SJ od 3 marca 2024 roku będzie obsługiwać pociągi podmiejskie w regionie Sztokholmu .

SJ od 3 marca 2024 roku będzie obsługiwać pociągi podmiejskie w regionie Sztokholmu .

03 listopada 2023 | Źródło: SL / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zarząd transportu publicznego stolicy Szwecji Storstockholms Lokaltrafik (SL) i narodowy przewoźnik kolejowy SJ podpisali umowę na obsługę pociągów podmiejskich. Na podstawie dwuletniej umowy SJ przejmie rolę operatora od 3 marca. Tym samym SJ przejmie pełną odpowiedzialność za pociągi podmiejskie: ruch, utrzymanie i serwis.

 

SJ od 3 marca 2024 roku będzie obsługiwać pociągi podmiejskie w regionie Sztokholmu .
Fot. wikipedia

 

Pociągi podmiejskie są obecnie obsługiwane przez operatora MTR Pendeltågen, będącego częścią spółki zależnej MTR Nordic, MTR Corporation (Hong Kong), na podstawie 10-letniego kontraktu obowiązującego od 2016 roku. MTR Pendeltågen, spółka zależna MTR Nordic od MTR Corporation (Hong Kong), ma 10-letni kontrakt z opcją przedłużenia o kolejne cztery lata.

W maju 2023 r. SL powiadomił MTR Pendeltågen, że nie planuje przedłużenia umowy, ponieważ operator nie zapewniał odpowiedniego poziomu usług pasażerskich, z częstymi odwołaniami i rozkładami jazdy pociągów. MTR Nordic przypisał to chronicznemu niedoborowi lokalnych maszynistów i problemom z konserwacją.

SL i dotychczasowy operator MTR prowadzili dialog przez długi czas i ostatecznie uzgodnili, że obecna umowa powinna zostać rozwiązana. MTR Nordic zapłaci SL odszkodowanie w wysokości 580 mln SEK (ok. 53 mln USD) i przeniesie aktywa do nowego operatora. Pracownicy otrzymają propozycję kontynuowania pracy w ramach SJ. Szwedzka Administracja Transportu (SL) i SJ podpisują teraz umowę awaryjną przy wsparciu unijnego rozporządzenia w sprawie transportu publicznego, aby zabezpieczyć usługi pociągów podmiejskich w Sztokholmie. Proces przenoszenia operacji z MTR do SJ rozpocznie się natychmiast. Pracownicy, którzy są prawnie objęci przeniesieniem operacji, otrzymają taką ofertę. Do 2 marca MTR pozostaje odpowiedzialny za usługi pociągów podmiejskich.

Umowa ta oznacza przyszłościową usługę pociągów podmiejskich, ale minie trochę czasu, zanim pociągi będą działać z pełną wydajnością. Stopniowo podróżni zauważą poprawę w postaci coraz bardziej punktualnych odjazdów, a poprawa ta, miejmy nadzieję, zacznie być zauważalna już zimą, kiedy na miejscu pojawią się nowo zatrudnieni maszyniści. Decyzja opiera się na zadaniu, które zostało przekazane w ramach porozumienia politycznego przez zarząd SL do administracji ruchu.

Pociągi podmiejskie w ruchu SL mają linie o długości 241 km z 54 stacjami, które łączą region Sztokholmu z Gnesta, Södertälje i Nynäshamn na południu z Bålsta, Märsta, Arlanda i Uppsala na północy. W ruchu podmiejskim kursuje 129 pojazdów, a w 2022 r. w normalny zimowy dzień tygodnia było około 342,00 pasażerów. W normalnym roku, przy pełnym ruchu i rozsądnych zachętach, ruch zgodnie z obecną umową kosztuje około 2,2 miliarda (według dzisiejszego poziomu cen). Obecnie w obsłudze pociągów podmiejskich pracuje około 1800 osób.

Anulowanie kontraktu na sieć podmiejską w Sztokholmie nie wpłynie na działalność trzech innych spółek zależnych MTR Nordic, które zapewniają transport w metrze w Sztokholmie, połączenie międzymiastowe Göteborg-Sztokholm i region Sztokholm-Melaren.