Pasażerowie fińskiego przewoźnika VR wybierają malaturę pociągu przyszłości.

Pasażerowie fińskiego przewoźnika VR wybierają malaturę pociągu przyszłości.

30 listopada 2023 | Źródło: VR Group / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jesienią 2023 r. fiński przewoźnik VR ogłosił konkurs na najlepsze pomysły dotyczące wyglądu przyszłych pociągów. Obecny biało-zielony wygląd pociągów VR został zachowany, ale po długim okresie eksploatacji okleiny na niektórych jednostkach uległy zniszczeniu i nadszedł czas, aby je wymienić. Jednocześnie nadszedł właściwy moment na zmianę wyglądu pociągów, aby lepiej odzwierciedlały odnowioną markę VR. Łącznie 160 zgłoszeń wpłynęło w terminie do konkursu na projekt malatury pociągu organizowanego przez VR i Ornamo, stowarzyszenie ekspertów w dziedzinie projektowania, z których jury wybierze zwycięzcę na początku grudnia. Przed wyborem zwycięzcy VR chce poznać opinię publiczną i zorganizowało otwarte dla wszystkich głosowanie na najlepszy pomysł. Poniżej przedstawiamy niektóre z projektów, które wpłynęły na konkurs i poddane zostały publicznemu osądowi.

 

Fot. VR Group

 

Jury konkursu wybrało łącznie 10 zgłoszeń do publicznego głosowania. Głosowanie zostało otwarte dla publiczności 29 listopada i potrwa do 4 grudnia do godziny 12:00. Faworyt publiczności zostanie nagrodzony, ale ostateczny zwycięzca zostanie wybrany przez jury. Zwycięzcy zostaną ogłoszeni 11 grudnia 2023 roku, a zwycięski pomysł zostanie wdrożony w jednym wagonie pociągu dalekobieżnego na początku 2024 roku. VR planuje również wykorzystać zwycięski projekt wizualny dla całej swojej floty w przyszłości.

 

Projekt 1. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group
Projekt 2. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group

 

"W konkursie szukamy pomysłu, który jest ponadczasowy, stylowy, rozpoznawalny i charakterystyczny, ponieważ w przyszłości na fińskich torach z pewnością pojawią się pociągi w barwach innych przewoźników. Konkurs jest świetną okazją dla projektantów, aby ich własny odcisk dłoni był widoczny przez wiele lat i cieszył miliony pasażerów. W ubiegłym roku po torach podróżowało około 13,2 miliona pasażerów - chcemy również poznać opinię publiczną na temat tego, jak nasze pociągi będą wyglądać w przyszłości" - mówi Elisa Markula, dyrektor generalna VR.

 
Projekt 3. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group
Projekt 4. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group

 

VR zamówił nowe pociągi podmiejskie i nocne, które wejdą do eksploatacji w 2026 r. Wraz z nową flotą nadszedł odpowiedni moment, aby zaplanować ujednolicenie wyglądu pociągów, aby lepiej odzwierciedlały markę VR. Obecny układ pociągów dalekobieżnych i podmiejskich jest w użyciu od dłuższego czasu, od 2010 roku. Wygląd po rebrandingu w 2019 roku jest już widoczny na stronach takich jak vr.fi i aplikacja VR Matkalla, a także na stronie internetowej firmy.

Projekt 5. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group
Projekt 6. Fot. VR Group

 

Konkurs na projekt pociągu, który zakończył się 20 listopada 2023 r., skierowany był do profesjonalistów i studentów projektowania. Zwycięzca konkursu zostanie wyłoniony przez jury składające się z dyrektora generalnego VR, ekspertów ds. marki i wzornictwa, konduktora oraz przedstawicieli branży projektowej wyznaczonych przez Ornamo. Nagroda pieniężna w konkursie wynosi 30 000 euro.

 

Projekt 7. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group
Projekt 8. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group

 

VR jest fińską państwową firmą świadczącą usługi turystyczne, logistyczne i serwisowe, która zwiększa popularność neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla transportu kolejowego i miejskiego. Zapewnia płynne codzienne podróże w Finlandii i Szwecji oraz działa jako wsparcie dla przemysłu w logistyce krajowej. W 2022 r. przewiezła 194,2 mln pasażerów i 34,4 mln ton towarów. Obroty firmy wyniosły 1 107,0 mln EUR, Zatrudniała około 9 000 pracowników.

 

Projekt 9. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group
Projekt 10. Pociąg podmiejski i pociąg dalekobieżny. Fot. VR Group