RegioJet wygrał ogromny przetarg na obsługę pociągów w regionie Ústí nad Labem.

RegioJet wygrał ogromny przetarg na obsługę pociągów w regionie Ústí nad Labem.

26 listopada 2023 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak informuje portal zdopravy.cz RegioJet został ogłoszony zwycięzcą największego przetargu na obsługę pociągów w Czechach, w efekcie czego w regionie Ústí nad Labem ma realizować przejazdy elektrycznymi zespołami trakcyjnymi przez 15 lat. W przetargu RegioJet pokonał dotychczasowego przewoźnika České dráhy i Arrivę. Szacunkowa cena wyniosła 18 miliardów koron.

 

Fot. MPiejko Rail photography

 

Zwycięstwo RegioJet jest oczywiste, co wynika z protokołu przetargu udostępnionego mediom. Koleje Czeskie wzięły udział w przetargu, ale ostatecznie nie zostały nawet ocenione.

Region Ústí zdecydował o zwycięzcy na posiedzeniu Rady Regionu Ústí. "Tylko uczestnicy zostali poinformowani o swoim miejscu w przetargu. Do czasu rozstrzygnięcia protestów nie będziemy niczego ujawniać ani publikować na profilu zamawiającego" - powiedziała Magdalena Fraňková, rzeczniczka regionu. Świadczenie usług ma się rozpocząć od grudnia 2026 roku.

Zwycięzca przetargu otrzyma kontrakt na ponad 3,3 miliona kilometrów rocznie na głównych zelektryfikowanych liniach w regionie. Pod względem wielkości jest to zdecydowanie największy kontrakt dla przewoźnika na czeskich kolejach. Region liczy na tzw. kontrakt brutto, w którym będzie ponosił całe ryzyko przychodów. Cena miała w sumie 90% wagi w ocenie, resztę uzależniono od pojemności eksploatowanych zespołów trakcyjnych. RegioJet liczy na zakup jednostek od polskiego producenta PESA Elf.eu. RegioJet zaoferował cenę 212,5 CZK za kilometr, szacunek wynosił 280 CZK.

Ogłoszenie zwycięzcy najprawdopodobniej nie będzie oznaczało szybkiego zawarcia umowy. Wynik nie podoba się w szczególności Kolejom Czeskim. "Formalnie zostaliśmy dziś wykluczeni z przetargu z powodu zmiany (obniżenia) ceny ofertowej. Jest to jednak dość paradoksalne w konkursie opartym głównie na najniższej cenie i prowadzonym w procedurze negocjacyjnej. W trakcie negocjacji zamawiający odmówił negocjowania ceny, a zapraszając nas do złożenia ofert ostatecznych zabronił nam, naszym zdaniem bezprawnie, obniżenia ceny. Najwyraźniej dokonał już wyboru i nie chciał dopuścić do zmiany kolejności oferentów? Przed złożeniem naszych ofert, sprzeciwiliśmy się tej procedurze zamawiającego, a następnie złożyliśmy obniżoną ofertę" - powiedział Jiří Ješeta, członek zarządu ČD. 

Jest to drugi kontrakt dla RegioJet w regionie Ústí nad Labem, który obsługuje już niektóre pociągi elektryczne, na przykład z Ústí nad Labem do Děčína przez Střekov lub z Ústí nad Labem do Mostu przez Úpořiny. W tym roku RegioJet otrzymał również kontrakt na obsługę pociągów na linii R9 z Pragi do Brna w ramach zamówienia złożonego przez Ministerstwo Transportu.

Zgodnie z warunkami przetargu nie ma konieczności eksploatacji nowych pociągów. Niezbędna jest możliwośc osiągnięcia prędkości co najmniej 160 km/h, wyposażenie w ETCS oraz eksploatacja  z prędkością V130 (po wdrożeniu ETCS i ewentualnie V150). Musi być możliwe połączenie w zespole do trzech jednostek jednocześnie, warunkiem jest także możliwość zasilania zarówno prądem stałym, jak i zmiennym.

Jednostki muszą być niskopodłogowe. Szerokość drzwi powinna wynosić co najmniej 1 300 mm. Pojazdy muszą być klimatyzowane, wyposażone w Wi-Fi, gniazda USB i gniazda 230 V. Powinny także posiadać przedział pierwszej klasy oraz przedział cichy. Co najmniej 70% miejsc siedzących będzie ustawionych przodem do kierunku jazdy.