Alstom, Transdev i Region "Sud" prezentują pierwszy pociąg Omneo Sud

Alstom, Transdev i Region "Sud" prezentują pierwszy pociąg Omneo Sud

27 listopada 2023 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

Olivier Delecroix, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży Alstom France, oraz Thierry Mallet, dyrektor generalny Transdev, zaprezentowali Renaudowi Muselierowi, przewodniczącemu regionu Sud Provence-Alpes-Côte-d'Azur i wiceprzewodniczącemu "Régions de France", pierwszy pociąg Omneo, który będzie kursował na linii Marsylia-Toulon-Nicea, przed rozpoczęciem testów homologacyjnych. Począwszy od końca listopada, skład ten przeprowadzi serię testów na torze testowym Velim (w Czechach). Po powrocie do Crespin w celu sfinalizowania testów statycznych i ukończenia wyposażenia wnętrza, zostanie on następnie wprowadzony do eksploatacji w regionie Sud.

 

 

Fot. Alstom

 

W dniu 30 listopada 2021 r. Region Sud przyznał Transdev kontrakt na obsługę pociągów na linii Marsylia-Tulon-Nicea od połowy 2025 roku. Sama ta trasa stanowi 10% usług kolejowych w regionie. Decyzja regionu jest historyczna. Jest to pierwszy przetarg na pociągi regionalne, który został przyznany konkurentowi obecnego operatora od czasu otwarcia pasażerskiego transportu kolejowego na konkurencję we Francji.

W ramach umowy koncesji na świadczenie usług publicznych Transdev ma nabyć tabor kolejowy niezbędny do obsługi regionalnej usługi kolejowej w imieniu regionu, a także zbudować centrum serwisowe w pobliżu stacji Nicea. Umożliwi to Transdev zapewnienie, że operacje są wysoce bezpieczne, że konserwacja jest kontrolowana i zoptymalizowana, a pociągi są w pełni dostępne, szczególnie w godzinach szczytu.

 

Fot. Alstom 

 

Transdev wybrał Alstom na dostawcę 16 piętrowych 8-wagonowych pociągów Omneo o dużej pojemności, wysokim komforcie i wysokich standardach obsługi pokładowej. Kontrakt o wartości około 250 milionów euro obejmuje również usługi serwisowe przez okres 10 lat. Dostawa nowego taboru, wyprodukowanego w zakładzie Alstom Crespin (Nord), rozpocznie się pod koniec 2024 roku.

Pociągi Omneo dla linii Marsylia-Toulon-Nicea zostały zaprojektowane tak, aby spełnić specyficzne potrzeby operacji Transdev, w tym :

  • Stworzenie strefy w której pasażerowie mogą skorzystać z przekąsek
  • Układ wnętrza oferuje wszystkie usługi wymagane przez region Sud, takie jak miejsca na rowery (12 na pociąg)
  • Wprowadzenie nowych usług pokładowych, w tym innowacyjnych systemów nadzoru wideo
  • Rezerwacji miejsc siedzących lub rezerwacji miejsc na rowery
  • Pokładowe Wi-Fi.

 

Fot. Alstom 

 

Nowe 8-wagonowe pociągi o długości 110 metrów będą oferować 352 miejsca siedzące plus 49 miejsc składanych dla pasażerów odbywających krótkie podróże (łącznie 401 miejsc siedzących). Tak dużą pojemność osiągnięto dzięki naprzemiennemu rozmieszczeniu wagonów jedno- i dwupoziomowych. Ponadto modułowa konstrukcja oznacza, że w zależności od liczby spodziewanych pasażerów można połączyć ze sobą dwa składy pociągów.

Dostęp do pociągu odbywa się na tym samym poziomie przez szerokie drzwi i jest ułatwiony dzięki automatycznemu stopniowi, który wypełnia przestrzeń między pociągiem a peronem. Płynny przepływ ruchu na pokładzie zapewnia również architektura sprzyjająca przemieszczaniu się, oparta na szerokich korytarzach.

Szczególną uwagę zwrócono na komfort podczas długich podróży tym nadmorskim pociągiem: szerokie siedzenia, duże szklane okna, aby jak najlepiej wykorzystać naturalne światło i panoramę nadmorską, przejrzyste informacje dla pasażerów z ekranami i wyświetlaczami, klimatyzacja regulowana w zależności od zagęszczenia na pokładzie, 2 klasy o niskim i wysokim poziomie, toalety dostępne dla wszystkich pasażerów, w tym osób na wózkach inwalidzkich, oraz (Wi-Fi, gniazdka elektryczne i gniazda USB).

 

Fot. Alstom 

 

Nowe pociągi będą kompatybilne z nowym systemem sygnalizacji ERTMS, który zostanie wdrożony na tej linii od 2028 roku. Będą również kompatybilne z nową infrastrukturą stworzoną w ramach projektu LNPCA (Ligne Nouvelle Provence Côte d'Azur, który obejmuje rekonfigurację sieci i oferowanie większej liczby pociągów w regionie).

Te pociągi Omneo są oparte na platformie Alstom Omneo, dla której 544 pociągi zostały już zamówione przez 10 francuskich regionów (403 pociągi podmiejskie i regionalne oraz 141 pociągów Intercity).

 

Fot. Alstom