Pierwsze ze zmodernizowanych pociągów pojawiły się na linii tatrzańskiej

Pierwsze ze zmodernizowanych pociągów pojawiły się na linii tatrzańskiej

16 lipca 2023 | Źródło: Koleje Słowackie (ZSSK)
PODZIEL SIĘ

Pierwsze dwa z floty piętnastu zmodernizowanych składów pojawiły się na liniach Tatrzańskich Kolei Elektrycznych w weekend. Zostały one nazwane Kriváň i Končistá.

Fot. ZSSK

 

Turystykę w Tatrach Wysokich wspomoże w tym roku 15 zmodernizowanych tramwajów serii 425.95. Pierwsze dwa zostały zaprezentowane dziś 14 lipca o godzinie 10:35 na stacji Poprad-Tatry przez Jána Lukáča, wiceprezesa zarządu i dyrektora działu operacyjnego ZSSK, Karola Martinčeka, członka zarządu i dyrektora działu sprzedaży ZSSK oraz Michala Vereša, dyrektora generalnego ŽOS Vrútky, firmy, która w przeszłości wyprodukowała i zmodernizowała tramwaje. Pierwsza przejażdżka z przedstawicielami mediów prowadziła z Popradu do Starego Smokowca. Pierwsze zmodernizowane tramwaje o nazwach Kriváň i Končistá zostaną uruchomione na liniach Tatrzańskich Kolei Elektrycznych (TEŽ), a mianowicie Poprad-Tatry - Stary Smokowiec - Szczyrbskie Jezioro i Stary Smokowiec - Tatrzańska Łomnica, już w ten weekend.

 

Fot. ZSSK 


"Cieszę się, że udało nam się zmodernizować te 23-letnie tramwaje. Tatry Wysokie są jednym z najczęściej odwiedzanych słowackich regionów, dlatego wspólnie z dostawcą ŽOS Vrútky ciężko pracujemy nad jak najszybszym odnowieniem i uruchomieniem wszystkich tramwajów. Zostaną one odnowione, w nowym wyglądzie i w pełnej liczbie do końca 2023 roku" - powiedział Ján Lukáč, wiceprezes zarządu i dyrektor działu operacyjnego ZSSK.

Modernizacja pojazdów elektrycznych Tatra 425,95 wyprodukowanych w 2000 roku zwiększa bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Wymieniany jest oryginalny system sterowania  oraz cała część trakcyjna pojazdów. W każdym wagonie pasażerowie będą podróżować bardziej komfortowo dzięki klimatyzacji, nowym fotelom, łączności wi-fi czy gniazdom USB i 230 V. Nowy system informacyjny z wyświetlaczami LCD i liczeniem pasażerów, nowe znaczniki biletów, a także panele ścienne i półki bagażowe również zostały zmodernizowane.

 

Fot. ZSSK 


"Z technicznego punktu widzenia jest to szeroko zakrojony projekt modernizacji, nie tylko wnętrza pojazdów, ale także kontroli trakcji i zasilania, z dodaniem funkcji, których pojazdy nie miały przed modernizacją. Cieszymy się, że jako lokalna spółka kolejowa możemy realizować ten projekt wspólnie z naszymi podwykonawcami. Stadler jest naszym największym podwykonawcą w tym projekcie, bazując tym samym na produkcji tych pojazdów ponad 20 lat temu. Pomimo skutków, które dotknęły nas wszystkich w ostatnim czasie, pierwsze jednostki po modernizacji zostały zatwierdzone i przekazaliśmy je w tym tygodniu. Chciałbym podziękować wszystkim instytucjom i osobom zaangażowanym w ten projekt za ich pozytywne podejście i życzyć pojazdom wielu kilometrów bez awarii i wypadków oraz głęboko wierzę, że pomyślnie zakończymy ten projekt do końca tego roku", powiedział Michal Vereš, dyrektor generalny ŽOS Vrútky.

 

Fot. ZSSK 

 

Okleina zmodernizowanych tramwajów przedstawia nazwy tatrzańskich szczytów w taki sam sposób, jak jednostki hybrydowe, tzw. tramwaje elektryczne, które kursują w Tatrach od 2021 r. O ich wyglądzie zadecydowała opinia publiczna w drodze konkursu, w którym jury wybrało pięć najlepszych projektów, które przeszły do finału. Wybierając nazwy dla zmodernizowanych jednostek, kontynuujemy koncepcję konkursu na profilu ZSSK na Facebooku, głosując w sumie w trzech rundach konkursu, z których wybranych zostanie łącznie 12 nazw. Pozostałe trzy nazwy (Kriváň, Končistá, Ostrá) zostały ustalone w procesie selekcji w ZSSK. W pierwszej turze publicznej selekcji w lutym br. wybrano nazwy: Veľké Solisko, Široká veža, Gerlach i Svištový Štít. Pozostałe zostaną wybrane w drodze głosowania w kolejnych dwóch rundach konkursu (druga runda odbędzie się w sierpniu, a trzecia we wrześniu).

 

Fot. ZSSK 


Głównym celem projektu jest zwiększenie komfortu transportu pasażerskiego w Tatrach Wysokich, zwiększenie trwałości technicznej pojazdów, dodanie brakujących elementów technicznych i technologicznych do pojazdów odzwierciedlających aktualne potrzeby, a także zwiększenie możliwości eksploatacji i konserwacji pojazdów. Ponadto zmodernizowane pojazdy poprawią środowisko pracy personelu obsługującego i bezpieczeństwo eksploatacji tych pojazdów, przy jednoczesnym skróceniu czasu niezbędnego do przeprowadzenia konserwacji pojazdów (dostępność części zamiennych).

Modernizacja pociągów jest jednym z głównych punktów obecnej strategii ZSSK, której celem jest zapewnienie ciągłej poprawy usług publicznego transportu pasażerskiego, a tym samym zwiększenie zainteresowania pasażerów podróżami pociągami. Jest to również główny cel Tramwajów Tatrzańskich. Ponieważ ZSSK jest jedynym przewoźnikiem świadczącym kolejowe przewozy pasażerskie w interesie publicznym, utrzymanie floty pojazdów w dobrym stanie jest nie tylko obowiązkiem operatora, ale także misją - tj. zapewnienie, aby transport kolejowy był bezpieczny, wygodny, nowoczesny i przyjazny dla środowiska oraz służył ogółowi społeczeństwa.

Realizacja tego projektu przyczyni się do promowania rozwoju kolejowego transportu pasażerskiego w Tatrach Wysokich, zwiększenia mobilności ludności i turystyki, a przede wszystkim do zrównoważonego transportu na Słowacji. Jednocześnie zwiększy się konkurencyjność publicznego kolejowego transportu pasażerskiego w stosunku do innych środków transportu, zwłaszcza indywidualnego transportu samochodowego, zmniejszając tym samym negatywny wpływ tego transportu na środowisko. Wreszcie, co nie mniej ważne, zmodernizowane tramwaje zwiększą zadowolenie pasażerów i liczbę pasażerów w Tatrach

 

Fot. ZSSK 

 

Projekt modernizacji tramwajów jest ściśle związany z projektem "Odnowa pojazdów kolei zębatej w Tatrach Wysokich", w ramach którego dostarczono 5 nowych jednostek elektrycznych (EU) dla kolei zębatej (OŽ).

Przedmiotem tego europrojektu była gruntowna modernizacja 15 sztuk trójczłonowych zintegrowanych wąskotorowych (1 000 mm) jednostek elektrycznych serii 425.95. ZSSK przyznano bezzwrotny wkład finansowy w wysokości 30 132 900 EUR na podstawie umowy o udzielenie NFOŚiGW w wysokości udziału własnego:
- Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w wysokości 85% KFK (w kwocie nominalnej 25 612 965,00 EUR) oraz
- Budżetu Państwa Republiki Słowackiej (SR SR) w wysokości 15% NFA (w kwocie nominalnej 4 519 935,00 EUR).

Różnica między całkowitą kwotą a umową o świadczenie NFA stanowi dofinansowanie ZSSK (tj. 362 100 EUR).
Więcej o projekcie:
15 zmodernizowanych 425 jednostek elektrycznych → Projekt UE
- Całkowita wartość: 30,495 mln EUR
- Obszar realizacji: Tatry Wysokie (Tatrzańska Kolej Elektryczna TEŽ)
- podpisanie umowy: 28 września 2021 r., obowiązuje od 5 października 2021 r.
- przewidywane zakończenie projektu: do końca 2023 r.