Stadler buduje swoją pozycję na rynku pokładowych urządzeń ETCS w Niemczech

Stadler buduje swoją pozycję na rynku pokładowych urządzeń ETCS w Niemczech

12 listopada 2023 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Deutsche Bahn (DB), Stadler i jego inżynieryjna spółka joint venture AngelStar po raz pierwszy dostosowały lokomotywy do Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) bez udziału producenta lokomotywy. Możliwości producentów są uważane za jedno z wąskich gardeł, gdy około 13 000 lokomotyw i zespołów trakcyjnych w Niemczech musi zostać zmodernizowanych pod kątem ETCS w nadchodzących latach.

 

 

 

Fot. Stadler Rail

 

Modernizacja jest konieczna, ponieważ coraz więcej linii kolejowych może być obsługiwanych wyłącznie przy użyciu nowej, znormalizowanej w całej Europie technologii. Jest to podstawa do dalszej cyfryzacji operacji kolejowych. Udana modernizacja ETCS bez udziału producenta pojazdu otwiera nowe możliwości w tym zakresie, a tym samym znacząco przyczynia się do szybszego wdrożenia ETCS w Niemczech.

Po udanej modernizacji, dwie lokomotywy DB Cargo powróciły na tory z systemem sterowania pociągiem GUARDIA Baseline 3.4.0 ETCS. Jest to pierwsza modernizacja lokomotyw DB serii 185.2 z systemem ETCS firmy Stadler. Pilotażowy projekt firm Stadler, DB i Angelstar musiał zatem przeprowadzić szczególnie złożone pionierskie prace, zanim pierwsza lokomotywa została ponownie dopuszczona do eksploatacji jako tak zwana "pierwsza w klasie". W przypadku drugiej lokomotywy, która została zmodernizowana zgodnie z tym samym modelem, oficjalne zatwierdzenie było znacznie prostsze: uważa się, że jest to ten sam projekt z tak zwaną "Zgodnością z typem", a wszystkie przyszłe modernizacje zgodnie z tym samym modelem mogą również odnosić się do tego.

"Stadler celowo otworzył nowe możliwości w tym projekcie modernizacji, aby uprościć instalację nowoczesnej technologii sygnalizacji w istniejących pojazdach. Dzięki tej innowacji możemy stworzyć pilnie potrzebne możliwości w branży kolejowej, aby przenieść dużą liczbę istniejących pojazdów w Europie w cyfrową przyszłość" - mówi Ansgar Brockmeyer, szef sprzedaży i marketingu oraz zastępca dyrektora generalnego Grupy Stadler.

Hans Peter Lang, Chief Technology Officer (CTO) w Grupie DB i prezes zarządu DB Systemtechnik, wyjaśnia: "Wyposażenie linii i pojazdów w znormalizowaną technologię ETCS w całej Europie jest podstawą do dalszej cyfryzacji operacji kolejowych. Pozwoli to na zwiększenie przepustowości w transporcie kolejowym i towarowym. Fakt, że Stadler i AngelStar, DB Cargo i DB Systemtechnik odniosły teraz sukces w modernizacji ETCS bez udziału producenta pojazdu, otwiera nowe ścieżki, wzmacnia konkurencję, a tym samym znacznie ułatwia wdrożenie ETCS dla całej branży w Niemczech".

Manuel Ayala, kierownik projektu w Stadler Signalling, mówi: "Dzięki temu innowacyjnemu partnerstwu Stadler jest teraz w stanie wyposażyć pojazdy innych producentów we własny system bez angażowania ich. Ma to ogromne znaczenie nie tylko dla transportu kolejowego w Niemczech, ale także otwiera nowe możliwości w innych regionach rynku. Chcielibyśmy podziękować Deutsche Bahn za zaufanie, jakim nas obdarzyli i z niecierpliwością czekamy na kontynuację naszej udanej współpracy".

Oliver Kaiser, dyrektor operacyjny AngelStar, jest zachwycony: "Dzięki temu wymagającemu projektowi modernizacji po raz kolejny mogliśmy zademonstrować jakość i elastyczność systemu GUARDIA. W połączeniu ze zwinną organizacją są to najlepsze warunki wstępne dla dalszych projektów modernizacji".

Do tej pory Stadler zajmował się głównie zamówieniami na modernizację własnych pojazdów. W 2020 r. Stadler otrzymał pierwsze zamówienie na modernizację GUARDIA od holenderskiego operatora pociągów Arriva. Niektóre z 34 pojazdów FLIRT będą również wykorzystywane do transportu transgranicznego w Holandii, Belgii i Niemczech.

System sterowania pociągiem ETCS GUARDIA firmy AngelStar, spółki joint venture Stadlera i Grupy MERMEC, został już zatwierdzony w kilku krajach europejskich i działa w Niemczech, Polsce, na Węgrzech, w Słowenii, Szwajcarii i Holandii. GUARDIA składa się zarówno z komponentów sprzętowych, jak i oprogramowania, które są używane w pociągach. System pozwala maszyniście na wizualizację pozycji pociągu, jego prędkości i innych danych, a wszystkie te dane są również przesyłane do centrum kontroli. Jednocześnie można odbierać dane takie jak uprawnienia maszynisty.