Adif przeznacza 36,2 mln euro na wydłużenie do 750m bocznic w korytarzu śródziemnomorskim

Adif przeznacza 36,2 mln euro na wydłużenie do 750m bocznic w korytarzu śródziemnomorskim

11 listopada 2023 | Źródło: ADIF / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Hiszpański zarządca infrastruktury - Adif ogłosił przetarg o wartości 36,2 mln euro na prace mające na celu wydłużenie bocznic kolejowych na siedmiu stacjach na linii o szerokości toru 1435 mm między Saragossą a Tarragoną, umożliwiające przyjmowanie pociągów towarowych o długości do 750 metrów. Projekty te nadadzą nowy impuls rozwojowi ruchu towarowego w korytarzu między Madrytem a Barceloną, kluczowym odcinku korytarza śródziemnomorskiego w ramach europejskiej sieci TEN-T, a także połączeniom z portami w Barcelonie i Tarragonie.

 

Fot. Adif

 

Rozbudowa bocznic umożliwi postój i odstawianie pociągów o standardowej długości, zwiększając w ten sposób interoperacyjność sieci kolejowej, szczególnie w ruchu towarowym.

Wcześniej Adif przeznaczył już 11,1 mln euro na podobny projekt wydłużenia torów na dwóch stacjach w prowincji Saragossa i jednej w prowincji Tarragona.

Działania te poprawią przepustowość korytarza Madryt-Barcelona, a tym samym niezawodność i jakość operacji pociągów towarowych. Przyczynią się również do zwiększenia kolejowego ruchu towarowego z portem w Barcelonie, wykorzystując synergię między transportem morskim i kolejowym oraz sprzyjając zrównoważonej i konkurencyjnej mobilności w tym obszarze.

Wdrożenie 750-metrowych bocznic w tym korytarzu jest częścią porozumienia między Adif, Puertos del Estado i Zarządem Portu Barcelona (APB), wspieranego z Funduszu Finansowego Dostępności Terenów Portowych (Fondo Financiero de Accesibilidad Terrestre Portuaria). Działania te są częścią strategii opracowanej przez Adif w celu wzmocnienia kolejowego transportu towarowego, zgodnie ze Strategią Zrównoważonej, Bezpiecznej i Połączonej Mobilności Ministerstwa Transportu, Mobilności i Agendy Miejskiej (Mitma) oraz inicjatywą Mercancías 30.

Inwestycje te będą finansowane ze środków europejskich w ramach "Planu odbudowy, transformacji i zwiększania odporności.

Hiszpańskie Ministerstwo Transportu, Mobilności i Rozwoju Miast (MITMA) za pośrednictwem firmy ADIF ogłosiła wcześniej przetarg na projekt budowy południowego podejścia kolejowego do portu w Barcelonie.