Nordic Re-Finance AB przejmuje 44 lokomotywy AM843 od szwajcarskiego SBB Cargo.

Nordic Re-Finance AB przejmuje 44 lokomotywy AM843 od szwajcarskiego SBB Cargo.

28 lipca 2023 | Źródło: Nordic Re-Finance / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Szwedzka firma leasingowa Nordic Re-Finance AB zaangażowała się w negocjacje z państwową szwajcarską spółką SBB Cargo w sprawie umowy sprzedaży/leasingu zwrotnego czteroosiowych, sterowanych radiowo lokomotyw spalinowych SBB typu AM843. Lokomotywy te są wykorzystywane głównie do celów manewrowych, ale sprawdzają się również w lżejszych przewozach liniowych. Lokomotywy pozostaną w Szwajcarii i będą nadal obsługiwane przez SBB Cargo przez co najmniej pięć lat, po czym planuje się ich ponowne wykorzystanie głównie w Szwecji.

Fot. Nordic Re-Finance AB

 

W Szwecji większość większych lokomotyw z pojedynczą kabiną składa się z T43 i T44, lokomotyw wyprodukowanych przez ASEA w latach 60. i 70. ubiegłego wieku. Lokomotywy te są niezawodne, ale nie spełniają przyszłych wymogów środowiskowych. Ponadto inwestowanie w nowe lokomotywy spalinowe z okresem amortyzacji wynoszącym 30-40 lat jest ryzykowne ze względu na niepewność co do przyszłych przepisów dotyczących emisji. Nabywając tę nowoczesną flotę lokomotyw wyprodukowanych w 2000 roku, które również otrzymały aktualizacje środowiskowe przez cały okres ich eksploatacji, Nordic Re-Finance zapewnia, że przyszłościowe lokomotywy spalinowe będą dostępne na szwedzkim rynku.

Lokomotywy te są wszechstronne w swoich zastosowaniach i są obecnie wykorzystywane do transportu, manewrów przemysłowych, manewrów w terminalach i portach oraz prac infrastrukturalnych. Pomimo stopniowej elektryfikacji kolei, popyt na lokomotywy spalinowe nie zmniejszy się, ponieważ natężenie ruchu kolejowego nadal rośnie.

Pełniący obowiązki prezesa zarządu Nordic Re-Finance Sven Engquist komentuje transakcję: - "Dokonujemy tego przejęcia z kilku powodów. Najważniejszym z nich jest to, że tworzymy pomost środowiskowy do rozwiązania następnej generacji paliwa. Nie jest rozsądne kupowanie nowych lokomotyw spalinowych z okresem amortyzacji wynoszącym 35-40 lat, ponieważ wpłynie to albo na środowisko, ponieważ będziemy mieć olej napędowy przez niepotrzebnie długi czas, albo na gospodarkę, jeśli lokomotywy będą musiały zostać wycofane przedwcześnie. Drugim powodem jest to, że flota tego typu lokomotyw, którą posiadamy w Szwecji, zbliża się do końca okresu użytkowania. Nie jest ekonomicznie uzasadnione wyposażanie tych 50-60-letnich lokomotyw w nowy system sygnalizacji ERTMS, który kosztuje kilka milionów na lokomotywę. Zakup lokomotyw odpowiada potrzebom rynku, a przeprowadzenie transakcji wspólnie z SBB Cargo, z którym nawiązaliśmy dobrą współpracę poprzez poprzednie zakupy pojazdów, wydaje się bezpieczne i stabilne".

Jasmin Bigdon, dyrektor ds. taboru SBB Cargo, powiedziała o transakcji: - "Wspólnie utorowaliśmy drogę do modernizacji naszej floty i zrównoważonego ponownego wykorzystania naszych AM843. Dzięki naszej współpracy, opartej na zaufaniu z poprzednich transakcji, byliśmy w stanie znaleźć rozwiązanie korzystne dla obu stron i dalej rozwijać strategiczne partnerstwo między SBB Cargo i Nordic Re-Finance.