Jazdy testowe nowych lokomotyw Hyundai dla Tanzania Railways Corporation

Jazdy testowe nowych lokomotyw Hyundai dla Tanzania Railways Corporation

15 stycznia 2024 | Źródło: Tanzania Railways Corporation
PODZIEL SIĘ

W Tanzanii koreańsko-czeskie lokomotywy zostaną rozmieszczone na nowej linii o długości około 550 km pomiędzy portem Dar es Salaam na wschodzie kraju a miastem Makutupora w centralnej części, gdzie będą musiały sprostać trudnym warunki klimatyczne i duże różnice wysokości.

 

Fot. Hyoundai

 

Tanzania Railways Corporation zakupiła czteroosiowe, rozwijają prędkość maksymalną 160 km/h lokomotywy i są przeznaczone na napięcie 25 kV 50 Hz. Producentem jest Hyundai Rotem. Firma zamówiła kompletny zestaw sprzętu elektrycznego od Škoda Transportation w październiku 2021 roku w ramach kontraktu o wartości około 23 mln euro. Tym zamówieniem Škoda kontynuuje dotychczasową współpracę z Hyundai Rotem w postaci dostaw wyposażenia trakcyjnego dla 80 lokomotyw klasy E 68000 dla TCDD, dostarczanych od 2013 roku.

Ostateczny montaż lokomotyw dla Tanzanii odbywa się w fabryce Hyundai Rotem w Changwon w Korei Południowej, gdzie 26 lipca 2023 roku zaprezentowano pierwszą lokomotywę dla Tanzania Railways Corporation. Została ona już przetransportowana z Korei Południowej do Tanzanii i po niezbędnych przygotowaniach, rozpoczął pod koniec listopada 2023 r. przejazdy testowe pomiędzy Pugu a Sogą. W trakcie badań monitorowane jest zachowanie lokomotywy na napięciu 25 kV 50 Hz, ponieważ w Korei Południowej była ona badana na napięciu linii napowietrznej 25 kV 60 Hz, dlatego do prawidłowej pracy pojazdu konieczna jest zmiana oprogramowania wejściowy czterokwadrantowy prostownik impulsowy. Dopracowywana jest także synergia hamulca mechanicznego i elektrodynamicznego oraz trwają testy przy wyższych prędkościach, ponieważ fabryczny tor testowy w Changwon umożliwia osiągnięcie maksymalnej prędkości jedynie 40 km/h. Ponieważ lokomotywy E6800 TRC różnią się od lokomotyw E68000 klasy TCDD zwiększoną prędkością maksymalną ze 140 km/h do 160 km/h, w Tanzanii przeprowadzane są również testy przy prędkości 176 km/h.

Jeśli chodzi o inne główne parametry, obie klasy są w zasadzie takie same, tj. mi. moc znamionowa 5000 kW, maksymalna siła pociągowa 285 kN, maksymalna siła hamowania (rekuperacyjna) EDB 150 kN, długość ze zderzakami 20 000 mm, szerokość nadwozia 2950 mm, rozstaw czopów wózków 9900 mm, rozstaw osi wózka 3000 mm, średnica koła 1250 mm przy nowy i maksymalny nacisk na oś 21,5 t. Urządzenia trakcyjne oparte są na modułach wysokiego napięcia IGBT o parametrach 3,3 kV i 1500 A. Škoda Electric dostarcza kompletne wyposażenie elektryczne, które dla każdej lokomotywy obejmuje wyłącznik główny, transformator trakcyjny, dwie skrzynki przetwornic trakcyjnych, w pełni redundantną przetwornicę napędu pomocniczego, chłodnie kominowe i kompletne bloki napędu trakcyjnego (silniki trakcyjne, przekładnie osi i zestawy kołowe). Cała partia 17 zestawów jest już w Korei Południowej, a dwie kolejne lokomotywy zostały już przetransportowane do Tanzanii.