i Urządzeń „TABOR” M. Dybowski Sp. J. Z działalności tej w roku 2013 wydzielono, jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa – spółkę pod nazwą TABOR Dębica, natomiast same ZPNTMiU dopiero w 2019 r. przekształciły się ze spółki osobowej w spółkę kapitałową, zmieniając przy tym swoją nazwę na TABOR Rail. Aktualnie, po 30 latach działalności w branży kolejowej Pan Marian Dybowski (założyciel ZPNTMiU Sp. J.) prowadzi dwa przedsiębiorstwa o różnym, ale uzupełniającym się profilu działalności:

  • TABOR Dębica Sp. z o.o., świadcząca usługi naprawczo-produkcyjne taboru kolejowego,
  • TABOR Rail Sp. z o.o., świadcząca usługi transportu kolejowego i dzierżawy taboru.

TABOR Dębica Sp. z o.o powstała w 2013 roku w wyniku wydzielenia zorganizowanej części przedsiębiorstwa Zakłady Produkcyjno - Naprawcze Taboru Maszyn i Urządzeń „Tabor” M. Dybowski, które jako spółka jawna, funkcjonowała od 1993 roku.

Potwierdzeniem wysokiej jakości świadczonych usług, spełnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa oraz sprawnej organizacji pracy są wdrożone systemy Zarządzania Jakością wg normy ISO 9001:2009, Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy PN – N ISO 45001, Zarządzania Środowiskiem ISO 14001 i Zarządzania Utrzymaniem MMS. Wysoką jakość procesów spawalniczych gwarantują wdrożone systemy zarządzania jakością w spawalnictwie zgodnie z normami PN-EN 3834-2 oraz PN-EN 15085. Firma jest również akredytowaną jednostką do przeprowadzania badań nieniszczących.

 

Hala produkcyjna Tabor Dębica. Źródło: Kurier Kolejowy

 

TABOR Rail Sp. z o.o. to licencjonowany przewoźnik kolejowy, który świadczy usługi transportu kolejowego w zakresie transportu masowego kruszywa, węgla, popiołu, mączki wapiennej, kontenerów, materiałów niebezpiecznych, transportu ponadgabarytowego, transportu jednostkowego maszyn torowych, obsługi ostatniej mili, a także transportu pojazdów do i po naprawach. Spółka obsługuje bocznice kolejowe oraz terminale przeładunkowe w pełnym zakresie. W usługach świadczonych przez przewoźnika znajduje się również wynajem personelu związanego z transportem kolejowym, doradztwo w zakresie zdarzeń kolejowych, serwis mobilny lokomotyw i wagonów oraz szereg innych usług związanych z transportem i spedycją kolejową.

Spółka TABOR Rail dzierżawi również tabor kolejowy, tj. lokomotywy spalinowe lekkie i ciężkie, wagony towarowe różnych typów oraz dźwig kolejowy typu EDK 300. Spółka jest właścicielem taboru kolejowego w ilościach:

  • 38 lokomotyw (w tym 5 szt. typu 6Dh-1 „Alf” - zmodernizowanych przez TABOR Dębica),
  • 600 wagonów towarowych typu węglarka, platforma, samowyładowcze (np. 418V, 203V, 24Ve, WAP, czy UACS).

TABOR Rail Sp. z o.o. współpracuje z wieloma przedsiębiorstwami, m.in. TAURON, PGE, ORLEN, PCC, ALZA Cargo, CD CARGO Poland, Fenice Poland, Budimex, PORR, PNUiK Kraków, ZRK DOM Poznań, TORPOL, METKOM, GAS TRADING, Koksownia Częstochowa NOVA, Liberty, CEMET, CIECH Cargo, LAFARGE i wiele innych.

Kurier Kolejowy odwiedził spółkę tuż po uroczystych obchodach jubileuszu trzydziestu lat jej funkcjonowania. Naszą wizytę w Taborze Dębica rozpoczęliśmy od rozmowy z właścicielem a zarazem Dyrektorem Zarządzającym spółki - inżynierem Marianem Dybowskim.

 

 

Rozmowa z inż. Marianem Dybowskim, właścicielem i dyrektorem zarządzającym spółki Tabor Dębica. Źródło: Kurier Kolejowy

Do niewątpliwych sukcesów spólki należą dwie wdrożone modernizacje lokomotyw spalinowych.

Pierwsza zmodernizowana lokomotywa powstała na bazie pojazdu SM42. We współpracy inżynierów biura projektowego Taboru Dębica i Politechniki Krakowskiej w zakładowym warsztacie powstał prototyp lokomotywy spalinowej typ 6Dh-1. W lokomotywie po raz pierwszy zabudowano silnik spalinowy Caterpillar C27 produkcji amerykańskiej, pozostałe zaś podzespoły powstały w polskich przedsiębiorstwach. Maszyna została wyposażona w prądnicę, przetwornicę, sprężarkę śrubowa, sterowanie elektroniczne, nową kabinę, klimatyzację, system sterowania radiowego, GPS, CA, SHP, urządzenia kontroli poślizgu, samoczynny sprzęg śrubowy. Lokomotywa uzyskała zezwolenie do eksploatacji i nazwę handlową "ALF". Pierwszy "ALF" trafił do firmy Tabor Rail. Właśnie z zakładu wyjechał 19 egzemplarz tego cenionego przez operatorów typu lokomotywy.

 

Pierwsza lokomotywa typ 6Dh1- ALF. Fot. Tabor Dębica.

 

26 sierpnia 2021r Tabor Dębica zaprezentował lokomotywę spalinową typu 20D, powstałą w wyniku modernizacji lokomotywy SM 48 (TEM2) zwanej potocznie przez kolejarzy i miłośników kolei "Tamarą". Zasłużona dla transportu kolejowego spalinowa "Tamara" w wyniku modernizacji wykonanej przez dębickiego producenta oprócz wielu nowych systemów i urządzeń otrzymała bezcenny dar w postaci silnika powstałego w amerykańskiej firmie Caterpillar. Silnik CAT 3512E, bo o nim mowa, cechuje się przede wszystkim wysokimi parametrami mocy i momentem obrotowym jak również spełnia normy emisji spalin – Etap V Emisji Spalin wg 2016/1628.  Zastosowane przez Caterpillar połączenie oszczędnego silnika i układu oczyszczania spalin opartego na selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) jest rozwiązaniem, które nie tylko pozwala zmniejszyć poziom emisji NOx (tlenków azotu), ale również obniża koszty posiadania i eksploatacji ponoszone przez użytkownika. Poza silnikiem wszystkie urządzenia i komponenty zamontowane w zmodernizowanej lokomotywie zostały wyprodukowane przez polskie firmy.

Niebieska rzeczywistość.

Wymaganym obecnie poziomem emisji spalin przez silniki diesla .jest  Etap V Emisji Spalin wg 2016/162. Choć w porównaniu z Etap III B dopuszczalna wartość emisji CO pozostała bez zmian, to wyraźnemu obniżeniu uległ współczynnik emisji NOx, które odpowiedzialne są za powstawanie chorób nowotworowych, a także redukują zdolność krwi do przenoszenia tlenu. Jednym ze sposobów zmniejszenia emisji tlenków azotu jest stosowanie czynnika AdBlue, który ma zastosowanie w przypadku silnika 3512 CAT zamontowanego w zmodernizowanej lokomotywie.

Lokomotywa pozyskała nazwę handlową - Mikołaj. Pierwszy egzemplarz, już po przejściu całej drogi dopuszczającej do użytkowania na polskiej sieci kolejowej już niebawem trafi do operatora.

 

Pierwsza powstała na bazie SM48 lokomotywa 20D - Mikołaj. Fot. Krzysztof Wajsler.

 

O obu zakończonych sukcesem modernizacjach Kurier Kolejowy rozmawia z Ryszardem Gwoździem, Kierownikiem Działu Rozwoju i Tomaszem Flankowskim, Kierownikiem Projektu w spółce Tabor Dębica.

 

Źródło:Kurier Kolejowy.

Tabor Dębica specjalizuje się także we wzorcowaniu przyrządów uniwersalnych oraz dedykowanych dla branży kolejowej. W roku 2021 firma uzyskała status akredytowanego laboratorium wzorcującego. Personel laboratorium posiada wiedzę oraz długoletnie doświadczenie metrologiczne, a jego wysokie kompetencje potwierdzone przez systematyczne oceny działalności laboratorium gwarantują najwyższą jakość wykonywanych usług.

O laboratorium wzorcującym oraz dalszych planach rozwojowych spółki Kurier Kolejowy rozmawiał z Małgorzątą Kliś, Wiceprezesem Zarządu Spółki Tabor Dębica.

 

Źródło: Kurier Kolejowy.

Dalszy rozwój przedsiębiorstwa wymaga nie tylko inwestycji w infrastrukturę produkcyjną, ale także pozyskanie nowych pracowników, których kwalifikacje pozwolą na zachowanie wysokiego poziomu wykonywanych usług. W tym celu spółka prowadzi rekrutację wykwalifikowanych kandydatów do pracy, a dla dłuższej perspektywy współpracuje z Zespołem Szkół Zawodowych nr 1 w Dębicy. Organizowane są otwarte dni przedsiębiorstwa, mające na cele zachęcenie, zwłaszcza młodzieży do nauki zawodów, które w przyszłości zapewnią pracę w zakładzie.

Tabor Dębica prowadzi także aktywną politykę społecznej odpowiedzialności biznesu. Działalność ta ukierunkowana jest na rzecz dzieci chorych i niepełnosprawnych, promuje zdrowie, niesie pomoc dzieciom szczególnie uzdolnionym i organizuje wypoczynek dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej. Wspiera inicjatywy służące lokalnej społeczności.

 

Przeglądy kolejnych lokomotyw w hali Tabor Dębica. Fot. Kurier Kolejowy

 

Fot. Kurier Kolejowy