Czechy otrzymały rekordowy kredyt z EBI na modernizację kolei

Czechy otrzymały rekordowy kredyt z EBI na modernizację kolei

01 listopada 2023 | Źródło: Europejski Bank Inwestycyjny / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) podpisał największą w swojej historii umowę kredytową w Republice Czeskiej, opiewającą na 24 mld CZK (992 mln EUR), zawartą z Ministerstwem Finansów w celu wsparcia modernizacji krajowej sieci kolejowej. Za pośrednictwem Správa železnic, krajowego administratora infrastruktury kolejowej, który podlega Ministerstwu Transportu, kredyt wesprze modernizację i doposażenie linii kolejowych sieci transeuropejskich (TEN-T) w kraju oraz umożliwi wdrożenie europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS).

 

Most kolejowy Oskar koło Breclavia Fot. Správa železnic

 

"Cieszymy się, że nasze spotkanie w październiku ubiegłego roku przyniosło tak ważny rezultat. Będzie to największy kredyt EBI, jaki kiedykolwiek podpisano w Republice Czeskiej, a pozyskane środki w znacznym stopniu przyczynią się do poprawy wykorzystania transportu kolejowego w tym kraju" - powiedział wiceprezes EBI Kris Peeters. "Oczekujemy, że wyższa jakość usług kolejowych przyczyni się do promowania zmiany środka transportu z drogowego na kolejowy, co zmniejszy negatywny wpływ sektora transportu na lokalne środowisko. Zmniejszenie emisji oznacza, że projekt przyczynia się do zrównoważonego transportu zgodnie z celami UE. Ponadto lepsze i liczniejsze połączenia kolejowe ułatwią dostęp do regionów objętych priorytetem spójności UE, wspierając w ten sposób rozwój regionalny".

W ramach szeroko zakrojonego programu, który zostanie sfinansowany ze środków EBI, Správa železnic poprawi bezpieczeństwo przejazdów kolejowych w sieci, wyposaży pojazdy konserwacyjne w sprzęt ERTMS i wzmocni cyberbezpieczeństwo firmy. Inwestycja obejmuje również prace na stacjach kolejowych i w budynkach kolejowych w celu poprawy ich dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i osób podróżujących z dziećmi.

"Wykorzystanie kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego jest najbardziej ekonomicznym i efektywnym rozwiązaniem w celu pozyskania środków na strategiczną inwestycję, taką jak cyfryzacja i automatyzacja transportu kolejowego, biorąc pod uwagę obecny poziom deficytu budżetowego sektora instytucji rządowych i samorządowych. Możemy zatem finansować długoterminowe inwestycje o charakterze strategicznym poprzez korzystny kredyt z EBI o niższym oprocentowaniu, jednocześnie wykorzystując środki z budżetu państwa na inne, równie ważne priorytety" - powiedział czeski minister finansów Zbyněk Stanjura.

 

Stacja Praga Masaryk po modernizacji. Wizualizacja: Správa železnic

 

Podpisany instrument jest pierwszym konkretnym wynikiem finansowym protokołu ustaleń, który został podpisany w listopadzie 2022 r. z oboma ministerstwami w celu ustanowienia partnerstwa na rzecz finansowania modernizacji czeskiej sieci kolejowej. Na mocy memorandum EBI może również zapewnić pomoc techniczną czeskiemu zarządcy infrastruktury kolejowej, przy czym wsparcie jest już udzielane w ramach mandatu JASPERS. Oczekuje się, że finansowanie przyspieszy zwiększenie wykorzystania transportu kolejowego, co przyniesie wyraźne korzyści dla środowiska w porównaniu z tradycyjnym transportem drogowym.

"Rozwój wysokiej jakości kolei jest kluczowy dla Republiki Czeskiej w skali krajowej i środkowoeuropejskiej. Wieloźródłowe finansowanie tych projektów, które są niezbędne dla dobrobytu kraju, jest obecnie właściwym wyborem. Inwestycje w przyszłość nie mogą się zatrzymać. Fundusze kredytowe EBI są kluczowym elementem portfela finansowego projektów, dzięki któremu możemy sięgać po inne środki, takie jak wsparcie unijne. Wykorzystamy je na przykład przy modernizacji praskiego dworca kolejowego Masaryk i ważnej linii Karlštejn - Beroun w pobliżu stolicy" - powiedział minister transportu Martin Kupka.

Modernizacja linii kolejowych zwiększy zarówno maksymalne prędkości, jak i przepustowość na odcinkach sieci TEN-T, co ma poprawić łączność między regionami UE. Przedsięwzięcie składa się z około 40 podprojektów w różnych częściach kraju, które są częścią czeskiego planu "Unified Railway Framework" na lata 2023-2027.

Europejski Bank Inwestycyjny finansuje inwestycje przyczyniające się do realizacji celów polityki UE. Tylko w 2022 r. EBI udostępnił ponad 1,7 mld euro na czeskie projekty.