Alstom wygrywa przetarg na dostawę 16 lokomotyw Traxx do Rumuni

Alstom wygrywa przetarg na dostawę 16 lokomotyw Traxx do Rumuni

20 stycznia 2024 | Źródło: Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Urząd ds. reformy kolei (ARF) poinformował, że wyłonił ALSTOM Association (Alstom Transport SA - lider, Alstom Transportation Germany GmbH - partner) jako zwycięzcę przetargu na zakup 16 nowych 4-osiowych lokomotyw elektrycznych z systemem ERTMS, zdolnych do jazdy z maksymalną prędkością w zakresie 160 km/h-200 km/h i do ciągnięcia do 16 wagonów; przeznaczonych do obsługi kolejowego transportu pasażerskiego. W umowach zagwarantowana będą usługi utrzymania i napraw, przez okres 20 lat, niezbędne do bezpiecznej i komfortowej eksploatacji tych lokomotyw. Wyniki przetargu zostały ogłoszone 16 stycznia br, a formalne przyznanie kontraktu podlega 10-dniowemu okresowi odwoławczemu.

 

Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Kurier Kolejowy

 

Finansowanie projektu zapewniane jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Odporności oraz z budżetu państwa, poprzez budżet Ministerstwa Transportu i Infrastruktury, w granicach zatwierdzanych corocznie na ten cel kwot, zgodnie z zatwierdzonymi programami inwestycji publicznych zgodnie z prawem.

Tym samym, po skompletowaniu ofert techniczno-finansowych jedynego producenta taboru, który złożył dokumentację przetargową, otrzymaniu bezwarunkowych zgód Krajowego Urzędu Zamówień Publicznych (ANAP) i przesłaniu Raportu Końcowego z postępowania w SICAP, Komisja Oceniająca sformalizowała wygranie przetargu, wybierając francuskiego producenta taboru kolejowego Alstom Transport SA.

Oferta finansowa wynosi 767 510 640 lei (około 154 mln euro) netto i obejmuje wartość dostawy 16 lokomotyw elektrycznych oraz wartość utrzymania przez okres 20 lat.

Umowa sprzedaży zawiera również klauzulę przeglądową dotyczącą możliwości przedłużenia okresu serwisowania o kolejne 20 lat, bez organizowania postępowania przetargowego, poprzez zawarcie dodatkowej ustawy.

Zgodnie z wynikami studium wykonalności stanowiącego podstawę niniejszego projektu oraz zgodnie ze wskaźnikami techniczno-ekonomicznymi zatwierdzonymi przez rząd Rumunii lokomotywy elektryczne będą wykorzystywane przez SNTFC „CFR-Călători” w ramach zamówień publicznych na przyznane usługi przewozowe.

Wprowadzenie lokomotyw elektrycznych, będących przedmiotem niniejszego zamówienia publicznego, ma na celu zwiększenie efektywności świadczenia usług kolejowego transportu pasażerskiego, zmniejszenie zanieczyszczeń oraz zwiększenie komfortu na szeregu tras zelektryfikowanej publicznej sieci kolejowej lub w procesie elektryfikacji w następujący sposób:

  • Dej-Brasov-Bukareszt-Konstanca;
  • Timişoara-Arad-Braşov Bukareszt-Konstanca;
  • Timisoara-Kluż-Napoka Jassy;
  • Iasi/Suczawa Bukareszt-Konstanca.

Podpisanie umowy w sprawie zamówienia publicznego będzie możliwe po upływie terminu do wniesienia ewentualnych zastrzeżeń i odpowiednio po rozstrzygnięciu zastrzeżeń/skarg sformułowanych w postępowaniu o udzielenie zamówienia.