MITMA ogłasza przetarg o wartości 71,8 mln euro na budowę nowego kompleksu kolejowego w Valladolid.

MITMA ogłasza przetarg o wartości 71,8 mln euro na budowę nowego kompleksu kolejowego w Valladolid.

11 lipca 2023 | Źródło: Ministerstwo Transportu, Mobilności i Rozwoju Miast Hiszpanii
PODZIEL SIĘ

Hiszpańskie Ministerstwo Transportu, Mobilności i Agendy Miejskiej (Mitma) ogłosiło przetarg, po jego zatwierdzeniu przez zarząd Adif, na prace budowlane nowego kompleksu kolejowego Valladolid, który obejmuje inwestycję w wysokości 71,8 mln euro (z VAT), który zostanie sfinansowany z planu naprawy gospodarczej. Jest to druga faza projektu, który wraz z obwodnicą wschodnią przekształci Valladolid w centrum kolejowego transportu towarowego oraz technologii i innowacji kolejowych.

Terminal intermodalny w Valencji. Fot. Adif.

 

Projekt obejmuje budowę nowego terminalu towarowego, który będzie stanowił część sieci strategicznych węzłów intermodalnych, a także centrum technologii torowej, centrum Redalsa (spółka grupy Adif specjalizująca się w szynach i rozjazdach) oraz bazę konserwacyjną.

Tak więc wszystkie działania składające się na budowę wschodniej obwodnicy i kompleksu kolejowego Valladolid są już w toku. Infrastruktura ta, przebudowująca miejską sieć kolejową, przyspieszy ruch towarowy i pasażerski, ponieważ pozwoli uniknąć przejazdu przez stację Valladolid-Campo Grande. Ponadto pozwolą one odzyskać przestrzeń miejską poprzez przeniesienie obiektów znajdujących się obecnie w różnych częściach stolicy do nowego kompleksu.

Nowy terminal logistyczny o powierzchni 230 000 m2

Nowy terminal towarowy w Valladolid, który obejmie działalność obiektów La Esperanza i Argales, zostanie zbudowany w centrum nowego kompleksu. Terminal o powierzchni 230 000 metrów kwadratowych (m2) będzie posiadał instalację techniczną składającą się z 7 torów o długości ponad 750 m do przyjmowania i wysyłania pociągów; obszar załadunku, rozładunku i przechowywania kontenerów, budynek zarządzania, parkingi dla pojazdów i obszar rozbudowy logistyki.

Nowe Centrum Technologii Torów i centrum Redalsa będą miały odpowiednio 12 000 m2 i 140 750 m2, aby pomieścić, z większą przestrzenią i udogodnieniami, instalacje osiedla przemysłowego Argales. Ponadto powstanie baza serwisowa Adif o powierzchni 2 700 m2, w której znajdą się warsztaty i magazyny, a także biura i inne obiekty.

Wsparcie dla kolejowego transportu towarowego

W ten sposób ministerstwo promuje ten kompleks, jednocześnie czyniąc postępy w budowie stacji kolejowej o wartości 19,5 mln euro (z VAT) oraz obwodnicy wschodniej, gdzie obecnie wdrażane są instalacje sygnalizacyjne i telekomunikacyjne - za 17,8 mln euro (z VAT) - oraz finalizowana jest umowa na instalację torów i systemu elektryfikacji za 12,3 mln euro (z VAT).

17,5-kilometrowa wschodnia obwodnica Valladolid to dwutorowa linia o konwencjonalnym rozstawie torów, która skieruje ruch wszystkich pociągów towarowych na linii Madryt-Hendaye, omijając miasto i stację oraz łącząc się z nowym kompleksem kolejowym. Trasa obejmuje 1,1-kilometrowy wiadukt i 2,2-kilometrowy tunel.

Działania te przyczyniają się do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju (SDG) 9 (promowanie niezawodnej, zrównoważonej i wysokiej jakości infrastruktury), 8 (przyczynianie się do wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy) i 11 (zrównoważone miasta sprzyjające włączeniu społecznemu).

Działanie to będzie wspierane przez europejskie finansowanie z funduszy NextGenerationEU za pośrednictwem Europejskiego planu naprawy gospodarczej.