W dniach 4-6 października 2023 r. delegacja rumuńskiego Urzędu Reformy Kolejnictwa (ARF) przeprowadziła wizytę techniczną w fabryce Alstom Konstal w Katowicach, zgodnie z zapisami umowy na zakup 37 dalekobieżnych elektrycznych zespołów trakcyjnych podpisanej przez ARF i Alstom Ferroviaria SpA w marcu 2022 r.
Głównym celem wizyty było obejrzenie pierwszej jednostki - Coradia Stream RE-IR 102 - będącej na zaawansowanym etapie produkcji, która zostanie dostarczona do ARF po testach dynamicznych i statycznych, tak aby pociąg ten mógł zostać wprowadzony do eksploatacji na rumuńskiej sieci kolejowej.
W związku z tym urzędnicy ARF zbadali zgodność specyfikacji i wymogów zawartych w Specyfikacji z procesem produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych, wśród których naistotniejsze było
- sprawdzanie głównych podzespołów, takich jak: nadwozie, korytarz interkomowy, układy wózków i osi, falowniki i silniki trakcyjne, sprzęgi, pantograf, kabina maszynisty i układ drzwi pasażerskich, instalacja hamulcowa;
- sterowanie systemami sygnalizacji i bezpieczeństwa ERTMS poziomu 1 i 2, monitorowanie, rejestrowanie, informacja pasażerska, ogrzewanie i klimatyzacja;
- analiza danych technicznych związanych z wsiadaniem i wysiadaniem pasażerów w celu zapewnienia dostępności, komfortu i bezpieczeństwa.
Podczas wizyty zorganizowano zostały spotkania robocze z producentem (Alstom) i nadzorcą (Egis Rail) w celu monitorowania aktualnego stanu produkcji i dostaw pociągów elektrycznych serii ARF RE-IR1.
Ważnym rozdziałem wizyty technicznej było zidentyfikowanie elementów i ustalenie konkretnych kwestii z producentem w odniesieniu do harmonogramu dostaw, autoryzacji i testowania pojazdów, zgodnie z wymogami dyrektywy 2016/797, ponieważ zgłosił on szereg trudności, które napotkał w łańcuchu dostaw, co doprowadziło do pewnych opóźnień.
Pomimo tych przeszkód, Alstom ma dostarczyć pierwszy z 37 elektrycznych zespołów trakcyjnych RE-IR1 do Rumunii w dniu 25 listopada 2023 r., który powinien dotrzeć do Bukaresztu w dniach 2-3 grudnia 2023 r., po czym zostanie przejęty przez ARF do komercyjnej eksploatacji.
Po zakończeniu tego etapu operator kolejowego transportu pasażerskiego - wybrany w drodze procedury konkurencyjnej - rozpocznie świadczenie usługi publicznej.
W najbliższym czasie MTI i ARF przeprowadzą konsultacje publiczne w celu ustalenia nazwy handlowej nowych kolejowych usług pasażerskich w Rumunii.
Tak więc w 2024 r., po dostarczeniu pozostałych pociągów przez Alstom (po zakończeniu produkcji i przeprowadzeniu wszystkich europejskich i krajowych procedur prawnych), nowe usługi zostaną wprowadzone na zelektryfikowanych głównych trasach kolejowych Rumunii.
Łączna wartość umowy na zakup 37 elektrycznych zespołów trakcyjnych i usług ich utrzymania przez okres 15 lat wynosi 2 421 771 878 lei bez VAT ( około 488 mln Euro), a projekt jest finansowany z funduszy europejskich i budżetu państwa.