Dostawa nowych pociągów piętrowych dla Badenii-Wirtembergii znacznie opóźniona

Dostawa nowych pociągów piętrowych dla Badenii-Wirtembergii znacznie opóźniona

21 listopada 2023 | Źródło: https://bahnblogstelle.net / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Od 2025 r. pasażerowie w południowo-zachodniej części kraju powinni mieć możliwość korzystania z zupełnie nowych pociągów piętrowych. Już teraz staje się jasne, że będzie to działać tylko w ograniczonym zakresie. Producent nie jest w stanie dostarczyć pociągów na czas.

 

 

Fot. Alstom

 

Pasażerowie korzystający z usług regionalnych w Badenii-Wirtembergii będą musieli poczekać dłużej na 130 nowych pociągów piętrowych zamówionych przez kraj związkowy, niż wcześniej sądzono. Ministerstwo Transportu poinformowało Niemiecką Agencję Prasową w Stuttgarcie, że wystąpią opóźnienia w dostawie przez producenta Alstom. Pierwotnie 80 nowych pociągów miało zostać dostarczonych do końca grudnia 2025 r., ale teraz prawdopodobnie będzie ich znacznie mniej 14 pojazdów piętrowych zostanie dostarczonych przez Alstom do czasu częściowego uruchomienia Stuttgartu 21 w grudniu 2025 r." - ogłosiło ministerstwo. Następnie kolejne pojazdy powinny być dostarczane co miesiąc.

Według ministerstwa za opóźnienia odpowiada kilka czynników. Na przykład, procedura udzielenia zamówienia została opóźniona o około sześć miesięcy, ponieważ jeden z konkurentów złożył odwołanie od decyzji o udzieleniu zamówienia firmie Alstom. Innymi powodami były skutki wojny agresji przeciwko Ukrainie i "ogólne wąskie gardła w łańcuchach dostaw w procesie produkcyjnym producenta".

Pociągi powinny być faktycznie dostępne do uruchomienia Stuttgart 21 i być wyposażone w najnowocześniejszą technologię sygnalizacyjną. Wynika to z faktu, że region Stuttgartu ma również zostać przekształcony w pierwszy w Niemczech cyfrowy węzeł kolejowy w ramach projektu Stuttgart 21. Pociągi dalekobieżne i regionalne, a także pociągi podmiejskie będą wówczas kursować z cyfrowym systemem sterowania pociągiem ETCS. Skrzynki sygnalizacyjne również mają zostać zdigitalizowane

Według ministerstwa, 28 pojazdów zastępczych z konwersji istniejących pojazdów do nowego systemu ETCS jest dostępnych dla brakujących nowych pociągów piętrowych. Alstom dostarczy również kolejne 28 pojazdów zastępczych. W ten sposób można uniknąć poważnych skutków dla transportu lokalnego. Ponieważ węzeł kolejowy w Sztuttgarcie zostanie uruchomiony tylko częściowo w 2025 r., zapotrzebowanie na pojazdy z ETCS będzie również mniejsze. Połączenie Gäubahn ze Sztuttgartu do Zurychu i połączenie stacji kolejowej na lotnisku zostaną uruchomione dopiero później. Pociągi będą musiały być najpierw wdrożone na trasie Karlsruhe-Stuttgart-Ulm, ponieważ na tej trasie wymagana jest maksymalna prędkość 200 kilometrów na godzinę.

W ubiegłym roku kraj związkowy Badenia-Wirtembergia zamówił 130 piętrowych pociągów od francuskiego producenta Alstom za około 2,5 miliarda euro. "Żaden inny kraj związkowy nigdy nie złożył pojedynczego zamówienia tej wielkości na pociągi regionalne" - ogłosiło wówczas Ministerstwo Transportu. Pociągi mają poruszać się z prędkością do 200 kilometrów na godzinę i oferować 380 miejsc siedzących.