Tak będzie wyglądał główny dworzec kolejowy w Pradze. Hala zostanie zastąpiona budynkiem drewnianym

Tak będzie wyglądał główny dworzec kolejowy w Pradze. Hala zostanie zastąpiona budynkiem drewnianym

29 listopada 2023 | Źródło: Henning Larsen / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Główny dworzec kolejowy w Pradze przejdzie gruntowną transformację kosztem około dwóch miliardów koron. Architekt Jaroslav Wertig, oceniający projekty biorące udział w konkursie, opisał nadchodzący projekt Nový Hlavák, który ma przynieść zupełnie nowe spojrzenie na jedną z kluczowych "bram wejściowych" do stolicy, mówiąc, że zgodnie ze zwycięskim projektem architektonicznym, więcej będzie wyburzeń niż budowy. I nie jest to wielka przesada. Dominantą dworca głównego, obok historycznego budynku Fanty, ma być masywna konstrukcja wykonana z drewna i posiadająca dach.

 

 

Fot. Henning Larsen

 

Tak zwana nowa hala odpraw na dworcu została zmodernizowana stosunkowo niedawno, ale według Jiříego Svobody, dyrektora generalnego zarządu kolei, zmieniło to tylko jej wygląd. Dotyczyło to projektu i powierzchni sprzedaży, ale nie konstrukcji samego budynku (problemem jest zwłaszcza dach) i jego technologii. Co więcej, główny dworzec w Pradze musi być przygotowany na podwojenie liczby pasażerów w ciągu najbliższych kilku dekad: każdego dnia może przez niego przechodzić 200 000 osób.

Dzięki wprowadzeniu nowej linii tramwajowej i przewidywanemu 200% wzrostowi liczby odwiedzających, nowy węzeł komunikacyjny stanowi kamień milowy w rozwoju miejskim Pragi. Płynnie łączy trzy węzły tranzytowe w jedno ujednolicone i zachęcające miejsce docelowe ze zoptymalizowanym przepływem pieszych.

Za około pięć lat, prawdopodobnie w 2028 roku, jeśli wszystkie przygotowania, pozwolenia i poszukiwania wykonawcy pójdą zgodnie z planem, radykalna transformacja znana jako Nový Hlavák powinna zacząć stawać się rzeczywistością. Prace, zaprojektowane przez duńskich architektów Henning Larsen Architects A/S z grupy Ramboll (we współpracy z lokalnym studiem architektonicznym A8000), powinny zająć łącznie trzy lata.

"Nasza wizja Nový hlavák wykracza poza tradycyjną koncepcję dworca. Dążymy do stworzenia przestrzeni, która wpisuje się w tkankę życia ludzi, pozostawiając im trwałe wspomnienia. Podróż przez Nový hlavák ma na celu przywołanie tradycyjnych sentymentów dworcowych, nostalgicznego i znajomego doświadczenia, które przekształca akt przejścia przez stację w naprawdę fantastyczny moment".

"Nasze zaangażowanie wykracza poza tworzenie struktury do transportu; chodzi o poprawę codziennych doświadczeń. Nový hlavák został skrupulatnie zaprojektowany z myślą o superwydajnej funkcjonalności, zapewniając płynną mobilność dla wszystkich. Stacja ma na celu przedefiniowanie idei codziennych dojazdów do pracy, czyniąc z nich nie tylko podróż, ale także doświadczenie, które wnosi wartość dodaną do życia ludzi" - mówi Jacob Kurek, Global Market Director, Henning Larsen.

 

 

Nowa stacja priorytetowo traktuje transport niskoemisyjny i mikromobilność, czyniąc transport publiczny oraz podróże pieszo i rowerem najbardziej pożądanymi środkami transportu. Stacja połączy się z planowaną miejską siecią rowerową z łatwym dostępem i parkingiem dla rowerów, wspierając ambicje Pragi w zakresie obniżenia emisji dwutlenku węgla w mieście.

Uhonorowanie dziedzictwa architektonicznego

Celebrując dziedzictwo architektoniczne praskiego dworca głównego i jego historycznego otoczenia, Nový Hlavák zachowa i przekształci stację Hlavni Nadrazi. Ikoniczne elementy projektu hali terminalu Hlavni Nadrazi zostaną zachowane, przeprojektowane i rozszerzone, aby pomieścić zwiększoną przepustowość. Pasiasta, wyłożona kostką brukową podłoga terminalu i kultowe zakrzywione elementy projektu pozostaną, oddając hołd oryginalnej zabawie Hlavni Nadrazi i wyjątkowej modernistycznej architekturze.

 

 

Przełamując granice kompleksu dawnego dworca, Nový hlavák będzie dynamiczną przestrzenią, która powita odwiedzających miasto.

Po przybyciu na Nový Hlavák z centrum miasta, odwiedzający zostaną powitani przez park i tętniący życiem pawilon, który działa jako brama do budynku Fantova, tworząc tętniące życiem miejsce do przejścia i zwiedzania. Centralnym elementem projektu jest duży, drewniany baldachim z otwartym dachem, jednoczący otaczający park, dworzec centralny i centrum transportu publicznego. Aby pomieścić nowy przystanek tramwajowy i plan transportu miejskiego, dach z drewna klejonego zostanie podniesiony 13,8 m nad podłogę terminalu, zastępując istniejący stalowy dźwigar i parking. Konstrukcja będzie wyposażona w lekką okładzinę dachową ETFE i umożliwi lepsze widoki na park, budynek Fantova i otaczającą panoramę, ułatwiając przepływ pieszych i bezpieczeństwo oraz zachęcając ludzi do korzystania z przestrzeni.

 

 

Fot. PID
 
Fot. PID

 

Intuicyjna obsługa wewnątrz i na zewnątrz

Hala terminalu będzie charakteryzować się ulepszonym układem, wprowadzającym intuicyjne wyszukiwanie drogi dla odwiedzających. Łącząc komfort klimatyczny, dużą ilość światła dziennego i bezpośrednie połączenia wizualne ze wszystkimi otaczającymi obszarami, projekt stawia na pierwszym miejscu dobre samopoczucie i bezpieczeństwo użytkowników, a także zarządzanie ruchem i scenariuszami kryzysowymi.

 

Fot. PID

 

"Nový hlavák to coś więcej niż węzeł przesiadkowy - to rozszerzony salon - tętniąca życiem przestrzeń w zielonym parku ozdobiona drewnianym dachem. To nie tylko miejsce, przez które się przejeżdża; to cel podróży, miejsce spotkań jednostek i społeczności. Wyobrażamy sobie Nový hlavák jako miejsce, w którym ludzie gromadzą się, zatrzymują i nawiązują znaczące kontakty - prawdziwie integracyjną i zachęcającą miejską oazę w sercu Pragi" - mówi Greta Tiedje, Associate Design Lead, Henning Larsen.

 

Fot. PID

 

"Jesteśmy dumni, że możemy być częścią ulepszania niskoemisyjnego transportu publicznego w Pradze i tworzenia lokalnego środowiska o pozytywnych skutkach społecznych" - mówi Tom Singleton, Senior Chief Project Manager, Ramboll.

Park Vrchlického sady zostanie zrewitalizowany, podzielony na strefę kulturalną, strefę aktywności i centralny plac przylotów, tworząc obszary dla jarmarków bożonarodzeniowych, szybkiego dojazdu do pracy lub popołudniowego pikniku, zapewniając łatwy i bezpośredni dostęp do stacji. Zachowanie historycznej tożsamości parku i odzwierciedlenie jej w nowej formie ma kluczowe znaczenie dla naszego projektu, obfitość rodzimej roślinności zostanie zasadzona, a istniejące historyczne drzewa zostaną zachowane. Krajobraz będzie obejmował zarządzanie wodą deszczową i łagodzenie efektu miejskiej wyspy ciepła.

27 listopada zespół zajął 1. miejsce w konkursie na projekt Dworca Centralnego w Pradze. Oferta projektowa została opracowana przez Henning Larsen i Ramboll.

 

Fot. PID

 

Henning Larsen to międzynarodowe studio architektury, krajobrazu i urbanistyki. "Sercem naszej filozofii projektowania jest gra światła i natury. Przynosimy radość tym, którzy zajmują nasze przestrzenie, kształtując warunki interakcji międzyludzkich. Pracujemy na styku kreatywności i eksperymentów, zawsze mając na uwadze trwały wpływ na społeczności i ich otoczenie".