Ferrovie della Calabria (FdC) zamawia trzy kolejne wąskotorowe pociągi wodorowe od Stadlera

Ferrovie della Calabria (FdC) zamawia trzy kolejne wąskotorowe pociągi wodorowe od Stadlera

18 stycznia 2024 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Włoski operator kolejowy Ferrovie della Calabria (FdC) zamówił trzy nowe wąskotorowe pociągi wodorowe. Zamówienie jest częścią umowy ramowej podpisanej w 2023 r. na maksymalnie 15 pociągów napędzanych wodorem, które mają kursować w regionalnych i lokalnych sieciach transportowych we włoskim regionie Kalabrii. Stadler jest pierwszym na świecie producentem pociągów wąskotorowych z napędem wodorowym. Dostarcza również sześć pociągów dla ARST i pięć dla transportu pasażerskiego w Kalifornii.

 

Fot. Stadler Rail

 

Na początku nowego roku FdC i Stadler podpisały drugą umowę na dostawę trzech kolejnych pociągów wodorowych dla sieci wąskotorowej (950 mm), do eksploatacji na regionalnych i lokalnych trasach transportowych we włoskim regionie Kalabrii od 2026 roku. Trzy nowe pojazdy napędzane wodorem uzupełnią flotę FdC uruchomioną na mocy umowy ramowej, która została podpisana w lipcu 2023 roku. Umowa pomiędzy Stadler i FdC obejmuje dostawę i utrzymanie łącznie 15 pociągów z napędem wodorowym. Pierwsze zamówienie dotyczyło dostawy sześciu pociągów. Zarówno pojazdy już zamówione, jak i nowe, zostaną wyprodukowane w siedzibie Stadlera w Bussnang w Szwajcarii.

Podpisanie drugiej umowy jest świadectwem wiodącej roli, jaką Stadler odgrywa w dekarbonizacji transportu kolejowego we Włoszech. Stadler jest pierwszym na świecie producentem kolejowym, który opracował i wyprodukował wąskotorowe zespoły trakcyjne napędzane wodorem.

Ernesto Ferraro, CEO FdC, wyraził zadowolenie z kolejnego porozumienia ze Stadlerem: "Dodatkowe pociągi zamówione w firmie Stadler, z którą od lat łączy nas owocna współpraca, to kolejna inwestycja w kierunku trwającej modernizacji spółki. Zakup kolejnych trzech pociągów napędzanych wodorem, oprócz sześciu już oddanych do użytku, oraz inne realizowane inwestycje, w tym modernizacja i przyspieszenie infrastruktury kolejowej, odnowienie taboru drogowego, budowa zakładu produkcji wodoru oraz innowacje w zakresie technologii i infrastruktury firmy, stanowią konkretną realizację strategii firmy zapoczątkowanej z ambicją stania się nowoczesną i zrównoważoną firmą transportową w ciągu najbliższych trzech lat. Cele te są teraz możliwe dzięki synergii stworzonej z Regionem Kalabrii, jedynym udziałowcem firmy, oraz z odpowiednimi ministerstwami, które udostępniły niezbędne zasoby, aby wesprzeć plan przemysłowy realizowany przez firmę, i którym serdecznie dziękujemy".

 

Wnętrze wąkotorowego, wodorowego pociągu Stadlera dla Ferrovie della Calabria (FdC).
Fot. Stadler Rail

 

Aristide Vercillo Martino, menedżer inwestycyjny FdC - PNRR - IT, dodał: "Projekt rozpoczęty w ostatnich latach w ramach transformacji ekologicznej, obejmujący projekt wykorzystania wodoru jako nowego paliwa dla środków transportu i łączną inwestycję w wysokości ponad 400 mln euro, potwierdza dążenie firmy do zostania liderem w transporcie regionalnym i świadczenia większej liczby usług dla użytkowników, z innowacyjnymi procesami i zgodnie z celami, które musi sobie wyznaczyć nowoczesna firma. Synergia stworzona przez lata ze Stadlerem pozwoli przyspieszyć procesy zainicjowane w celu poprawy usług kolejowych w regionie".

Ansgar Brockmeyer, wiceprezes wykonawczy ds. marketingu i sprzedaży w firmie Stadler, powiedział: "Jesteśmy bardzo dumni, że FdC po raz kolejny zleciło Stadlerowi dostawę dodatkowych pociągów. We współpracy z FdC przyczyniamy się do dekarbonizacji transportu kolejowego we Włoszech. Nowe wąskotorowe pociągi wodorowe są nowością na skalę światową i torują drogę do zrównoważonego transportu kolejowego na liniach wąskotorowych na całym świecie. Dziękujemy FdC za zaufanie i z niecierpliwością czekamy na pogłębienie naszej współpracy z nimi".

Maurizio Oberti, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży we Włoszech, skomentował: "To dodatkowe zamówienie umacnia pozycję Stadlera we Włoszech. Całe portfolio produktów i pojazdów Stadler zostało już nabyte przez kilka włoskich regionów i operatorów, od tramwajów i metra po pojazdy dalekobieżne i lokomotywy. To niezwykłe osiągnięcie dla Stadlera".

 

Zespół napędowy wąkotorowego, wodorowego pociągu Stadlera dla Ferrovie della Calabria (FdC).
Fot. Stadler Rail

 

Więcej informacji o pociągach

Pojazdy składają się z dwóch wagonów pasażerskich i zespołu napędowego. Wagony posiadają lekkie aluminiowe konstrukcje, dzięki czemu pociąg jest bardziej energooszczędny. W zespole napędowym znajdują się ogniwa paliwowe i zbiorniki wodoru, a także inne wyposażenie techniczne.

Przy całkowitej długości wynoszącej około 50 metrów, nowe pociągi oferują 89 miejsc siedzących w każdym pojeździe dla łącznie 155 pasażerów.

Dzięki niskopodłogowej platformie są one w pełni dostępne nie tylko dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, ale także dla pasażerów z wózkami dziecięcymi i rowerami. Nowe pojazdy oferują również specjalne obszary w pobliżu drzwi wejściowych i wyjściowych oraz toaletę dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej zgodną ze standardami TSI.

Zrównoważony rozwój na dobrej drodze

Alternatywne rozwiązania napędowe Stadlera sprawiają, że podróżowanie koleją jest bardziej przyjazne dla środowiska, nawet tam, gdzie wcześniej nie było alternatywy dla oleju napędowego. Oprócz pociągów zasilanych akumulatorowo Stadler opracowuje pojazdy szynowe napędzane wodorem, umożliwiające bezemisyjną eksploatację na trasach pozbawionych linii napowietrznych. W ramach kontraktu FdC we Włoszech Stadler zaprojektuje i wyprodukuje pierwszy wąskotorowy zespół trakcyjny napędzany wodorem dla regionu Kalabrii. Dwa inne regiony Włoch wybrały już zrównoważone rozwiązania kolejowe firmy Stadler. Nowe pociągi wąskotorowe napędzane wodorem dla FdC mają wejść do użytku w 2026 roku.