Grupa ÖBB Rail Cargo wprowadza piwo i napoje gazowane na tory kolejowe

Grupa ÖBB Rail Cargo wprowadza piwo i napoje gazowane na tory kolejowe

16 listopada 2023 | Źródło: ÖBB Rail Cargo Group/Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Brau Union Österreich (Związek Piwowarski w Austrii) i Handelskette SPAR (Sieć detaliczna SPAR) wybrały multimodalną trasę dla swoich najnowszych operacji transportowych z ÖBB Rail Cargo Group (RCG). "W logistyce multimodalnej oferujemy rozwiązania "od drzwi do drzwi", w których niekoniecznie musimy odbierać towary od klienta wagonem towarowym, ale możemy to również zrobić ciężarówką" - wyjaśnia Wolfgang Riedl, dyrektor zarządzający RCG ds. drewna, papieru, materiałów budowlanych, towarów konsumpcyjnych i rozwiązań środowiskowych. Oznacza to, że transport kolejowy i drogowy są optymalnie połączone - w interesie środowiska.

 

Fot. ÖBB Rail Cargo Group

 

Z Wiednia-Schwechat do każdego sklepu SPAR.

W browarze Schwechat podróż napojów rozpoczyna się od wstępnego przewozu ciężarówką. Ciężarówka przewozi towar w nadwoziu wymiennym (nadwozie wymienne z plandeką) do terminalu Vienna South. Główny etap podróży obejmuje następnie transport całowagonowy do terminali znajdujących się jak najbliżej siedmiu magazynów SPAR w Austrii, takich jak terminal Hall w Tyrolu. Ostatnia część łańcucha logistycznego, dalsza podróż, ponownie odbywa się ciężarówką. Przewozi ona napoje do magazynu SPAR w Wörgl. Stamtąd SPAR dystrybuuje je do sklepów, zanim piwo i napoje bezalkoholowe trafią do wózków sklepowych klientów.

Od zamówienia do gotowej dostawy w Wörgl mijają zaledwie trzy dni. "Zaleta transportu kolejowego jest dla nas oczywista: załadunek odbywa się w taki sam sposób, jak w przypadku ciężarówek. Oznacza to: ten sam wysiłek, ten sam czas - ale przy znacznie niższej emisji CO2. A chcemy je znacznie zmniejszyć w przyszłości. Wörgl to zatem dopiero początek" - obiecuje Thomas Wiesinger, kierownik magazynu w Brau Union Österreich. "Jako klient sięgasz na półkę i rzadko myślisz o tym, w jaki sposób żywność się tam znalazła. Niemniej jednak w SPAR Austria ważne jest dla nas, aby "podróż" naszych produktów była jak najbardziej zrównoważona" - wyjaśnia Martin Gleis, szef logistyki grupy w SPAR Austria.

 

Fot. ÖBB Rail Cargo Group

 

Nadwozia wymienne typu curtainsider (kurtynowe) pokazują, co potrafią.

Nowe nadwozia wymienne (WAB) od RCG, znane również jako "nadwozia wymienne kurtynowe", są wykorzystywane do tych transportów. Są to prawdziwe gwiazdy wśród przewoźników ładunków, ponieważ mogą być używane multimodalnie, wypełniają lukę między drogą a koleją i mogą być ładowane uniwersalnie. "Oznacza to, że można je ładować i rozładowywać ze wszystkich stron i od góry. To odróżnia je od konwencjonalnych kontenerów" - wyjaśnia Erwin Ferstl, Segment Manager Consumer Goods w RCG. Kolejną cechą jest to, że mogą być używane do wszystkich rodzajów towarów we wszystkich branżach (np. chemicznej lub motoryzacyjnej). W 2023 r. firma RCG zainwestowała w sumie w 300 nowych nadwozi wymiennych, aby sprostać zwiększonemu zapotrzebowaniu w Europie.

 

Fot. ÖBB Rail Cargo Group

 

Fot. ÖBB Rail Cargo Group

 

Połączenie kolejowe jest opcjonalne.

Operacje transportowe dla Brau Union Österreich i SPAR podkreślają największą zaletę transportu multimodalnego: klienci niekoniecznie potrzebują własnego połączenia kolejowego na miejscu. Dzięki optymalnemu połączeniu różnych środków transportu, z naciskiem na zrównoważony transport kolejowy, zarówno klienci, jak i środowisko korzystają z wydajnego rozwiązania logistycznego. Do tej pory osiem nadwozi wymiennych zaoszczędziło już 5,7 tony ekwiwalentu CO2 - to duży plus pod względem zrównoważonego rozwoju, ponieważ wcześniej transporty te odbywały się wyłącznie ciężarówkami.

"Kosztowne inwestycje, które klienci musieli poczynić w przeszłości, aby móc realizować transport kolejowy, nie są już tutaj konieczne. Dzięki naszemu rozwiązaniu "od drzwi do drzwi" transportujemy towary na duże odległości zrównoważoną i przyjazną dla środowiska koleją i możemy ostatecznie dostarczyć je do drzwi każdego klienta: bocznicą lub ciężarówką" - mówi Riedl o logistyce multimodalnej w RCG.

 

Fot. ÖBB Rail Cargo Group

 

Transport w całej Europie.

Oprócz napojów, RCG transportuje wszelkiego rodzaju towary konsumpcyjne - makarony, środki dezynfekujące, sosy, pasze dla zwierząt, elektronikę i wiele innych - w całej Europie. Nie ma ograniczeń co do tras transportu. Na przykład transport między Niemcami a Włochami lub Węgrami a Turcją jest organizowany dla szerokiego grona klientów.


Brau Union Österreich sprzedaje ponad 5,0 milionów hektolitrów piwa rocznie - z piętnastoma wiodącymi markami piwa, ponad 100 rodzajami piwa i ciągłymi innowacjami. Firma reprezentuje międzynarodowe marki premium, takie jak Heineken, Desperados i Sol, marki cydru Strongbow i Stibitzer, najlepsze austriackie marki, takie jak Gösser, Schwechater, markę piwa pszenicznego Edelweiss i bezalkoholowe Schlossgold, a także marki o silnym znaczeniu regionalnym, takie jak Zipfer, Puntigamer, Wieselburger, Kaiser, Schladminger, Reininghaus, Villacher i Fohrenburger. 2700 pracowników w całej Austrii zapewnia dostawy piwa do około 49 000 klientów i milionów miłośników piwa w całym kraju. Nie trzeba dodawać, że Brau Union Österreich stawia na najlepsze surowce, najwyższą jakość i zrównoważoną produkcję - zarówno pod względem środowiskowym, jak i społecznym. Brau Union Österreich jest częścią międzynarodowej rodziny HEINEKEN od 2003 roku. www.brauunion.at