Dostępniejsza i bezpieczniejsza kolej w województwie zachodniopomorskim

Dostępniejsza i bezpieczniejsza kolej w województwie zachodniopomorskim

15 stycznia 2024 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Rok 2023 przyniósł pozytywne zmiany na kolei w woj. zachodniopomorskim. Podróżni wygodniej wsiadają do pociągów ze zmodernizowanych peronów na kolejnych 9 stacjach i przystankach. Lepszy dostęp do kolei jest m.in. w Szczecinie Podjuchach, Łubowie, Reczu oraz na trasie Poznań – Szczecin. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki środkom budżetowym i współfinasowanym z funduszy unijnych konsekwentnie poprawiają bezpieczeństwo i komfort obsługi osób podróżujących koleją w regionie.

 

Fot. PKP PLK

 

Kolej na Pomorzu Zachodnim zmienia się dla podróżnych. Dzięki zrealizowanym w 2023 r. przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. inwestycjom zachodniopomorskie stacje i przystanki zachęcają do wyboru kolei w codziennych podróżach do pracy lub szkoły, a pociągi jeżdżą sprawniej i bezpieczniej.

Wszystkie zmodernizowane perony są wyższe, dzięki czemu ułatwiają pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Platformy zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonano wygodne dojścia do peronów i antypoślizgową nawierzchnię wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących. Zamontowane zostały nowe wiaty i ławki, które poprawiły komfort oczekiwania na pociąg. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewnia bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwiają tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Obok peronów są stojaki na rowery, dzięki którym osoby podróżujące koleją, mogą połączyć dwa ekologiczne środki transportu. Nowe urządzenia sterowania zapewniają bezpieczne podróże.

 

Fot. PKP PLK 

 

Wygodniejsze podróże pociągiem między Poznaniem a Szczecinem

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zapewniają lepszy dostęp do kolei na trasie z Poznania do Szczecina. W ubiegłym roku w województwie zachodniopomorskim pasażerowie skorzystali z kolejnych zmodernizowanych peronów w Słonicach, Ziemomyślu, Dolicach, Witkowie i Stargardzie. Dzięki modernizacji linii kolejowej między stolicami Wielkopolski a Pomorza Zachodniego pasażerowie wygodniej wsiadają do pociągów z nowych peronów już w blisko 30 miejscowościach. Na zachodniopomorskiej części trasy to perony m.in. w Bierzwniku, Rębuszu, Słonicach, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, Witkowie, Stargardzie, Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie i Szczecinie Zdunowie.

Sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy pociągów zapewniają nowe tory, sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na stacji Stargard powstało Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, w którym od 29 października 2023 r. system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu steruje ruchem kolejowym na odcinku między Kolinem a Stargardem. Po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Poznań – Szczecin, z LCS w Stargardzie będzie prowadzony ruch pociągów między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem. Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 mld zł współfinansowana jest z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF).

 

Fot. PKP PLK 

 

Sprawniej i bezpieczniej między Szczecinem a Gryfinem

Lepsze podróże między Szczecinem Głównym a Gryfinem zapewniła budowa nowego mostu na Regalicy oraz modernizacja stacji Szczecin Podjuchy, na której przebudowany został układ torowy. Dzięki nowej nastawni i urządzeniom sterowania ruchem kolejowym zwiększyło się bezpieczeństwo ruchu pociągów na stacji. Pasażerowie zyskali wyższe perony: jednokrawędziowy peron nr 1 oraz dwukrawędziowy peron nr 2. Nowe przejście pod torami wraz z windami zapewnia bezpieczne i sprawne przemieszczanie się po stacji, również podróżnym o ograniczonej możliwości poruszania się. Pociągi sprawniej jeżdżą nowym mostem kolejowym, o stalowej konstrukcji kratownicowej i żelbetowych podporach. Długa na ok. 300 metrów przeprawa ma dwa tory z siecią trakcyjną. Zwiększyła się przepustowość mostu na tzw. Nadodrzance ważnej linii kolejowej Wrocław – Szczecin. Przeprawą może przejechać więcej pociągów, co zapewnia lepszą ofertę przewozową i dogodniejsze warunki przewozu towarów koleją – ekologicznym środkiem transportu.

Nowy most na Regalicy, peron nr 2, nowe przejście pod torami, a także nowy układ torowy wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym na stacji Szczecin Podjuchy, powstały w ramach inwestycji Wódy Polskich i PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ponad 300 mln zł, współfinansowanej przez Unię Europejską z Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Peron nr 1 został zmodernizowany w ramach wartej ponad pół miliarda złotych inwestycji „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351” realizowanej z udziałem środków UE z POIiŚ. Również w ramach budowy SKM pasażerowie zyskali już drugi zmodernizowany peron na stacji w Gryfinie.

 

Fot. PKP PLK 

 

Program przystankowy w województwie zachodniopomorskim

Dla dogodniejszego dostępu do kolei w województwie zachodniopomorskim PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują „Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”, który obejmuje 11 lokalizacji: Koszalin Politechnika, Koszalin Wschodni, Kołobrzeg Amfiteatr, Kołobrzeg Ogrody, Kołobrzeg Radzikowo, Świdwin Zamek, Szczecinek Bugno, Recz Pomorski, Łubowo, Złocieniec i Radziszewo. Wartość wszystkich prac to blisko 40 mln zł.

Od ubiegłego roku pasażerowie korzystają ze zmodernizowanego peronu nr 2 w Łubowie (na linii kolejowej między Szczecinkiem a Runowem Pomorskim) oraz zmodernizowanego peronu nr 2 w Reczu (na linii kolejowej między Piłą w Ulikowem). Pozostałe zmodernizowane perony w Łubowie, Reczu i Złocieńcu, a także nowe przystanki w Kołobrzegu, Koszalinie, Świdwinie i Szczecinku zostaną oddane do eksploatacji w I kwartale 2024 roku. Nowy przystanek w Radziszewie między Szczecinem a Gryfinem gotowy będzie do końca bieżącego roku.

Prace utrzymaniowe dla lepszego komfortu podróżnych na stacjach i przystankach

W 2023 r. na poprawę komfortu obsługi podróżnych na peronach w województwie zachodniopomorskim PLK S.A. przeznaczyły ponad 800 tyś zł ze środków budżetowych. Na 26 stacjach i przystankach, m.in. w Białogardzie, Szczecinku, Chociwlu i Chojnie, zamontowano wiaty siedziskowe. Na 24 stacjach i przystankach, m.in. Szczecin Załom, Świnoujście Warszów, Wałcz Raduń, Krzywin Gryfiński, zamontowano gabloty na rozkłady jazdy i istotne informacje dla podróżujących koleją. Na stacjach w Koszalinie oraz Runowie Pomorskim wymieniono i uzupełniono oznakowanie, zapewniające właściwą orientację.