Talgo ICE-L dla DB na testach w Żmigrodzie

Talgo ICE-L dla DB na testach w Żmigrodzie

21 sierpnia 2023
PODZIEL SIĘ

Dziś chwilę po godz 9 rano na tor Instytutu Kolejnictwa wjechał na testy pierwszy pociąg Talgo ICE-L wyprodukowany dla DB.

 

Fot. Aleksander Kędzierski

 

Nowe pociągi ICE hiszpańskiego producenta Talgo osiągają prędkość maksymalną 230 km/h i składają się z 17 wagonów każdy. Deutsche Bahn zamówiło obecnie łącznie 79 pociągów tego typu, które mają zostać dostarczone do 2030 roku.

 

Fot. Aleksander Kędzierski 

 

Od października 2024 r. pierwsze pociągi ICE L będą początkowo kursować między Berlinem a Amsterdamem. Pociąg Talgo jest pierwszym ICE z niskopodłogowym wejściem

 

Fot. Aleksander Kędzierski 

 

Dla tras międzynarodowych

Lokomotywa, opracowana w całości przez Talgo, jest wielosystemowa, a zatem w pełni interoperacyjna, co pozwoli pociągom ICE L podróżować nie tylko w Niemczech, ale także na trasach międzynarodowych łączących Berlin z Amsterdamem szybko i bez zatrzymywania się na granicy. Skład będzie również kompatybilny z lokomotywami innych producentów, umożliwiając eksploatację na przykład na liniach niezelektryfikowanych.

Każdy pociąg oferuje łącznie 562 miejsca siedzące, w tym 85 w pierwszej klasie i 477 w drugiej klasie, w tym wagon bistro/kawiarnia i inny przeznaczony wyłącznie dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM), i zawiera nowy wystrój wnętrz, który charakteryzuje się połączeniem funkcjonalności i trwałości z jasnością i ciepłem materiałów. W nowych wagonach po raz pierwszy zastosowano również nowy typ okna, zaprojektowany w celu poprawy zasięgu telefonicznego i mobilnej transmisji danych na pokładzie pociągu.

 

Fot. Aleksander Kędzierski 

 

Sprawdzona niezawodność

Wraz z projektem ICE L, Deutsche Bahn angażuje się w technologię Talgo, którą firma opisała we wrześniu 2022 r. jako "świadomy wybór sprawdzonej platformy pojazdu w celu osiągnięcia większej niezawodności dzięki zastosowaniu wypróbowanych i przetestowanych komponentów".

Michael Peterson, członek zarządu Deutsche Bahn ds. długodystansowego transportu pasażerskiego, powiedział - "W nadchodzących latach DB przejdzie gruntowny remont. Dotyczy to zarówno sieci kolejowej, jak i naszych pociągów. W tym roku otrzymamy średnio trzy nowe pociągi ICE miesięcznie. Obecnie przyspieszamy proces odmładzania naszej floty pociągów. W tym procesie polegamy również na dodatkowych pociągach ICE L od Talgo. Najważniejszym elementem tych pociągów jest wsiadanie i wysiadanie na poziomie peronu, co oznacza znaczny wzrost komfortu dla wszystkich pasażerów".

 

Fot. Aleksander Kędzierski 

 

Carlos Palacio Oriol, prezes Talgo, powiedział - "Nowe zamówienie od Deutsche Bahn jest największym w historii firmy i pokazuje zaufanie europejskiego operatora do innowacji, które nasze pociągi wprowadzą na rynek niemiecki, poprawiając dostępność, komfort, efektywność energetyczną i niezawodność".

"Ten nowy kontrakt" - dodał Palacio - "to świetna wiadomość dla wszystkich profesjonalistów w Talgo, którzy każdego dnia ciężko pracują nad produkcją najnowszej generacji pociągów ICE L, a także świetna wiadomość dla hiszpańskiego przemysłu kolejowego i jego technologii, ze względu na sukces konsolidacji krajowej referencji na najbardziej dynamicznym i wymagającym rynku kolei dalekobieżnych w Europie".

W ubiegłym tygodniu Federalny Minister Cyfryzacji i Transportu, Volker Wissing, powiedział podczas ceremonii wręczenia Talgo nagrody FEDECOM "Firma Roku" w Berlinie: "W Europie jesteśmy bardzo ambitni, jeśli chodzi o cele klimatyczne. Łącząc siły możemy być znacznie silniejsi i dlatego cieszę się, że inspirujemy się nawzajem, że wspieramy się nawzajem: że hiszpańska firma pomogła rozwiązać problem, który mieliśmy w Niemczech".

ICE L - Dane techniczne

  • Umowa ramowa na 100 jednostek
  • Pierwsze wiążące zamówienie: 23 jednostki; luty 2019 r.
  • Drugie wiążące zamówienie: 56 jednostek; maj 2023 r.
  • Skład: 1 lokomotywa + 16 wagonów + 1 wagon kabinowy
  • (w tym 1 wagon bistro; 1 wagon PRM)
  • Miejsca siedzące: 562 (85 w pierwszej klasie; 477 w drugiej klasie)
  • Dostępność: pełna dostępność na poziomie peronu w całym pociągu
  • Długość: 256 metrów (w tym lokomotywa 19,7 metra)
  • Wysokość wagonów: od 3,6 do 3,8 metra
  • Masa własna: 406 ton
  • Liczba osi: 24 (w tym 4 w lokomotywie)
  • Maksymalna prędkość handlowa: 230 km/h