BERNMOBIL wprowadził do regularnej eksploatacji pierwszy z 27 Tramlinków. Nowe pojazdy Stadler Rail zastąpią tramwaje Vevey Be 4/8 oraz pojazdy Transportu Regionalnego Bern-Solothurn (RBS).
Wraz z wprowadzeniem 20 dwukierunkowych i 7 jednokierunkowych pojazdów Stadler Rail, BERNMOBIL ustanawia kolejny kamień milowy w spełnianiu wymagań rosnącej mobilności w mieście i regionie Berna. Z jednej strony pojazdy zastąpią 12 tramwajów Vevey i 9 tramwajów RBS na linii 6, które osiągają koniec okresu eksploatacji do 2025 roku. Z drugiej strony Tramlinks pokryje również zapotrzebowanie na pojazdy do przedłużenia linii 9 do Kleinwabern.
Wprowadzenie do eksploatacji 27 nowych pojazdów wspiera strategię mobilności kantonu i przyczynia się do przeniesienia natężenia ruchu na transport publiczny. Dzięki dużej pojemności transportowej i przyjazności dla środowiska, Tramlink jest szczególnie przyjaznym dla miasta środkiem transportu.
Planowane działanie
Do końca tego roku osiem tramwajów Tramlink będzie w regularnej eksploatacji, stopniowo zastępując pierwsze pojazdy Vevey 4/8. Na razie będą one kursować głównie na linii nr 7. Wdrożenie pojazdów dwukierunkowych na linii nr 6 - i związane z tym wycofanie BE 4/10 - nastąpi od połowy 2024 roku.
Tramlink - nowoczesny i ekologiczny środek transportu przez Berno
Tramwaj Tramlink ma 42,5 metra długości i 56 miejsc siedzących w pojazdach dwukierunkowych oraz 71 miejsc siedzących w pojazdach jednokierunkowych. Całe wnętrze jest całkowicie niskopodłogowe dla optymalnego przepływu pasażerów i zoptymalizowane dla pasażerów stojących. Obszerne strefy wielofunkcyjne zapewniają dużo miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich, a także dla wózków dziecięcych i bagażu. Każde drzwi, 7 dla tramwajów jednokierunkowych i 6 po każdej stronie dla tramwajów dwukierunkowych, mają przesuwany stopień, który wypełnia lukę na przystankach, umożliwiając wsiadanie i wysiadanie bez barier.
Tramlink jest jednym z najbardziej energooszczędnych i bezpiecznych tramwajów obecnie produkowanych. Dzięki innowacyjnym wózkom z osiami ciągłymi porusza się bardzo płynnie i zapewnia jeszcze większy komfort jazdy. Oprócz niskiego zużycia energii i przyjaznego dla środowiska systemu klimatyzacji, pojazd jest również wyposażony w system wspomagania hamowania w celu uniknięcia kolizji.
"Z ponad 300 TRAMLINKami sprzedanymi w 15 miastach, nasze tramwaje wyznaczają standardy w zakresie wydajności, niezawodności, bezpieczeństwa, dostępności, komfortu i najnowocześniejszej technologii" - podkreślił, podczas spotkania z mediami sukces modelu Tramlink, Christian König, zastępca dyrektora ds. marketingu i sprzedaży Stadler.
Szkolenie na symulatorze jazdy
Wraz z uruchomieniem symulatora jazdy firmy LANDER Simulation & Training Solutions, szkolenie tramwajowe w BERNMOBIL osiągnęło nowy poziom. Symulator jazdy jest wyposażony w panel sterowania tramlink i oferuje motorniczym tramwajów możliwość treningu 1:1 w nietypowych sytuacjach na cyfrowo wizualizowanej sieci tras BERNMOBIL.
Dzień otwarty
W sobotę, 28 października 2023 r., BERNMOBIL zaprasza na dzień otwarty w rozbudowanym Tramdepot Bolligenstrasse. Zupełnie nowy Tramlink i historyczny pociąg tramwajowy BERNMOBIL historique będą kursować wahadłowo między stacją Wankdorf - Guisanplatz Expo a zajezdnią tramwajową. Ponadto BERNMOBIL i Stadler Rail oficjalnie zainaugurują nowy Tramlink, zanim zacznie on obsługiwać pasażerów.