TRAKO 2023: Stadler prezentuje najnowsze pojazdy z Siedlec

TRAKO 2023: Stadler prezentuje najnowsze pojazdy z Siedlec

20 września 2023 | Źródło: Stadler Polska
PODZIEL SIĘ

Na rozpoczętej 15. edycji Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku Stadler zaprezentuje najnowsze, innowacyjne pojazdy z siedleckiej fabryki. To dwa różne typy pojazdów, które znacząco przyczynią się do usprawnienia transportu publicznego w regionie. Pierwszy z nich to regionalny elektryczny zespół trakcyjny FLIRT wyprodukowany dla Kolei Serbskich. Drugi to tramwaj TANGO NF3 zbudowany dla Sarajewa w Bośni i Hercegowinie.

Fot. Kurier Kolejowy

 

Elektryczny zespół trakcyjny typu FLIRT dla Kolei Serbskich (Srbija Voz)

Pod koniec 2021 roku Srbija Voz i Stadler podpisały umowę na dostawę 18 elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT do eksploatacji na trasach regionalnych na terenie całej Serbii. To już trzeci kontrakt zawarty pomiędzy Stadlerem a serbskim przewoźnikiem kolejowym. Współpraca została zapoczątkowana otrzymaniem w 2014 roku zamówienia na 21 pojazdów FLIRT. W 2021 roku zawarta została umowa na dostawy 3 pojazdów typu KISS 200, a pierwszy pojazd został dostarczony w rekordowo krótkim czasie, wynoszącym zaledwie 7 miesięcy od podpisania kontraktu. Pojazdy odniosły sukces komercyjny i zyskały dużą popularność i sympatię pasażerów. Składy dostarczane w ramach bieżącego zamówienia uzupełnią obecną flotę pociągów Stadlera eksploatowaną przez Koleje Serbskie i stanowią istotny wkład w poprawę
komfortu podróżowania koleją w Serbii.

 

FLIRT przeznaczony dla Srbija Voz. Fot. Kurier Kolejowy

 

Elektryczny zespół trakcyjny typu FLIRT dla Serbii to pojazd o lekkiej, aluminiowej konstrukcji. Sełnia wymagania najnowszych standardów TSI oraz aktualnych norm bezpieczeństwa zderzeniowego (EN 15227). Podczas projektowania pojazdu inżynierowie Stadlera położyli szczególny nacisk na niskie zużycie energii oraz możliwie łatwą obsługę pojazdu. Do budowy składu użyto materiałów przyjaznych dla środowiska, między innymi farb na bazie wody oraz czynnika chłodzącego HVAC. Jednoprzestrzenny skład posiada przestronne strefy wejścia umożliwiające szybką wymianę pasażerów. Dzięki temu jest łatwo dostępny dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, z rowerami czy wózkami dziecięcymi. Jest wyposażony w klimatyzację, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny oraz system informacji wizualnodźwiękowej.
Posiada platformę ułatwiającą wejście na pokład osobom niepełnosprawnym, a także nowoczesne toalety. Bezpieczeństwo na pokładzie zapewnia podróżnym interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej. Czteroczłonowy pojazd o długości całkowitej 80,7 m pomieści 473 pasażerów, w tym 244 osoby na miejscach siedzących. W składzie znajdzie się strefa dla pasażerów 1. klasy z komfortowymi siedzeniami oraz strefy dla pasażerów z ograniczoną mobilnością. Pociąg jest
wyposażony w duże półki na bagaż oraz automat z napojami i przekąskami. Porusza się z prędkością maksymalną 160 km/h.

 

Uroczystość przekazania pojazdu Kolejom Serbskim. Fot. Kurier Kolejowy

 

Tramwaj TANGO NF3 dla miasta Sarajewo w Bośni i Hercegowinie.

Od roku 1885, kiedy w Sarajewie pojawił się pierwszy tramwaj, nie uruchomiono żadnych nowych pojazdów. 136 lat później, we wrześniu 2021 r., Ministerstwo Transportu Kantonu Sarajewo i firma Stadler podpisały umowę na dostawę taboru najnowocześniejszych tramwajów typu TANGO. To pierwszy kontrakt Stadlera w Bośni i Hercegowinie i duży sukces sprzedażowy w obszarze projektów tramwajowych w regionie Bałkanów. Stadler wpisuje się zatem w historyczny rozwój sieci tramwajowej. Dostarczając tramwaje nowej generacji, Stadler wnosi swój wkład w stworzenie dostępnego i nowoczesnego transportu publicznego w Sarajewie, opartego na zasadach zrównoważonego rozwoju. Dla pasażerów nowe tramwaje stanowią pokoleniowy kamień milowy w kwestii komfortu podróży, ułatwiając poruszanie się po mieście także osobom o ograniczonej mobilności. Projekt jest finansowany przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz Europejski Bank Inwestycyjny (EBI).

Projektując tramwaj TANGO NF3 dla Sarajewa inżynierowie Stadlera położyli nacisk na funkcjonalne i nowoczesne rozplanowanie przestrzeni pojazdu. W rezultacie powstał tramwaj oferujący pasażerom i personelowi obsługi wysoki komfort jazdy przy niskich kosztach eksploatacji. TANGO NF3 posiada modułową budowę, ergonomiczną kabinę motorniczego i jest w pełni klimatyzowany. Obrotowe wózki jezdne z elastyczną ramą zapewniają spokojny bieg pojazdu. Optymalne rozmieszczenie drzwi umożliwia szybką wymianę pasażerów. Konfiguracja siedzeń zapewnia odpowiedni komfort nawet na dłuższych, typowych dla Sarajewa trasach. Pojazd mieści 180 pasażerów, w tym 79 osób na miejscach siedzących. Jednokierunkowy, trójczłonowy tramwaj ma długość 31,1m, szerokość 2,4 m i wysokość 3,6 m. Jest w pełni niskopodłogowy i dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Rozwija maksymalną prędkość 70 km/h i charakteryzuje się niskim poziomem hałasu. Spełnia wszystkie wymagania norm i przepisów unijnych.

 

TANGO NF3 Stadlera dla Sarajewa. Fot. Kurier Kolejowy

 

Stadler na TRAKO 2023:

  • stoisko firmy: Hala B nr 02
  • pojazd FLIRT dla Kolei Serbskich – tory B, tor nr 2 / Oficjalna prezentacja: 19 września, godz. 15:15, wstęp wolny
  • pojazd TANGO NF3 dla Sarajewa – tory A / Oficjalna prezentacja: 20 września, godz. 14:15, wstęp wolny


Stadler buduje pociągi od ponad 80 lat. Dostawca rozwiązań w zakresie mobilności w dziedzinie budowy pojazdów szynowych, serwisu i technologii sygnalizacyjnej ma siedzibę w Bussnang we wschodniej Szwajcarii. W poszczególnych zakładach produkcyjnych i biurach inżynieryjnych oraz ponad 80 placówkach serwisowych zatrudnienie znalazło ponad 13 700 pracowników. Spółka ma świadomość spoczywającej na niej odpowiedzialności społecznej dla zrównoważoną mobilność i dlatego opowiada się za innowacyjnymi, zrównoważonymi i trwałymi produktami wysokiej jakości. Oferta produktowa w dziedzinie magistrali kolejowych i transportu miejskiego obejmuje pociągi szybkobieżne, pociągi intercity, pociągi regionalne i podmiejskie, pociągi metra, koleje linowe i tramwaje. Ponadto Stadler produkuje lokomotywy liniowe i manewrowe oraz wagony pasażerskie. Stadler jest wiodącym na świecie producentem kolei zębatej.

W Polsce Stadler zatrudnia około 1500 pracowników, w tym ok. 1100 osób w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach, 250 w zakładzie Stadler Środa w Środzie Wielkopolskiej, a także zespoły serwisowe w Warszawie, Łodzi i Sochaczewie. Zakład w Siedlcach specjalizuje się w produkcji zespołów trakcyjnych z rodziny FLIRT, KISS, tramwajów i wagonów metra. Obok zamówień dla klientów polskich realizuje projekty eksportowe, które stanowią ok. 80% całościowej produkcji spółki. Zakład w Środzie Wielkopolskiej specjalizuje się w produkcji stalowych pudeł do budowy tramwajów. Stadler nieustannie rozwija działalność na polskim rynku budując wartość dodaną w regionie i branży - rozbudowuje zakłady, tworzy atrakcyjne miejsca pracy i poszerza paletę produkowanych pojazdów szynowych o kolejne typy. Stadler to firma oparta na innowacjach. We współpracy z lokalnymi partnerami produkuje w Polsce nowoczesne pojazdy na najwyższym europejskim poziomie. Jakość, niezawodność oraz niskie koszty eksploatacji pozwalają spółce z sukcesem realizować najbardziej wymagające projekty.

 

Fot. Kurier Kolejowy