Testy nowego pociągu Talgo ICE L dla DB w tunelu klimatycznym w Wiedniu.

Testy nowego pociągu Talgo ICE L dla DB w tunelu klimatycznym w Wiedniu.

01 września 2023 | Źródło: Talgo / Deutsche Bahn / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Testy w ekstremalnych warunkach stwarzanych w ośrodku doświadczalnym w Wiedniu są częścią testów, które musi przejść nowy typ pociągu ICE L, zanim będzie mógł wejść do eksploatacji w Niemczech pod koniec przyszłego roku.

 

ICE-L w klimatycznym tunelu aerodynamicznym w Wiedniu. Fot. Tobias Holzer/Deutsche Bahn AG/dpa .

 

Pierwszy dalekobieżny i szybki pociąg ICE L, wyprodukowany przez Talgo dla Deutsche Bahn, przybył w połowie lipca do Niemiec, gdzie wkrótce potem rozpoczęły się testy certyfikacyjne w celu wprowadzenia go do eksploatacji między Berlinem a Amsterdamem (Holandia) pod koniec 2024 roku. Jest to pierwsza z 79 jednostek, które Talgo wyprodukuje dla niemieckiego operatora, w ramach umowy ramowej na 100 jednostek i zgodnie ze ścisłym harmonogramem uzgodnionym z klientem.

Ta wyprodukowana w całości w Hiszpanii jednostka składająca się z 17 wagonów pasażerskich została przetransportowana koleją przez Francję i znaczną część Niemiec, pokonując trwającą kilka dni trasę o długości około 2000 kilometrów. Początkowym miejscem docelowym tej kompozycji był Zughotel (dosłownie "hotel dla pociągów") w Braunschweig w Dolnej Saksonii.

Tam rozpoczęły się testy statyczne do homologacji ICE L. Po zakończeniu tej fazy, skład przyjechał do Polski, a konkretnie na tor testowy w Żmigrodzie, 50 km od Wrocławia. Na tym obiekcie przeprowadzane są testy dynamiczne przy prędkościach do 160 km/h. W późniejszej fazie pociąg przejdzie testy na torach w Niemczech w warunkach bardzo zbliżonych do rzeczywistej eksploatacji, do prędkości 230 km/h. Podczas jazd homologacyjnych pociąg ma nawet osiągnąć prędkość maksymalną 253 km/h.

 

Talgo ICE L przybywa do Żmigrodu. Fot. Aleksander Kędzierski

 

Testy klimatyczne w Wiedniu

Równolegle, drugi zestaw ICE L przybył już do Austrii, do aerodynamicznego i klimatycznego tunelu testowego Rail Tec Arsenal (RTA) w Wiedniu. Obiekty te, unikalne na skalę światową, pozwolą Talgo poddać pociąg wszelkim rodzajom warunków atmosferycznych, od ekstremalnego promieniowania słonecznego po deszcz, śnieg i lód, a wszystko to w połączeniu z symulacjami wiatru przy tej samej prędkości, z jaką pociąg będzie poruszał się po torze.

W największym na świecie klimatycznym tunelu aerodynamicznym pojazd poddawany jest oddziaływaniu wiatru wiejącego z prędkością do 300 km/h przy temperaturach od minus 45 stopni do plus 60 stopni.

Na potrzeby ICE L wybrano sprawdzony model Talgo, który był już wykorzystywany m.in. w Hiszpanii i Arabii Saudyjskiej. Niemniej jednak wszystkie komponenty, takie jak mechanizmy drzwi, wycieraczki przedniej szyby lub systemy klimatyzacji, muszą zostać przetestowane w ekstremalnych warunkach, zanim zostaną wykorzystane przez Deutsche Bahn.

Pociągi, należące do platformy technologicznej Talgo 230, będą eksploatowane przez Deutsche Bahn w całych Niemczech i na trasach międzynarodowych pod marką ICE L, która oznacza usługi dalekobieżne i szybkie, które będą również w 100% niskopodłogowe na poziomie peronu we wszystkich wagonach (Intercity-Express Low-Floor), a zatem będą w pełni dostępne, co jest unikalną cechą hiszpańskiej firmy w globalnym przemyśle kolejowym, a także nowością w rozległej sieci usług niemieckiego operatora. Pierwsze połączenie pasażerskie ICE L połączy Berlin z Amsterdamem pod koniec 2024 r., a następnie z Danią i Austrią.

Oprócz łatwego dostępu do wagonów, pociągi posiadają inne funkcje, które poprawiają komfort pasażerów: gniazdka elektryczne i uchwyty na tablety we wszystkich siedzeniach, zarówno w drugiej, jak i pierwszej klasie; oddzielny przedział dla niemowląt; osiem stojaków na rowery; monitory informacyjne we wszystkich drzwiach; wyświetlacze rezerwacji miejsc; inteligentne oświetlenie; technologia bezdotykowa w toaletach do spłukiwania toalety, korzystania z dozowników mydła i środków dezynfekujących oraz otwierania lub zamykania kosza na śmieci bez naciskania przycisku; oraz wydajne systemy klimatyzacji, które wytrzymują temperatury zewnętrzne przekraczające 40ºC.

W każdym pociągu znajdują się łącznie 562 miejsca siedzące, w tym 85 w pierwszej klasie i 477 w drugiej klasie, w tym wagon bistro/kafeteria i kolejny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej (PRM), a także nowy schemat wystroju wnętrz z nowo opracowanymi siedzeniami charakteryzującymi się połączeniem funkcjonalności i trwałości z jasnością i ciepłem materiałów. W nowych wagonach zastosowano również nowy typ okna, zaprojektowany w celu poprawy zasięgu telefonicznego i mobilnej transmisji danych na pokładzie pociągu.

Deutsche Bahn przedstawiło swój ambitny plan odnowienia i powiększenia floty szybkich pociągów ICE, co zaowocowało największym zamówieniem na dostawę pociągów w ponad 80-letniej historii Talgo. Niemiecki operator zamówił 56 nowych jednostek za około 1,4 miliarda euro, co stanowiło dodatek do 23 jednostek pierwotnie zamówionych w ramach umowy ramowej na 100 pociągów podpisanej w 2019 roku.

W sumie Talgo wyprodukuje 79 jednostek ICE L, które będą stopniowo wprowadzane do eksploatacji od jesieni 2024 r., najnowocześniejsze pociągi, o większej przestrzeni i wysokim poziomie komfortu, składające się z lokomotywy wielosystemowej, która zapewnia trakcję 17 wagonom pasażerskim, z których ostatni zawiera kabinę maszynisty, aby uczynić operacje bardziej elastycznymi, w konfiguracji nieznanej w Hiszpanii, ale dość powszechnej w Niemczech.

Flota ICE zostanie odnowiona

ICE L jest częścią planowanego odmłodzenia całej floty dalekobieżnej. Obecnie DB jest już zaopatrywana przez Siemensa w nowe ICE4 i ICE3 neo. Dzięki nowym nabytkom DB chce obniżyć średni wiek floty ICE z obecnych 18 do 12 lat do 2030 roku. W firmie panuje przekonanie, że młodsza flota przyczyni się również do mniejszej liczby zakłóceń, a tym samym do większej punktualności. Do końca dekady w sieci ma znajdować się ponad 450 pociągów ICE należących do spółki federalnej - znacznie więcej niż obecnie.

Zapowiedziano już opracowanie nowego pociągu dużych prędkości, który może osiągnąć prędkość od 280 do 300 kilometrów na godzinę, a jednocześnie oferuje wsiadanie na poziomie peronu, tj. bez schodów. Jak dotąd, według DB, taka technologia nie istnieje. Faza projektowa została już zakończona, a DB twierdzi, że obecnie trwają przygotowania do przetargu na rozwój, budowę i zatwierdzenie. Uruchomienie planowane jest na koniec 2031 roku.