Pociągi hybrydowe ruszają na podkarpackie tory

Pociągi hybrydowe ruszają na podkarpackie tory

16 grudnia 2023 | Źródło: PolRegio/Newag S.A/Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Samorząd Województwa Podkarpackiego testuje właśnie zakupione nowe pociągi hybrydowe, które wyjadą na podkarpackie tory już w lutym 2024, a ich obsługą zajmie się największy polski przewoźnik regionalny – Polregio! Dziś odbył się pokazowy przejazd nowych pociągów na trasie Rzeszów – Mielec, w którym udział wziął zarząd Polregio.

 

Fot. Newag

 

Cztery trzyczłonowe Hybrydowe Zespoły Trakcyjne IMPULS 2 typu 36WEh to produkcja firmy Newag S.A. Oprócz napędu elektrycznego, posiadają też napęd spalinowy, co pozwala na przejazdy po odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Zastosowanie takiego systemu napędowego umożliwia mieszkańcom wygodne i bez przesiadkowe przejazdy, płynnie łącząc obszary o zróżnicowanej infrastrukturze kolejowej (z siecią trakcyjną i bez niej). „Hybrydy” osiągają prędkość 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego.

Są wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, Wi-Fi, gniazdka elektryczne, wydzielone miejsca do przewozu rowerów oraz ratujące życie defibrylatory AED. Każdy z pojazdów ma ponad 140 miejsc siedzących i 160 stojących. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się, będą mogły w pełni korzystać z nowych pociągów, bowiem składy „hybrydowe” są całkowicie przystosowane do ich potrzeb, w tym przewozu wózków inwalidzkich, posiadają także toalety przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnościami.

- Zakupy poczynione przez Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego to świetna wiadomość także dla naszej spółki. Dotychczasowa współpraca układała się bardzo dobrze, a kolejnym jej elementem będzie eksploatacja przez Polregio nowych pojazdów hybrydowych. Nowe pojazdy powiększą flotę eksploatowanych przez nas pojazdów hybrydowych do 16 sztuk, obok 12 już eksploatowanych jednostek w województwie zachodniopomorskim. Polregio jest więc największym operatorem jednostek hybrydowych w kraju.

 

Fot. Newag S.A.

 

Równie istotny jest ciągły rozwój oferty przewozowej dla mieszkańców Podkarpacia. A coraz lepszy standard transportu kolejowego w województwie to wspólny cel władz Urzędu Marszałkowskiego oraz największego polskiego przewoźnika regionalnego – powiedział prezes Polregio, Adam Pawlik.

W związku z zakupem pojazdów hybrydowych w nowym roku w ofercie przewozowej województwa realizowanej przez Polregio znajdą się m.in. kursy pociągów z Padwi Narodowej i z Mielca przez Dębicę do Rzeszowa.

- To uzupełni naszą ofertę przewozową. Chcieliśmy uruchomić kursy pociągów między Mielcem a Rzeszowem, ale linia 25 nie jest zelektryfikowana. Dzięki hybrydom te kursy będą mogły się odbywać bez konieczności przesiadania się w Dębicy do innego pociągu. Zakończyliśmy też przebudowę układu drogowego w Rzemieniu dzięki czemu powstał nowy, bezpieczny przejazd kolejowy. To dzięki dobrej współpracy między województwem, powiatem a PKP PLK –  powiedział marszałek województwa podkarpackiego, Władysław Ortyl.

Oferta nowych, bezpośrednich połączeń realizowanych pojazdami „hybrydowymi” pomiędzy Rzeszowem a Mielcem będzie przedstawiać się następująco:

  • Padew 5:37 – Dębica 6.30-6.40 – Rzeszów 7.13 (na odcinku Dębica – Rzeszów kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych).
  • Rzeszów 5.46 – Dębica 6.33-6.44 – Mielec 7.25
  • Rzeszów 15.40 – Dębica 16.13-16.27 – Mielec 17.09 (Na odcinku Rzeszów - Dębica kurs przyspieszony, zatrzymania na wybranych stacjach kolejowych).
  • Mielec 17.19 – Dębica 17.55-18.06 – Rzeszów 18.51

Łącznie na linii 25 w relacji Dębica – Mielec - Padew będzie uruchamianych 24 pociągi wraz z 4 pociągami realizowanymi w dłuższej relacji do/z Rzeszowa. Wszystkie te kursy realizowane będą przez Polregio.