Umowa na studium wykonalności projektu PPP przybliża Czechy do pierwszych linii dużych prędkości

Umowa na studium wykonalności projektu PPP przybliża Czechy do pierwszych linii dużych prędkości

13 stycznia 2024 | Źródło: Správa železnic / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Czeski Zarząd Kolei zawarł umowę z PricewaterhouseCoopers Czech Republic na przygotowanie studium wykonalności dla PPP Rychlá spojení Morava. Linie dużych prędkości w Czechach spełniają wszystkie wymagania dotyczące wykorzystania finansowania publiczno-prywatnego. W związku z tym rząd zlecił Zarządowi Kolei ocenę tej metody dla odcinków z Brna do Ostrawy i z Brna do Breclav - tj. tych, które są obecnie najdalej w przygotowaniu.

 

Fot. Správa železnic

 

Możliwość wykorzystania metody finansowania PPP (Partnerstwo Publiczno-Prywatne) w przygotowaniu budowy krajowych linii dużych prędkości wynika głównie z potrzeby posiadania know-how oraz gwarancji jakości budowy i utrzymania. Przykładem jest udane doświadczenie Francji, która wykorzystała finansowanie PPP do budowy linii dużych prędkości na swoim terytorium. Dwa wybrane odcinki linii dużych prędkości na Morawach znajdują się obecnie na najbardziej zaawansowanym etapie przygotowań, gdy większość dokumentacji niezbędnej do wydania decyzji o warunkach zabudowy została ukończona.

"Jeśli do 2033 r. Republika Czeska ma mieć ukończoną szkieletową sieć autostrad, w tym obwodnicę Pragi, oraz pierwsze odcinki budowanych linii dużych prędkości, musimy zabezpieczyć więcej środków na sfinansowanie budowy. Zaangażowanie sektora prywatnego poprzez tzw. projekty PPP jest zatem niezbędnym krokiem. Sektor prywatny zaprojektuje linie, sfinansuje je, zbuduje, będzie je obsługiwać i utrzymywać przez kilka dziesięcioleci, a następnie przekaże je państwu w odpowiedniej jakości" - mówi minister transportu Martin Kupka.

W ramach współpracy PPP nawiązywana jest długoterminowa relacja umowna, zwykle na okres 15-30 lat. Wykonawca realizuje umowę, w tym konserwację i przejęcie ryzyka uzgodnionego z klientem. Po uruchomieniu usługi, instytucja zamawiająca finansuje umowę poprzez regularne płatności przez cały okres trwania stosunku umownego. Jednocześnie jest właścicielem wszystkich robót, produktów i usług dostarczonych od samego początku, a także przejmie wszystkie operacje i konserwację od sektora prywatnego po zakończeniu umowy.

W związku z długoterminowymi planami VRT tworzony jest również specjalny zespół PPP. W jego skład wejdzie również francuski ekspert z doświadczeniem w budowie linii dużych prędkości. Zespół ten stoi również za realizacją przetargu na studium wykonalności dla PPP Morava Fast Connection. Wybrany wykonawca, PricewaterhouseCoopers Czech Republic, oceni przydatność i ryzyko finansowania linii dużych prędkości na Morawach i zapewni Zarządowi Kolei odpowiednią podstawę do podejmowania decyzji w sprawie wykorzystania tej formy finansowania do budowy linii dużych prędkości w Czechach.

"Oczekujemy, że badanie zostanie ukończone do końca drugiego kwartału tego roku. Podstawa ta zostanie wykorzystana przez rząd Republiki Czeskiej do podjęcia decyzji o wykorzystaniu finansowania PPP na odcinkach Morawskiej Kolei Dużych Prędkości oraz do rozpoczęcia wyboru doradcy transakcyjnego w celu przygotowania umowy koncesyjnej z przyszłym wykonawcą budowy VRT" - dodaje Jakub Bazgier, dyrektor Administracji Budowy Kolei Dużych Prędkości.