Rozpoczęta przez zespoły z SNCF Voyageurs i działu wyposażenia, ta ogromna operacja przedłuży żywotność dziesiątek TGV. Cel? Zwiększenie liczby TGV w ruchu i przyspieszenie transformacji ekologicznej w transporcie.
Ambicją SNCF jest podwojenie modalnego udziału podróży koleją w ciągu dziesięciu lat i zaspokojenie popytu ze strony pasażerów, którzy coraz częściej wybierają pociąg. Aby to osiągnąć, zespoły w SNCF Voyageurs i dziale taboru kolejowego rozpoczęły operację "Botox". Ogromny program obejmujący 2 miliony godzin pracy w serwisowych centrach technicznych operatora, mający na celu przedłużenie żywotności pociągów TGV, które obecnie liczą 363 składy.
Składy pociągów ocenione i sklasyfikowane w trzech kategoriach
Zidentyfikowano 104 zespoły trakcyjne kwalifikujące się do tego programu. Wszystkie zostaną skontrolowane do końca 1. kwartału 2024 roku. Stan konstrukcji zespołu trakcyjnego, konstrukcji metalowej, kotła1 wózków2 i instalacji elektrycznych zostaną wzięte pod uwagę w celu podjęcia decyzji o przyszłości zespołu trakcyjnego.
Po postawieniu diagnozy utworzone zostaną trzy kategorie pociągów:
- Te, które są w idealnym stanie, będą nadal kursować, aczkolwiek z pracami remontowymi mającymi na celu poprawę komfortu.
- Te w stanie wymagającym większej niezawodności i prac remontowych, biorąc pod uwagę czas ich eksploatacji.
- Te, które będą musiały zostać spisane na straty i których części są przestarzałe (komponenty elektroniczne lub stan podwozia); jednak prawie 3000 potencjalnie nadających się do ponownego wykorzystania części zostanie odzyskanych do naprawy innych składów pociągów.
Renowacja dostosowana do potrzeb każdego zestawu pociągów
Jak zostanie wydłużony okres eksploatacji odnowionych pociągów? Na podstawie przeprowadzonych ekspertyz żywotność pociągów zostanie przedłużona o 2 do 4 lat lub o 10 lat.
- W przypadku pociągów przedłużonych z 2 do 4 lat zajmie to 1 rok badań i od dwóch tygodni do jednego miesiąca pracy na pociąg. Te pierwsze odnowione składy pociągów będą kursować na trasie atlantyckiej od początku 2026 roku.
- W przypadku składów, które zostaną przedłużone do 10 lat, przed rozpoczęciem prac remontowych wymagane będą 3 lata badań, trwających od 4 do 6 miesięcy na pociąg. 10-letni program przedłużenia rozpocznie się w 2026 r. i zostanie zakończony w 2033 r.
Należy zauważyć, że tylko pociągi typu duplex (piętrowe), które stanowią jedną czwartą odnowionej floty TGV, będą kwalifikować się do 10-letniego przedłużenia.
Technologie inspirowane TGV M dla oszczędności energii
Projekt "Botox" to coś więcej niż tylko lifting, obejmujący renowację siedzeń, wagonów barowych i innych urządzeń sanitarnych. Aby osiągnąć oszczędność energii w tych 104 potencjalnie odnowionych składach, nasze zespoły czerpią inspirację z ulepszeń wynikających z projektu TGV M, w szczególności aerodynamiki, która zmniejszy zużycie energii, gdy składy są w ruchu. Ponadto projekt "Botox" stawia sobie za punkt honoru zmniejszenie zużycia energii na postoju poprzez połączenie kilku energooszczędnych projektów, takich jak parkowanie w trybie ekologicznym lub wymiana oświetlenia na technologię LED.
Ponowne wykorzystanie części w celu uniknięcia odpadów
5 z 10 serwisowych centrów technicznych SNCF Voyageurs zajmuje się naprawą części zamiennych. Każdego roku 500 000 części TGV jest naprawianych zamiast kupowania nowych. Oznacza to oszczędności rzędu pół miliarda euro rocznie. W ramach tego procesu 19 składów pociągów (z wyłączeniem Botox) będzie zaparkowanych w Ambronay (Ain) jako składy "warsztatowe" w latach 2025-2026: części będą odzyskiwane i wykorzystywane od 2025 do 2042 roku. W każdym składzie można odzyskać ponad 3000 części: podłokietniki, siedzenia, części elektroniczne i karty, części mechaniczne, takie jak wózki2, silniki itp. Od najmniejszej do największej części, nic nie pozostaje w tyle.