Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę

09 września 2023 | Źródło: PKP S.A.
PODZIEL SIĘ

Przywrócenie historycznego piękna w połączeniu z nowoczesnością i podniesienie standardu obsługi podróżnych – to główne cele zakończonej właśnie przebudowy dworca Stalowa Wola Rozwadów. Z odnowionego dworca korzystają już pierwsi podróżni.

 

Dworzec Stalowa Wola Rozwadów przeszedł metamorfozę
Fot. PKP S.A.

 

Inwestycja zrealizowana została w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Historia dworca zaczyna się w końcu XIX w. 30 października 1887 r. otwarto linię kolejową na trasie z Dębicy do Rozwadowa, z odgałęzieniem do Nadbrzezia. Dla potrzeb obsługi pasażerskiej wzniesiony został w tym czasie okazały budynek dworca kolejowego z dwoma ryzalitami od frontu i niewielką przybudówką od strony północnej. W listopadzie 1899 r. Rozwadów połączony został linią kolejową z Przeworskiem i wówczas budynek dworca rozbudowany został w kierunku północno-zachodnim. Drugi segment dworca połączono ze starszym budynkiem parterowym łącznikiem, a całość utrzymano w jednolitej stylistyce architektonicznej. Dziś dworzec Stalowa Wola Rozwadów stanowi jeden budynek, który przeszedł kompleksową przebudowę z zachowaniem  jego walorów historycznych. Renowacji poddana została m.in. elewacja wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi, tj. m.in. gzymsami czy opaskami dookoła okien i drzwi. Na elewacji pojawiły się przestrzenne, podświetlane napisy Stalowa Wola Rozwadów z logotypem Polskich Kolei Państwowych S.A. Na elewacji południowo-wschodniej odtworzony został także historyczny napis „Rozwadów”.

Metamorfozę przeszła również przestrzeń obsługi podróżnych. Poczekalnia mieści się na parterze północnej części budynku. Znajdują się w niej ergonomiczne ławki, kosze, gabloty z rozkładem jazdy pociągów oraz elektronicznie tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Znalazło się tu także pomieszczenie kasy biletowej, toalety oraz niewielki lokal komercyjny. Tuż nad przestrzenią obsługi podróżnych, na pierwszym piętrze, znajdują się pomieszczenia dla spółek kolejowych oraz posterunek Straży Ochrony Kolei. Pozostałe przestrzenie, zarówno na parterze i piętrze zajmują lokale na wynajem.

 

Fot. PKP S.A 

 

– Przebudowa dworca Stalowa Wola Rozwadów to kolejna inwestycja, która zmienia oblicze polskich dworców i udowadnia, że Rząd Prawa i Sprawiedliwości konsekwentnie realizuje swoje obietnice. W 2016 r. rozpoczęła się pierwsza edycja Programu Inwestycji Dworcowych, a jego efekty – w postaci zmodernizowanych dworców zabytkowych i zupełnie nowych, budowanych od podstaw obiektów – widzimy i w dużych, i w małych miejscowościach. Dzięki przebudowie zabytkowy budynek w Rozwadowie ponownie obsługuje podróżnych, a poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych stał się bardziej komfortowy, bezpieczny i ekologiczny – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

– Udostępniając podróżnym po modernizacji zabytkowy dworzec Stalowa Wola Rozwadów, przywracamy pamięć o roli, jaką kolej odegrała w rozwoju Podkarpacia. Jestem przekonany, że obiekt ten nie tylko poprawi standard obsługi pasażerów, ale także przyczyni się do budowy silnej pozycji gospodarczej całego regionu – powiedział Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. 

– Przebudowany dzięki środkom europejskim dworzec Stalowa Wola Rozwadów to przykład tego, jak Unia Europejska wspiera rozwój zrównoważanego transportu, jednocześnie chroniąc dziedzictwo historyczne. Gratulujemy realizacji tak wspaniałej inwestycji łączącej zachowanie pamięci historycznej z nowoczesnością. Zmodernizowany dworzec zwiększy wygodę podróżowania i zachęci mieszkańców Stalowej Woli do wybrania ekologicznego środka transportu, jakim jest pociąg – mówi Angela Martinez-Sarasola, kierownik Wydziału Polskiego w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

– Wybudowany pod koniec XIX w. dworzec w Stalowej Woli Rozwadowie odzyskał historyczne piękno i ponownie służy mieszkańcom. To kolejny dworzec w województwie podkarpackim, który udostępniliśmy podróżnym w ramach aktualnego Programu Inwestycji Dworcowych – od 2020 r. podróżni mogą korzystać z nowego dworca Sędziszów Małopolski, a w 2021 otworzyliśmy nowy dworzec Czarna Tarnowska i zmodernizowany obiekt w Radymnie – mówi dr Rafał Zgorzelski, członek zarządu PKP S.A.

Dzięki przebudowie dworca wyeliminowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono liczne usprawnienia dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Wśród nich m.in. ścieżki prowadzących z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, mapy dotykowe dworca czy windy.

 

Fot. PKP S.A 

 

W budynku i jego otoczeniu pojawiło się nowoczesne i energooszczędne oświetlenie zrealizowane w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Energia cieplna będzie produkowana za pomocą niskoemisyjnych kotłów gazowych. Dodatkowo ogrzewanie dworca wesprze wentylacja z odzyskiem ciepła. Z kolei, żeby uniknąć jego strat została zamontowana nowa stolarka okienna i drzwiowa oraz kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Z innych rozwiązań proekologicznych warto wspomnieć o systemie BMS (Building Management System) zarządzającym instalacjami i urządzeniami w budynku oraz optymalizującym zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody. Na dworcu i w jego otoczeniu zainstalowane zostały nowoczesne systemy: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Inwestycja objęła również najbliższe otoczenie dworca. Ułożone zostały nowe chodniki oraz wytyczone miejsca postojowe, a także uporządkowane tereny zielone. Nowością jest wiata rowerowa dla 16 jednośladów. Na dotychczasowym miejscu pozostał pomnik w formie ośki kolejowej.

Przebudowa dworca Stalowa Wola Rozwadów wyniosła ok. 15,3 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych było konsorcjum firm TEXOM sp. z o.o. i AJ Profibud sp. z o.o. sp.k.