5 kandydatów zakwalifikowało się do II etapu przetargu na podsystem "Sterowanie" dla Rail Baltica

5 kandydatów zakwalifikowało się do II etapu przetargu na podsystem "Sterowanie" dla Rail Baltica

04 sierpnia 2023 | Źródło: Rail Baltica /Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Rail Baltica już wcześniej, w tym roku informowała, że do kolejnego etapu przetargu strategicznego zamówienia na projekt i budowę podsystemu "Sterowanie" zakwalifikowano pięciu międzynarodowych kandydatów. W tym tygodniu potwierdzono, że wszystkich pięciu kandydatów - "GTS Deutschland GmbH" (Niemcy), "HITACHI RAIL STS S.P.A." (Włochy), konsorcjum ""INDRA SISTEMAS, S.A.", "AŽD PRAHA S.R.O." (Hiszpania, Czechy), "SKGN Baltics" - konsorcjum "SIEMENS MOBILITY OY LATVIA BRANCH", "SIEMENS MOBILITY GMBH", "GRK SUOMI OY", "NRC GROUP FINLAND OY", "KONTRON TRANSPORTATION GMBH" (Łotwa, Niemcy, Finlandia, Austria) oraz konsorcjum "ALSTROM - COBRA - FIMA" - zawiązane przez "ALSTOM TRANSPORT SA", "ALSTOM BALTICS SIA", "COBRA INSTALACIONES Y SERVICIOS S. A", PS "FIMA - FIMA". A", PS "FIMA - KZA KRAKOW" (Francja, Łotwa, Hiszpania) - przechodzi do II etapu zamówienia. Podpisanie umowy z wybranym partnerem planowane jest do końca 2024 roku.

 

Fot. Rail Baltica

 

"Projekt Rail Baltica spotkał się z zainteresowaniem czołowych międzynarodowych firm i konsorcjów, które chcą wziąć udział w przetargu na zaprojektowanie i budowę podsystemu sterowania ruchem kolejowym. W miarę postępów w realizacji projektu nacisk kładziony jest na zapewnienie płynnej integracji systemu sterowania ruchem kolejowym z szerszą infrastrukturą Rail Baltica, a wybrany kandydat odegra istotną rolę w kształtowaniu przyszłości transportu kolejowego w regionie" - powiedziała Aiga Benfelde, zastępca dyrektora ds. zamówień w RB Rail AS i przewodnicząca Komisji Zamówień Publicznych.

"System sterowania ruchem kolejowym jest odpowiedzialny za zarządzanie ruchem pociągów, zapewnienie precyzyjnej koordynacji i utrzymanie najwyższego poziomu standardów bezpieczeństwa. Umożliwia on komunikację między pociągami, centrami sterowania i urządzeniami sygnalizacyjnymi, pozwalając na wymianę informacji i podejmowanie decyzji w czasie rzeczywistym" - powiedział Andrejs Mislēvičs, zastępca kierownika zespołu ds. sygnalizacji i łączności. "Wdrożenie tego najnowocześniejszego systemu obejmuje zaawansowane technologie i nowoczesne rozwiązania sygnalizacyjne, zaprojektowane tak, aby sprostać wymaganiom operacji pociągów dużych prędkości. Dostarczając dokładnych i aktualnych informacji maszynistom i operatorom sterowania, system zapewnia wydajność, skraca czas podróży i optymalizuje przepustowość kolei".

Zakres techniczny wdrożenia podsystemu sterowania ruchem kolejowym Rail Baltica obejmuje ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem), FRMCS (Przyszły Kolejowy System Łączności Ruchomej), system blokad, system zarządzania ruchem, systemy ICT (technologie informacyjno-komunikacyjne), w tym sieć transmisji danych i cyberbezpieczeństwo, komunikacja głosowa, systemy pomocnicze, aplikacje monitorujące, SCADA (Supervisory control and data acquisition), wyposażenie stacji, w tym informacja pasażerska, CCTV (Close Circuit Television Cameras), zegar główny, system biletowy, bramki peronowe na niektórych stacjach, zasilanie nietrakcyjne, system kolei linowych, a także budynki techniczne dla urządzeń CCS.

Projektowanie, budowa i uruchomienie podsystemu sterowania ruchem kolejowym Rail Baltica zostaną przeprowadzone w trakcie realizacji kompleksowej umowy, w tym w okresie zgłaszania usterek. Obecnie szacuje się, że wdrożenie CCS dla głównej linii Rail Baltica potrwa do końca 2030 roku.