Przyspieszają testy pociągu TGV M na francuskiej krajowej sieci kolejowej

Przyspieszają testy pociągu TGV M na francuskiej krajowej sieci kolejowej

07 października 2023 | Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Od czerwca 2023 r. przyszły TGV INOUI (tabor 5. generacji znany jako TGV M) przechodzi testy w krajowej sieci kolejowej. Kampania ta, która została zintensyfikowana wraz z pojawieniem się nowego pociągu testowego, potrwa do końca 2023 r., przed fazą testów akceptacyjnych w 2024 r.

 

TGV M w testowej okleinie. Fot. Alstom Alstom

 

TGV M, przyszły TGV INOUI z gamy Avelia Horizon firmy Alstom, wchodzi w nową fazę testów. Zamówiony przez SNCF Voyageurs na 115 składów pociągów kosztem około 3,5 miliarda euro, stanowi piątą generację TGV i realizację historycznego projektu przemysłowego i innowacyjnego między SNCF Voyageurs a francuskim projektantem i producentem Alstom. Zostanie on wdrożony w ciągu dziesięciu lat, począwszy od 2025 r., a pierwsze pociągi będą kursować na linii Paryż-Lyon-Marsylia.

Seria testów wymaganych przed wprowadzeniem do obrotu komercyjnego

W grudniu 2022 r. w zakładzie w Vélim w Czechach rozpoczęły się testy przedwalidacyjne. Na tym zamkniętym torze celem było sprawdzenie po raz pierwszy ogólnego działania pociągu przy prędkościach do 200 km/h.

W marcu 2023 r. przyszły pociąg dużych prędkości INOUI udał się do Wiednia na testy klimatyczne. Próby te umożliwiły przetestowanie przyszłego pociągu w ekstremalnych temperaturach (od -20°C do +40°C). Były one niezbędne w obecnym kontekście klimatycznym, ponieważ pozwolą nam ocenić efektywność energetyczną przyszłego TGV INOUI. Odporność pociągu na ograniczenia klimatyczne aktywnie przyczyni się do osiągnięcia celu, jakim jest zmniejszenie zużycia energii przez przyszły TGV INOUI o 20%.

Od czerwca 2023 r. na Réseau Ferré National (krajowej sieci kolejowej) wznowiono testy przedwalidacyjne. Potrwają one do grudnia 2023 roku. Celem jest przetestowanie i, w razie potrzeby, dostosowanie działania pociągu, z pociągami poruszającymi się z prędkością do 320 km/h.

W tym celu wykorzystywane są dwa pociągi:

  • Pierwszy pociąg, który kursuje od czerwca 2023 r., jest wykorzystywany do testowania i walidacji funkcji manewrowych, odbioru prądu z pantografu, trakcji i hamowania. To właśnie tym pociągiem 14 września 2023 r. o godz. 15:47 przyszły TGV INOUI po raz pierwszy pojechał z maksymalną prędkością handlową 320 km/h.
  • W październiku 2023 r. testy przedwalidacyjne zostaną przyspieszone wraz z pierwszymi przejazdami drugiego składu pociągu.
Umożliwi to walidację wszystkich urządzeń bezpieczeństwa pociągu.

Oba końce pociągu są pokryte okleinami zaprojektowanymi odpowiednio przez pracowników SNCF Voyageurs i Alstom i będą widoczne na linii dużych prędkości Sud Europe Atlantique do połowy listopada.

 

Okleiny pociągu testowego TGV M zaprojektowane przez pracowników SNCF Voyageurs i Alstom. Fot. Alstom

 

W tym okresie od 25 do 30 techników i inżynierów tworzy zespół testujący pociągi na pokładzie: eksperci z zespołów inżynierii taboru SNCF Voyageurs i Alstom, maszyniści itp.

Od stycznia do lipca 2024 r. przeprowadzone zostaną testy odbiorcze, polegające na sprawdzeniu działania zespołu trakcyjnego poprzez odtworzenie konfiguracji i sytuacji, z którymi może się on zetknąć przez cały okres jego eksploatacji (pojedyncza jednostka, jednostka wielokrotna, tryby awaryjne, warunki pogodowe, pojedyncze punkty w sieci itp.) Będą one przeprowadzane przez akredytowany organ na Réseau Ferré National, z ruchem prowadzonym z prędkością do 320 km/h. Testy wstępne zostaną wykorzystane do uzyskania pozwolenia na dopuszczenie do ruchu wydanego przez ERA (Europejską Agencję Kolejową).

Wreszcie, od jesieni 2024 r., przez długi okres poprzedzający komercyjną eksploatację, kilka składów pociągów będzie kursować w całej sieci w ramach testów przedoperacyjnych. Umożliwi to przetestowanie niezawodności pociągu w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Przetestowane zostaną wszystkie funkcje, w szczególności te związane z komfortem pasażerów. Testy te, które zostaną przeprowadzone z pierwszymi 4 pociągami produkcyjnymi, będą również okazją dla maszynistów i konduktorów do zapoznania się z nowym pociągiem i jego innowacjami.

Pod koniec tych wszystkich testów, przyszły TGV INOUI skorzysta z 350 tygodni skumulowanych testów i przejedzie ponad milion kilometrów, zanim pierwszy klient doświadczy szybkich SNCF Voyageurs jutra.

Najnowocześniejsze centra serwisowe

SNCF Voyageurs rozpoczęło szeroko zakrojony program modernizacji swoich centrów serwisowych w celu dostosowania ich do przyszłego pociągu TGV INOUI. Prace te obejmują dostosowanie obiektów konserwacyjnych, aby były kompatybilne z przyszłym pociągiem, na przykład poprzez zainstalowanie zautomatyzowanych stanowisk, które mogą sprawdzić kilkaset części w ciągu kilku sekund. Aspekt ekologiczny jest także bardzo obecny w tych inwestycjach, preferowane są rozwiązania optymalne z energetycznego punktu widzenia.

Technicentre Sud Est Européen (TSEE), które powitało pierwsze TGV w 1981 roku, będzie pierwszym, które powita przyszłe TGV INOUI. Zatrudnia 850 pracowników i obsługuje prawie jedną czwartą TGV SNCF Voyageurs kursujących we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Hiszpanii i Niemczech.

Projekt modernizacji TSEE obejmuje inwestycje w wysokości prawie 300 mln euro (od 2023 do 2027 r.) i stanowi standard dla nowej generacji centrum technicznego SNCF Voyageurs, bardziej nowoczesnego, lepiej połączonego, ale także bardziej ekologicznego, jak TGV M. Bardziej przyjazny dla środowiska, ponieważ 64% budynków TSEE będzie ogrzewanych energią odnawialną, a 4 000 m² paneli fotowoltaicznych pokryje dach przyszłej hali postojowej Technicentre.

TSEE zostanie również zintegrowane ze swoim sąsiedztwem poprzez utworzenie korytarza bioróżnorodności przeciwdziałających izolacji obszarów, między Bois de Vincennes a Sekwaną.

Pierwsza faza prac nad TSEE 4.0 koncentrowała się na dostosowaniu warsztatu 2-torowego, który od lipca 2023 r. będzie obsługiwał przyszły TGV INOUI. Na tym etapie Alstom przekazał SNCF Voyageurs swoją wiedzę specjalistyczną, aby uwzględnić specyficzne cechy przyszłego INOUI TGV.

Przyszły TGV INOUI zapoczątkuje nową erę w utrzymaniu TGV. Będzie to, który zapewni stały zdalny dostęp do danych technicznych i jasnych informacji o stanie każdego z jego komponentów. Umożliwi to planowanie czynności konserwacyjnych w oparciu o rzeczywisty stan podzespołów i przewidywanie awarii drzwi, klimatyzacji i, bardziej ogólnie, wszystkich systemów, które przyczyniają się do działania pociągu i komfortu pasażerów.

Wraz z pojawieniem się przyszłych TGV INOUI zmieni się również zawód konserwatora TGV. Codzienne życie techników ulegnie zmianie, ponieważ będą oni dosłownie rozmawiać z pociągiem i wyjaśniać jego problemy. Ich diagnozy będą bardziej szczegółowe i precyzyjne. Organizacja pracy stanie się łatwiejsza, ponieważ dzięki analizie wszystkich danych możliwe będzie przewidywanie leczenia zespołu trakcyjnego we wszystkich jego aspektach: narzędzia, zadania do wykonania, niezbędny czas interwencji.

Alstom wprowadza innowacje przemysłowe dla piątej generacji TGV

Aby zrealizować innowacje przemysłowe związane z nowym projektem TGV, Alstom wprowadził nowe procesy przemysłowe:

  • W zakładzie Alstom w Belfort utworzono nową, pojedynczą, wielofunkcyjną linię dedykowaną nowemu układowi napędowemu TGV. Ta pojedyncza linia umożliwia racjonalizację powierzchni zakładów produkcyjnych poprzez zmniejszenie jej o 6 000 m2, co automatycznie prowadzi do zmniejszenia zużycia energii elektrycznej i związanego z tym ogrzewania.
  • W zakładzie Alstom w La Rochelle, stworzenie nowej linii montażowej dla wagonów pasażerskich. Jest to modelowa linia produkcyjna dla przemysłu kolejowego, napędzana ciągłym doskonaleniem, co zaowocowało większą wydajnością, prostszym montażem, bezpieczniejszymi operatorami i bardziej ergonomicznymi stanowiskami pracy. Ta modelowa linia umożliwia również racjonalizację powierzchni zakładów produkcyjnych oraz zmniejszenie związanego z tym zużycia energii elektrycznej i ogrzewania. Obszar biurowy dla funkcji wsparcia (inżynieria, industrializacja, łańcuch dostaw itp.) został również utworzony jak najbliżej linii montażowej.

10 francuskich zakładów Alstom bierze udział w tym symbolicznym projekcie: La Rochelle i Belfort, ale także Villeurbanne, Ornans, Le Creusot, Tarbes, Petit-Quevilly, Toulouse, Valenciennes i Saint-Ouen.

Innowacje w zakresie funkcjonalnej walidacji pociągów, bez jego fizycznego udziału.

Laboratorium testowe o nazwie "TrainLab" zostało opracowane w zakładzie Alstom w La Rochelle: przeprowadzana jest tam walidacja funkcjonalna pociągu za pośrednictwem "cyfrowego wirtualnego pociągu", bez konieczności walidacji w fizycznym pociągu. Laboratorium to umożliwia przewidywanie walidacji funkcjonalnej pociągu (działanie drzwi, klimatyzacji itp.).