Siemens Mobility i ÖBB cyfryzują austriacką sieć kolejową

Siemens Mobility i ÖBB cyfryzują austriacką sieć kolejową

22 sierpnia 2023 | Źródło: Siemens Mobility / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Siemens Mobility i ÖBB (Austriackie Koleje Federalne) digitalizują austriacką sieć kolejową, aby jeszcze bardziej zwiększyć atrakcyjność transportu publicznego. ÖBB dąży do podwojenia przepustowości całego austriackiego systemu kolejowego do 2040 roku, aby sprostać rosnącej liczbie pasażerów. Cel ten jest teraz nieco bliżej: Najnowocześniejsza technologia operacji kolejowych - cyfrowy Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS - została wdrożona i uruchomiona na 57-kilometrowej trasie między Linz a Vöcklabruck. System kontroluje odległości między pociągami, a także ich kierunek i prędkość w czasie rzeczywistym. Umożliwia to przewożenie większej liczby pasażerów i towarów oraz zapewnia bardziej niezawodną, punktualną i bezpieczną jazdę pociągów. 

 

Fot. Siemens Mobility/ Markus-Schieder

 

Umowa ramowa na dalszą rozbudowę sieci kolejowej.

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Linz, Siemens Mobility i ÖBB-Infrastruktur AG przedstawiły umowę ramową dotyczącą długoterminowej współpracy i ogłosiły pomyślne uruchomienie pierwszego odcinka trasy. Umowa reguluje rozbudowę systemu ETCS poziomu 2 w całej austriackiej sieci kolejowej wysokiego poziomu, ustanowienie tak zwanych centrów bloków radiowych ETCS lub RBC, które będą nadmiarowe, oraz utrzymanie i serwisowanie tych obiektów. Podczas realizacji projektu planuje się zainstalowanie łącznie 21 RBC do 2038 r., aby zapewnić niezawodne pokrycie dla austriackiej sieci kolejowej wysokiego poziomu.

Działanie systemu ETCS poziomu 2 rozpoczęło się na początku sierpnia na odcinkach Linz-Wels-Vöcklabruck i Wels-Haiding, oznaczając pierwsze uruchomienie w oparciu o nową umowę ramową. Centrum bloków radiowych ETCS obejmujące ten odcinek znajduje się w Wiedniu, a pociągi kursujące na tej trasie są monitorowane i sterowane cyfrowo w Linzu. 

 

Arnulf Wolfram i Johann Pluy. Fot. Siemens Mobility / Markus Schieder

 

Dipl.-Ing. Dr. Johann Pluy, CEO ÖBB-Infrastruktur AG - "Wydajna infrastruktura kolejowa jest krytycznie ważna dla osiągnięcia celów klimatycznych Austrii. Aby pomóc nam poradzić sobie z oczekiwanym wzrostem ruchu kolejowego i odejściem od dróg, w dużej mierze polegamy na inicjatywach cyfrowych, a ETCS Level 2 jest niezwykle ważnym elementem dla kolei przyszłości. Umowa ramowa podpisana z Siemens Mobility opiera się na ogólnoeuropejskim przetargu i z niecierpliwością czekamy na współpracę z najlepszym oferentem, aby wyposażyć kolejne trasy kolejowe w poziom 2".

Andre Rodenbeck, CEO Rail Infrastructure w Siemens Mobility: "Jesteśmy dumni, że możemy współpracować z ÖBB, aby wyposażyć austriacką sieć kolejową w ETCS poziomu 2, a uruchomienie tej trasy stanowi ważny kamień milowy w ciągłym rozszerzaniu zasięgu ETCS przez ÖBB. Wykorzystanie centrów bloków radiowych ETCS i naszej innowacyjnej, opartej na oprogramowaniu platformy bezpieczeństwa DS3 znacznie zwiększy przepustowość tras i sprawi, że austriacki system kolejowy stanie się jednym z najnowocześniejszych na świecie".

Więcej możliwości dzięki ETCS

W systemie ETCS poziomu 2 dane są przesyłane z radiowego centrum blokowego ETCS do pociągów za pośrednictwem radiotelefonu GSM-R. Balisy danych na torach są wykorzystywane do określania pozycji pociągu i przekazywania niezmiennych danych dotyczących trasy. Odpowiednia blokada przekazuje dane o wolnych torach i inne informacje do RBC. Następnie RBC generuje zezwolenie na jazdę i wysyła je do pociągu. Ten ciągły dwukierunkowy przepływ danych znacznie zwiększa przepustowość linii. Prowadzenie pociągów z taką "elektroniczną wizją" przez kilka bloków torów pozwala na skrócenie czasów przejazdu przy maksymalnych prędkościach.

ETCS stanowi zatem podstawę autonomicznej jazdy z optymalną prędkością. To z kolei pozwala oszczędzać energię i chronić środowisko. Bez systemu ETCS konieczne jest utrzymywanie dużych odległości między pociągami ze względu na ich długą drogę hamowania. Dzięki precyzyjnemu, zaawansowanemu technologicznie śledzeniu pociągów i łączności mobilnej, ETCS skraca odstępy między pociągami, umożliwiając transport większej liczby pasażerów i towarów w krótszym czasie.

Zalety te można już dostrzec na liniach kolejowych wyposażonych w ETCS, takich jak trasy Wiedeń-Breclav, Wiedeń-St. Pölten czy Kufstein-Brenner. System jest stale rozbudowywany, a jego celem jest wyposażenie wszystkich austriackich linii wysokiego i głównego poziomu w nowoczesny system ETCS poziomu 2. ÖBB-Infrastruktur AG zainwestuje 200 milionów euro w system sterowania pociągami do 2026 roku, a w umowie ramowej na ETCS i sterowanie pociągami przeznaczono łącznie około 900 milionów euro. Jako standard w całej Europie, ETCS znacznie ułatwi również podróże transgraniczne, a podróże do międzynarodowych miejsc docelowych będą wygodniejsze i krótsze. Istotną innowacją w umowie ramowej jest wykorzystanie platformy DS3, która jest z powodzeniem stosowana od listopada 2020 r. w pilotażowym projekcie blokady na stacji kolejowej Achau w Dolnej Austrii. Dzięki tej cyfryzacji ÖBB osiąga znacznie wyższą efektywność kosztową dzięki niższym kosztom inwestycji i utrzymania.

Platforma DS3: Podstawa dla technologii sygnalizacyjnej opartej na chmurze

DS3 oznacza "Distributed Smart Safe System" i jest nową platformą oprogramowania Siemens Mobility dla logiki związanej z bezpieczeństwem. Platforma służy do migracji istniejących aplikacji, takich jak ETCS lub blokady, do standardowej, wysokowydajnej platformy opartej na COTS, która wykorzystuje technologię wielordzeniową i nową koncepcję komunikacji dla architektury systemu w pełni opartej na protokole IP. DS3 umożliwi dalszą optymalizację centrów sterowania ETCS i zapewni im większą elastyczność.

Oprócz komputera sprzęgającego już działającego na platformie DS3, który jest łącznikiem z blokadami, partnerstwo ÖBB i Siemens Mobility będzie również wykorzystywać DS3 we wszystkich RBC.