Operacja "Botoks": zrównoważony projekt SNCF przedłużenia żywotności pociągów dużych prędkości

Operacja "Botoks": zrównoważony projekt SNCF przedłużenia żywotności pociągów dużych prędkości

29 września 2023 | Źródło: SNCF Voyageurs / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Rozpoczęta przez zespoły z SNCF Voyageurs i działu wyposażenia, ta ogromna operacja przedłuży żywotność dziesiątek TGV. Cel? Zwiększenie liczby TGV w ruchu i przyspieszenie transformacji ekologicznej w transporcie.

 

Operacja "Botoks" Fot. Maxime Huriez / SNCF Voyageurs

 

Ambicją SNCF jest podwojenie modalnego udziału podróży koleją w ciągu dziesięciu lat i zaspokojenie popytu ze strony pasażerów, którzy coraz częściej wybierają pociąg. Aby to osiągnąć, zespoły w SNCF Voyageurs i dziale taboru kolejowego rozpoczęły operację "Botox". Ogromny program obejmujący 2 miliony godzin pracy w serwisowych centrach technicznych operatora, mający na celu przedłużenie żywotności pociągów TGV, które obecnie liczą 363 składy.

Składy pociągów ocenione i sklasyfikowane w trzech kategoriach

Zidentyfikowano 104 zespoły trakcyjne kwalifikujące się do tego programu. Wszystkie zostaną skontrolowane do końca 1. kwartału 2024 roku. Stan konstrukcji zespołu trakcyjnego, konstrukcji metalowej, kotła1 wózków2 i instalacji elektrycznych zostaną wzięte pod uwagę w celu podjęcia decyzji o przyszłości zespołu trakcyjnego.

Po postawieniu diagnozy utworzone zostaną trzy kategorie pociągów:

  • Te, które są w idealnym stanie, będą nadal kursować, aczkolwiek z pracami remontowymi mającymi na celu poprawę komfortu.
  • Te w stanie wymagającym większej niezawodności i prac remontowych, biorąc pod uwagę czas ich eksploatacji.
  • Te, które będą musiały zostać spisane na straty i których części są przestarzałe (komponenty elektroniczne lub stan podwozia); jednak prawie 3000 potencjalnie nadających się do ponownego wykorzystania części zostanie odzyskanych do naprawy innych składów pociągów.
  •  
Operacja "Botoks". Fot. Maxime Huriez / SNCF Voyageurs

 

Renowacja dostosowana do potrzeb każdego zestawu pociągów

Jak zostanie wydłużony okres eksploatacji odnowionych pociągów? Na podstawie przeprowadzonych ekspertyz żywotność pociągów zostanie przedłużona o 2 do 4 lat lub o 10 lat.

  • W przypadku pociągów przedłużonych z 2 do 4 lat zajmie to 1 rok badań i od dwóch tygodni do jednego miesiąca pracy na pociąg. Te pierwsze odnowione składy pociągów będą kursować na trasie atlantyckiej od początku 2026 roku.
  • W przypadku składów, które zostaną przedłużone do 10 lat, przed rozpoczęciem prac remontowych wymagane będą 3 lata badań, trwających od 4 do 6 miesięcy na pociąg. 10-letni program przedłużenia rozpocznie się w 2026 r. i zostanie zakończony w 2033 r.

Należy zauważyć, że tylko pociągi typu duplex (piętrowe), które stanowią jedną czwartą odnowionej floty TGV, będą kwalifikować się do 10-letniego przedłużenia.

Technologie inspirowane TGV M dla oszczędności energii

Projekt "Botox" to coś więcej niż tylko lifting, obejmujący renowację siedzeń, wagonów barowych i innych urządzeń sanitarnych. Aby osiągnąć oszczędność energii w tych 104 potencjalnie odnowionych składach, nasze zespoły czerpią inspirację z ulepszeń wynikających z projektu TGV M, w szczególności aerodynamiki, która zmniejszy zużycie energii, gdy składy są w ruchu. Ponadto projekt "Botox" stawia sobie za punkt honoru zmniejszenie zużycia energii na postoju poprzez połączenie kilku energooszczędnych projektów, takich jak parkowanie w trybie ekologicznym lub wymiana oświetlenia na technologię LED.

 

Operacja "Botoks". Fot. Maxime Huriez / SNCF Voyageurs

 

Ponowne wykorzystanie części w celu uniknięcia odpadów

5 z 10 serwisowych centrów technicznych SNCF Voyageurs zajmuje się naprawą części zamiennych. Każdego roku 500 000 części TGV jest naprawianych zamiast kupowania nowych. Oznacza to oszczędności rzędu pół miliarda euro rocznie. W ramach tego procesu 19 składów pociągów (z wyłączeniem Botox) będzie zaparkowanych w Ambronay (Ain) jako składy "warsztatowe" w latach 2025-2026: części będą odzyskiwane i wykorzystywane od 2025 do 2042 roku. W każdym składzie można odzyskać ponad 3000 części: podłokietniki, siedzenia, części elektroniczne i karty, części mechaniczne, takie jak wózki2, silniki itp. Od najmniejszej do największej części, nic nie pozostaje w tyle.