Więcej pociągów z Niemiec do Londynu tunelem pod kanałem La Manche

Więcej pociągów z Niemiec do Londynu tunelem pod kanałem La Manche

13 stycznia 2024 | Źródło: bahnblogstelle.net / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Operator tunelu pod kanałem La Manche chce umożliwić konkurencyjnym firmom kolejowym nowe połączenia kolejowe z Londynem. 

 

 

Fot. Eurostar

 

Wkrótce tunelem pod kanałem La Manche między Wielką Brytanią a Francją, który został otwarty 30 lat temu, pojedzie więcej pociągów do nowych miejsc na kontynencie europejskim. Operator tunelu, firma Getlink, chce stworzyć warunki techniczne dla konkurencyjnych przewoźników kolejowych, aby mogli podróżować do nowych miejsc docelowych z Londynu, ogłosiła firma w Paryżu

Dotyczy to również Deutsche Bahn, która nadal stara się uruchomić swoje pociągi ICE bezpośrednio do Londynu, co chciała zrobić od wielu lat. Do tej pory przez tunel przejeżdżały tylko szybkie pociągi pasażerskie obsługiwane przez francusko-brytyjską firmę Eurostar.

"Transport między Londynem a kontynentem przez Eurotunnel jest nadal przedmiotem fundamentalnego zainteresowania Deutsche Bahn" - powiedział rzecznik DB dla Niemieckiej Agencji Prasowej. Międzynarodowy ruch dalekobieżny DB wykazuje wysokie tempo wzrostu, a trend w ruchu do Wielkiej Brytanii jest również wyraźnie korzystny dla przyjaznego dla środowiska transportu kolejowego.

Jednak obecnie ani linie, ani pociągi nie są wyposażone w kompleksowy Europejski System Sterowania Pociągiem (ETCS), według rzecznika DB. "Zatwierdzenie naszych pociągów ICE dla Belgii, północnej Francji i Anglii zależy od tego sprzętu". Dalsze szczegóły dotyczące rozkładu jazdy mogą zostać podane dopiero wtedy, gdy harmonogram i wymagania techniczne dotyczące modernizacji torów będą przejrzyste.

DB pierwotnie planowało uruchomić swoje pociągi ICE z Frankfurtu przez Kolonię, Brukselę i Lille do Londynu i z powrotem trzy razy dziennie od 2013 roku. Ostatecznie uniemożliwiły to wieloletnie spory dotyczące wymogów bezpieczeństwa. Hiszpańska państwowa spółka kolejowa Renfe była również wielokrotnie wymieniana jako kolejna strona zainteresowana uruchomieniem połączeń kolejowych przez tunel pod kanałem La Manche.

Kilka tygodni temu operator tunelowy Getlink ogłosił przyspieszenie działań wraz z organami regulacyjnymi i zarządcami infrastruktury, aby umożliwić firmom kolejowym uruchomienie nowych połączeń z Londynu na kontynent w ciągu pięciu lat. Wspomniano o połączeniach z Londynu do Kolonii oraz Frankfurtu, Genewy i Zurychu. W szczególności obejmuje to standaryzację norm dla tunelu i pociągów, a także przygotowanie nowych połączeń z operatorami sieci i dotkniętymi stacjami.