E. Šimė, dyrektor generalny LTG Cargo o sytuacji na granicy polsko-ukraińskiej: mamy pierwsze wyniki

E. Šimė, dyrektor generalny LTG Cargo o sytuacji na granicy polsko-ukraińskiej: mamy pierwsze wyniki

17 grudnia 2023 | Źródło: LTG Cargo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Zatory na granicy polsko-ukraińskiej mogą trwać dwa tygodnie lub dłużej. Te wąskie gardła mogą wstrzymywać pracowników, towary przemysłowe i spożywcze, w tym produkty, które są szczególnie wrażliwe na czas transportu. Ponieważ Ukraina stoi w obliczu wyzwań związanych z wwozem i wyjazdem towarów z kraju, litewskie przedsiębiorstwa również pytają, jak zapewnić przepływ towarów między krajami. Sytuacja ta po raz kolejny podkreśla potrzebę współpracy i elastycznego podejścia logistycznego do niestandardowych rozwiązań.

 

E. Šimė, dyrektor generalny LTG Cargo. Fot. LTG Cargo

 

Do tej pory transport kolejowy między Litwą a Ukrainą przez Polskę obejmował głównie produkty rolne (zboża i olej) oraz produkty ropopochodne. Przewidując zmieniające się potrzeby biznesowe, w ostatnich latach LTG Cargo zaoferowało klientom transport towarów przez trzy polsko-ukraińskie przejścia graniczne - Mostyska-Medyka, Jagodin-Dorohusk i Izov-Hrubieszów.

W listopadzie otrzymaliśmy około 80 nowych zapytań dotyczących transportu towarów z i na Ukrainę. Zdecydowana większość z nich pochodziła od firm, które do tej pory przewoziły towary ciężarówkami. Ta bezprecedensowa sytuacja zachęca klientów do rozważenia transportu mrożonek, wyrobów z papieru i tektury, towarów chemicznych lub drewna koleją z i na Ukrainę.

Poszukiwanie nowych rozwiązań jest również spowodowane znacznym wzrostem kosztów transportu drogowego. LTG Cargo szacuje, że pełny skład pociągu może sprawić, że transport kolejowy będzie nawet 2 razy tańszy niż transport drogowy. Podczas jednej podróży możemy przewieźć tyle ładunku, ile normalnie przewoziłoby 36 ciężarówek z 36 kierowcami.

Oczywiste jest, że potrzeba zmian rośnie. Coraz więcej firm chce wypróbować kolej. Czego zatem brakuje, aby przenieść jeszcze więcej ładunków na kolej? Zwłaszcza, że granica jest coraz bliżej, firmy, które polegały na transporcie drogowym, coraz częściej szukają alternatyw dla transportu towarowego.

Fot. LTG Cargo.

 

Samo pragnienie jednak nie wystarczy. Niektóre nowe kategorie towarów są ograniczone przez brak odpowiednich kontenerów na rynku. Na przykład głośny w ostatnich tygodniach transport produktów mrożonych wymaga specjalnych 40-stopowych kontenerów ze specjalnym, tj. niezależnym, sprzętem chłodniczym. Wraz ze wzrostem popytu, podaż takich kontenerów w regionie pozostała w stagnacji, pozostawiając klientom znalezienie sposobów na zabezpieczenie kontenerów, których potrzebują dla swoich łatwo psujących się produktów.

W przypadku innych towarów potrzebne są elastyczne rozwiązania. Jesteśmy gotowi wprowadzić nowe podmioty do sektora kolejowego, aby mogły szybko i ekonomicznie przemieszczać ładunki po całym kraju oraz nauczyć się obsługi nowych kategorii towarów. Jednocześnie musimy znaleźć sposoby na konsolidację firm, które były przyzwyczajone do transportu małych ilości i pojedynczych kontenerów.

Widzieliśmy już pierwsze efekty naszej współpracy - z terminalu intermodalnego w Kownie na Ukrainę wyruszył pociąg ze skonsolidowanym ładunkiem kontenerowym trzech klientów. Będzie on przewoził granulat PET i siarczan amonu oraz puste kontenery. Pociąg powinien dotrzeć na Ukrainę w przyszłym tygodniu, co naszym zdaniem zajmie 8-9 dni. Kontynuujemy współpracę z przewoźnikami i partnerami w Polsce i na Ukrainie, aby zapewnić, że składy pociągów z różnymi towarami będą mogły zacząć kursować raz w tygodniu jeszcze w tym roku.

 

Eglė Šimė jest dyrektorem generalnym LTG Cargo, spółki transportu towarowego Grupy Lietuvos Geležinkeliai (LTG) (Grupa Kolei Litewskich). Jako CEO LTG Cargo, E. Šimė kontynuuje prowadzenie firmy w kierunku zachodniej dywersyfikacji.

Wcześniej E. Šimė była tymczasowym dyrektorem generalnym firmy, a przed 2022 r. z powodzeniem zarządzała największym działem firmy Service Delivery, gdy w sierpniu 2019 roku po raz pierwszy dołączyła do najwyższego kierownictwa LTG Cargo.

Pod kierownictwem E. Šimė LTG Cargo przeszło na w pełni zdigitalizowaną firmę w zakresie planowania transportu towarów, robotyzacji codziennych czynności i dostępności informacji dla wszystkich pracowników za pośrednictwem inteligentnych urządzeń.

W 2023 r. E. Šimė została uznana za pionierkę kolejnictwa roku za skupienie się na wzmacnianiu pozycji kobiet w kolejnictwie, jednocześnie umiejętnie kierując LTG Cargo w burzliwych czasach i otrzymała Europejską Nagrodę Kolejową 2023.

 

Od redakcji