Expo Ferroviaria: Stadler i FAL prezentują "TREEN" - pierwszy ekologiczny pociąg zasilany bateryjnie

Expo Ferroviaria: Stadler i FAL prezentują "TREEN" - pierwszy ekologiczny pociąg zasilany bateryjnie

03 października 2023 | Źródło: Ferrovie. Info / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

"Jesteś dowodem na to, że włoskie firmy i organy publiczne dokonują o wiele bardziej ekologicznej, o wiele bardziej inteligentnej transformacji ekologicznej niż niektórzy głośni ludzie w innych krajach, którzy uważają, że mogą narzucić transformację ekologiczną pracownikom, obywatelom i przedsiębiorcom. Pojazdy elektryczne zasilane bateryjnie na torach podróżują i gwarantują miejsca pracy w kraju takim jak Lukania, który jest głodny pracy. Niech żyją Fal i Basilicata, które uczą innych, jak być ekologicznym w oparciu o fakty, a nie tylko gadanie, chroniąc również miejsca pracy. Mam nadzieję odbyć pierwszą podróż tym pociągiem".

 

Fot. Ferrovie. Info

 

Te słowa wypowiedział minister infrastruktury i transportu Matteo Salvini, prezentując projekt pierwszego włoskiego pociągu zasilanego bateryjnie na Expo Ferroviaria 2023 w Mediolanie, na stoisku producenta Stadler.

Ferrovie Appulo Lucane, spółka publiczna należąca w całości do MIT, której powierzono usługi transportu kolejowego i samochodowego, a także zarządzanie odpowiednią infrastrukturą kolejową między Apulią a Basilicatą, będzie pierwszą we Włoszech, która w 2026 r. uruchomi pierwsze pięć pociągów zasilanych wyłącznie bateriami, dzięki całkowicie "zielonej" interwencji, mocno pożądanej przez spółkę i region Basilicata, w celu dekarbonizacji usług kolejowych na trasie Altamura - Matera.

Pociągi mają "zerową emisję"; Ferrovie Appulo Lucane zakupiła pięć z nich za łączną kwotę 45 mln euro, częściowo z funduszu uzupełniającego PNRR, częściowo z PON- PAC 2014-2020.

Podczas wydarzenia, w którym uczestniczyli Maurizio Oberti, regionalny dyrektor sprzedaży we Włoszech Stadler; Matteo Colamussi, dyrektor generalny Ferrovie Appulo Lucane; Rosario Almiento, prezes Ferrovie Appulo Lucane; oraz Donatella Merra, radna ds. infrastruktury i mobilności w regionie Basilicata, to właśnie dyrektor generalny Fal Matteo Colamussi "zaprezentował" za pośrednictwem filmu nowe logo, oryginalne niestandardowe barwy i główne cechy TREEN (zielonego pociągu).

 

Wizualizacja jednostki "TREEN" Stadlera zaprezentowana podczas Expo Ferroviaria 2023 w Mediolanie.
Fot. Ferrovie. Info

 

Wizualizacja jednostki "TREEN" Stadlera zaprezentowana podczas Expo Ferroviaria 2023 w Mediolanie.
Fot. Ferrovie. Info

 

"Nasza firma", powiedział Rosario Almiento, prezes Ferrovie Appulo, "po raz kolejny udowadnia, że ma odwagę stawiać na innowacje i przyszłość, zawsze pod sztandarem naszego powołania, które pozostaje "zielone".

To - dodał - dwuwagonowy, bezemisyjny pociąg, który zużywa tyle samo paliwa, co 30 elektrycznych SUV-ów i może przewozić o 30 osób więcej (od 176 do 180 w porównaniu do 150 w większości 30 SUV-ów); baterie są umieszczone na czele wagonów, w pobliżu kabiny, mają zasięg 70 kilometrów, są ładowane podczas postojów na stacjach, a ich szacowany okres eksploatacji wynosi około siedmiu lat.

Oprócz tego, że jest całkowicie ekologiczny, TREEN jest również pociągiem dostępnym dla osób niepełnosprawnych - wyjaśnił Colamussi - wyposażonym w uniwersalną toaletę i niskopodłogowy dostęp, aby umożliwić pasażerom o ograniczonej sprawności ruchowej łatwe wejście na pokład. Jest wyposażony w nowoczesną technologię z systemem SCMT, zintegrowanymi wieloma elementami sterującymi, stacjami ładowania rowerów elektrycznych, połączeniem z pokładową siecią Wi-Fi oraz gniazdami zasilania i USB zintegrowanymi z każdą parą siedzeń.

Prezes zarządu Fal, Rosario Almiento, dodał: "Jesteśmy naprawdę dumni z tego, że jako pierwsza firma we Włoszech inwestujemy w całkowicie ekologiczne pociągi i zaczynamy to robić w Basilicata, na trasie tak ważnej pod względem krajobrazu i przyrody, jak trasa Altamura - Matera, aby wnieść prawdziwy wkład w dekarbonizację usług kolejowych".

"W ostatnich latach całkowicie odnowiliśmy naszą flotę pojazdów (jest jedną z najmłodszych w Europie) i zainwestowaliśmy znaczne środki w bezpieczeństwo, zwiększenie przepustowości kolei, nową infrastrukturę (w tym zakopanie torów i podwojenie torów) oraz renowację wszystkich stacji, które są teraz wyposażone w ekologiczne, nowoczesne i dostępne usługi".

W Materze - kontynuował Almiento - z okazji obchodów Europejskiej Stolicy Kultury Matera 2019, w zaledwie sześć miesięcy zrealizowaliśmy nowoczesny dworzec centralny Matera zaprojektowany przez architekta Stefano Boeri.

Dzięki temu kolejnemu projektowi pociągu zasilanego bateryjnie, Ferrovie Appulo Lucane potwierdza, że jest przykładem tego, jak nawet przedsiębiorstwo publiczne w Mezzogiorno może być dynamiczne i zdolne do świadczenia usług dostosowanych do stale rosnącego zapotrzebowania na transport publiczny".

Dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Stadler Italia, Maurizio Oberti, wyrażając swoje zadowolenie z osiągniętego wyniku, zwrócił uwagę na charakterystykę techniczną pociągu: "Jego długość wynosi 36,5 metra, masa całkowitego ładunku to około 80 ton, a pojemność akumulatorów to łącznie 650 KWh.