Nowe pociagi S-BAHN dla Berlina są już w pełni gotowe.

Nowe pociagi S-BAHN dla Berlina są już w pełni gotowe.

19 września 2023 | Źródło: Stadler Rail
PODZIEL SIĘ

106 nowych pojazdów dostarczonych zgodnie z harmonogramem i dopuszczonych do ruchu pasażerskiego - Nowe pociągi oferują wysoki poziom komfortu, nowoczesną informację pasażerską i kamery zwiększające bezpieczeństwo - Ostatni pociąg nowej serii 483/484 został dziś uroczyście dopuszczony do ruchu.

 

Fot. Siemens Mobility

 

Nowa flota Berlin S-Bahn jest od dziś kompletna: wszystkie 106 pojazdów z nowej serii jest już w użyciu. Pociągi, które są wyposażone w klimatyzację, nowoczesne wyświetlacze i technologię kamer dla większego bezpieczeństwa, oferują pasażerom większy komfort. Z drugiej strony, nowa flota umożliwia dodatkową zdolność przewozową w niektórych częściach sieci S-Bahn, a tym samym wyższy poziom usług S-Bahn. Wynika to z faktu, że liczba wagonów została zwiększona w tym samym czasie, w którym wymieniono stare pojazdy. Dla klientów oznacza to dłuższe pociągi na liniach S41/S42 Ringbahn i S8, a także przedłużenie linii S8 do Wildau w godzinach szczytu. Łącznie nowa flota S-Bahn obejmuje około 18 000 miejsc. Nowe pojazdy są stopniowo wprowadzane do eksploatacji od początku 2021 r. i od tego czasu jeżdżą dla klientów na liniach S41, S42, S46, S47 i S8. Pojazdy są produkowane przez konsorcjum firm Stadler i Siemens.

 

Fot. Stadler 

 

Przedstawiciele świata polityki, biznesu, Stowarzyszenia Transportowego Berlina i Brandenburgii (VBB) oraz berlińskiej S-Bahn spotkali się na stacji Charlottenburg S-Bahn, aby uroczyście przekazać ostatni pojazd w tej transzy.

Manja Schreiner, senator ds. mobilności, transportu, ochrony klimatu i środowiska:

"Zakończenie budowy nowych pociągów  jest znaczącym krokiem naprzód dla usługi S-Bahn i całego berlińskiego systemu transportu publicznego. Postęp, który pasażerowie odczuwają każdego dnia: dłuższe pociągi oferują więcej miejsc siedzących, klimatyzacja i nowoczesna informacja pasażerska zwiększają komfort. Ulepszona oferta może sprawić, że przejście na kolej będzie interesujące dla wielu osób. Będziemy konsekwentnie podążać tą ścieżką atrakcyjnych ofert dla coraz większej liczby osób".

Guido Beermann, minister infrastruktury i planowania regionalnego Brandenburgii:

"S-Bahn jest ważnym połączeniem między Brandenburgią a Berlinem, szczególnie dla wielu osób dojeżdżających do pracy. Dlatego cieszę się, że flota jest już kompletna. Dzięki znacznie większej przestrzeni na pokładzie i wielu innowacjom technicznym sprawiamy, że przyjazny dla klimatu transport publiczny staje się jeszcze bardziej atrakcyjny. Tak właśnie działa zmiana transportu".

Szef S-Bahn Peter Buchner:

"Otrzymaliśmy bardzo pozytywną reakcję na nowe klimatyzowane i bardzo płynnie działające pojazdy - zarówno od naszych pasażerów, jak i pracowników. Nowe pociągi przejechały już łącznie około 17 milionów kilometrów". 

Ute Bonde, dyrektor zarządzający Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg:

"Jesteśmy bardzo zadowoleni, że nowe pociągi zostały dostarczone na czas pomimo trudnej sytuacji i teraz trafiają na tory w pełnej liczbie. Dla pasażerów oznacza to więcej miejsca i większy komfort na obwodnicy oraz na liniach S46, S47 i S8. Mając na uwadze stojące przed nami zadania, z zadowoleniem przyjmujemy fakt, że S-Bahn Berlin GmbH intensywnie kontynuuje program długowieczności pojazdów z istniejącej serii 481. Ważne jest, aby ta główna część floty S-Bahn była w pełni zmodernizowana przez cały okres użytkowania, dopóki nie zostanie zastąpiona kolejnymi nowymi pojazdami".

Jure Mikolčić, CEO Stadler Niemcy:

"Projekt towarzyszył naszym pracownikom w różnych fazach projektu przez prawie dziesięć lat. Współpraca z naszym partnerem konsorcjum Siemens i S-Bahn Berlin była bardzo dobra przez cały czas trwania projektu. Jesteśmy szczególnie dumni, że mogliśmy wyprodukować nowe pociągi S-Bahn dla Berlina w naszym zakładzie w Berlinie".
Elmar Zeiler, szef działu pociągów podmiejskich i regionalnych, Siemens Mobility:
"Jako firma z berlińskimi korzeniami jesteśmy szczególnie dumni, że możemy przyczynić się do trwałej poprawy wrażeń z jazdy i komfortu pasażerów berlińskiej S-Bahn. Pociągi z nowej serii 483/484 wyróżniają się nie tylko niezawodnością, większą liczbą miejsc siedzących i klimatyzacją, ale także nowoczesną, energooszczędną technologią napędową".

 

Fot. Stadler

 

Nowe pojazdy serii 483/484 są częścią umowy transportowej dla podsieci Ring i są finansowane przez kraje związkowe Berlin i Brandenburgia. Równolegle S-Bahn Berlin kontynuuje "Program długowieczności BR 481". Ponad 300 z 500 pojazdów serii 481 (roczniki 1996-2004) zostało już przebudowanych.

Każdego dnia 1,4 miliona osób korzysta z pociągów S-Bahn Berlin, które obsługują łącznie 16 linii w stolicy i Brandenburgii.