Stadler dostarcza pierwsze wąskotorowe pociągi wodorowe dla Włoch

Stadler dostarcza pierwsze wąskotorowe pociągi wodorowe dla Włoch

20 lipca 2023 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Włoscy operatorzy kolejowi Azienda Regionale Sarda Trasporti (ARST) i Ferrovie della Calabria (FdC) przyznali firmie Stadler dwie umowy ramowe. Obejmują one dostawę i utrzymanie 10 pociągów wodorowych dla ARST na Sardynii oraz 15 podobnych pojazdów dla FdC w Kalabrii. Stadler jest tym samym pierwszym producentem pociągów na świecie, który dostarcza wąskotorowe pociągi wodorowe. Ponadto, po FLIRT H2 dla amerykańskiego transportu pasażerskiego, Stadler po raz pierwszy dostarcza pociągi wodorowe do Europy. W ramach pierwszej umowy ramowej ARST i FdC podpisały dziś w Rzymie dwa kontrakty ze Stadlerem na dostawę pierwszych dwunastu pociągów wodorowych. Po sześć z nich trafi do dwóch włoskich firm.

 

Fot. Stadler Rail

 

Po dwóch przetargach publicznych w czerwcu, włoscy operatorzy kolejowi ARST na Sardynii i FdC w Kalabrii przyznali firmie Stadler dwie umowy ramowe. Obejmują one opracowanie, produkcję, dostawę i utrzymanie odpowiednio 10 i 15 pociągów z ekologicznymi ogniwami paliwowymi i napędem wodorowym do transportu regionalnego i podmiejskiego na sieci wąskotorowej (950 mm) w dwóch włoskich regionach. Oba projekty są finansowane z funduszy UE w ramach krajowego planu odbudowy i zwiększania odporności (PNRR).

Pierwsze umowy ramowe przewidują dostawę sześciu pociągów wodorowych dla ARST i kolejnych sześciu pojazdów dla FdC, które zostaną opracowane i zbudowane w siedzibie Stadlera w Bussnang (Szwajcaria).

Dzięki dwóm umowom ramowym i pierwszym zleceniom Stadler jeszcze bardziej rozszerza swoją wiodącą rolę w dekarbonizacji transportu kolejowego. Stadler jest pierwszym na świecie producentem kolejowym, który opracował, zbudował i dostarczył wąskotorowe zespoły trakcyjne z napędem wodorowym. Dla Stadlera jest to również pierwsze zamówienie na pociągi wodorowe w Europie. Następuje to po dostarczeniu przez Stadlera FLIRT H2, pierwszego pociągu wodorowego dla amerykańskiego transportu pasażerskiego. Dwa zamówienia dla ARST i FdC są również pierwszymi wąskotorowymi zespołami trakcyjnymi z napędem wodorowym we Włoszech.

Ansgar Brockmeyer, wiceprezes wykonawczy ds. marketingu i sprzedaży w firmie Stadler, powiedział: "Stadler, ARST i FdC łączy wieloletnie i innowacyjne partnerstwo. Jesteśmy dumni, że możemy wspólnie pracować nad dekarbonizacją transportu kolejowego we Włoszech. Nowe wąskotorowe pociągi wodorowe są pionierami zrównoważonego transportu kolejowego na liniach wąskotorowych na całym świecie. Dziękujemy ARST i FdC za ich zaufanie i z niecierpliwością czekamy na dalsze pogłębianie naszej współpracy".

 

Wizualizacja: Stadler Rail

 

O zakontraktowanych pociągach

Pojazdy składają się z dwóch wagonów pasażerskich, których lekka aluminiowa konstrukcja pomaga zwiększyć efektywność energetyczną pociągu, oraz PowerPacku, w którym znajdują się ogniwa paliwowe i zbiorniki wodoru, a także inne wyposażenie techniczne.

Przy całkowitej długości około 50 metrów, nowe pociągi oferują 89 miejsc siedzących w każdym pojeździe dla łącznie 155 pasażerów i są w pełni dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Ponadto nowe pojazdy oferują specjalne miejsca dla wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych i rowerów w pobliżu drzwi wejściowych i wyjściowych, a także toaletę dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM), która jest zgodna ze standardami TSI.

Stadler niezawodnym partnerem dla włoskiego transportu kolejowego

Dzięki nowym kontraktom Stadler potwierdza swoją wiodącą rolę we Włoszech w zakresie rozwoju, dostaw, uruchamiania i homologacji pociągów wąskotorowych. Stadler otrzymał zamówienia na ponad 130 pociągów, które zostały lub zostaną dostarczone operatorom takim jak Ferrovie Appulo Lucane (FAL) w regionach Apulia i Basilicata, Ente Autonomo Volturno (EAV) w regionie Kampania oraz Ferrovia Vigezzina-Domodossola w regionie Piemont.

Stadler umacnia swoją pozycję we Włoszech we wszystkich segmentach transportu szynowego. Ostatnio Stadler otrzymał nowe zamówienia na dostawę lokomotyw bimodalnych dla Trenitalia, nową serię tramwajów dla ATM w Mediolanie oraz dodatkową flotę wąskotorowych pojazdów metra dla SAB.