Ty2 Wojenna lokomotywa na pokojowe czasy

Ty2 Wojenna lokomotywa na pokojowe czasy

20 stycznia 2024 | Źródło: Eurosprinter
PODZIEL SIĘ

Wydawca Eurosprinter wydał drugie już wydanie monografii najliczniejszej po wojnie i najdłużej będącej w służbie lokomotywy parowej Polskich Kolei Państwowych — Ty2 (BR 52, Ty42). 

 

Fot. Eurosprinter

 

Książka została wprowadzona na rynek przez znane rybnickie wydawnictwo specjalizujące się w tematyce komunikacji szynowej — „Eurosprinter”. Firma ta od kilku lat publikuje albumowe monografie parowozów pracujących na polskich kolejach. Dotychczas ukazało się pięć pozycji (Ty2, Ty43, Ty4, TKt48 i Ok1), lada chwila ukaże się szósta (Ok22). Jako pierwsza wydana została — jakże mogło być inaczej — monografia najpopulariniejszego i najbardziej „wszędobylskiego” parowozu, czyli właśnie Ty2 (Ty42).

Pierwsze wydanie bardzo szybko zostało wyprzedane, zaistniała zatem konieczność wydania drugiego, poprawionego i uzupełnionego o część nowych ilustracji.

Stare powiedzenie mówi, że podobno prowizorki bywają najtrwalsze. Sprawdza się to idealnie w przypadku niemieckiej lokomotywy parowej serii 52. Zaprojektowana została na krótki okres eksploatacji przy obsłudze zaplecza frontu wschodniego podczas ostatniej wojny światowej, jako maksymalnie uproszczona technologicznie „lokomotywa wojenna” (niem. Kriegslok).

Bazą do „uproszczenia” stał się znormalizowany ciężki parowóz towarowy serii 50 kolei DR. Lokomotywa BR 52 budowana była przez wiele fabryk — w tym polskich — na terenie wielu krajów okupowanej Europy, w ogromnej liczbie ponad 6000 egzemplarzy. Po wojnie znalazła się w eksploatacji zarządów kolejowych wielu państw europejskich. I zamiast przewidywanych maksymalnie pięciu lat eksploatacji, na niektórych kolejach pozostała w służbie przez lat pięćdziesiąt (stąd podtytuł książki „wojenna lokomotywa na pokojowe czasy)! Sprawiła to właśnie prostota konstrukcji, a co za tym idzie łatwość w eksploatacji i niezawodność. Na sieci Polskich Kolei Państwowych pracowało 1407 tych parowozów oznaczonych serią Ty2. Tuż po zakończeniu wojny polskie fabryki kontynuowały jeszcze produkcję tych maszyn. 150 wykonanych po wyzwoleniu lokomotyw oznaczono serią Ty42.

Polskie koleje oficjalnie zakończyły ich eksploatację na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku — ostatni egzemplarz wykonywał prace manewrowe na terenie bydgoskich ZNTK do 1994 roku. Przez 50 lat służby na ziemiach polskich parowozy te prowadziły nie tylko składy towarowe, ale bardzo często lokalne pociągi osobowe, a nawet dalekobieżne i pośpieszne! Po wycofaniu ich ze służby, kilka egzemplarzy pracowało jeszcze jako lokomotywy muzealne — w parowozowniach Wolsztyn, Ełk, Chabówka i Rybnik. Dziś jeszcze sporadycznie możemy oglądać „pod parą” dwa parowozy serii Ty42.

Niniejsza monografia szczegółowo opisuje dzieje „lokomotywy wojennej” serii 52, później Ty2 i Ty42, w pracy na naszych kolejach. Przedstawia też opis konstrukcji oraz wyczerpujące statystyki. Z książki poznamy genezę jej powstania, dzieje eksploatacji w okresie II wojny światowej oraz powojennej eksploatacji serii 52 na kolejach niemieckich i innych państw europejskich. Najwięcej miejsca poświęcono oczywiście pracy tych maszyn na naszych kolejach (przede wszystkim na PKP, w mniejszym stopniu na kolejach przemysłowych).

Zapoznamy się z okresem opalania naszych parowozów mazutem, poznamy tendry, jakie doczepiano do tych lokomotyw oraz prześledzimy szereg wypadków, które — niestety — też miały miejsce z udziałem tych maszyn. Całość monografii jest niezwykle bogato ilustrowana zdjęciami, rysunkami i reprodukcjami dokumentów.

Zapraszamy do lektury 

https://eurosprinter.com.pl/197,pl_ty2-wojenna-lokomotywa-na-pokojowe-czasy-cd.html