Fenniarail zamawia kolejne lokomotywy elektryczne

Fenniarail zamawia kolejne lokomotywy elektryczne

26 stycznia 2024 | Źródło: Fenniarail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Fenniarail Oy zamówił dwie lokomotywy elektryczne Vectron od Siemens Mobility do transportu towarów dla obecnych i nowych klientów. Dostawa lokomotyw nastąpi na początku 2026 roku. Umowa obejmuje również usługę konserwacji lokomotyw.

 

Fot. Fenniarail

 

Fenniarail wprowadził pierwszego Vectrona do ruchu komercyjnego późną jesienią 2023 r., a doświadczenia są zachęcające: „Stwierdzono, że wydajność lokomotywy, efektywność energetyczna i zerowa emisja emisji podczas użytkowania energii elektrycznej mają istotne znaczenie dla rozwoju naszej działalności. Dzięki nowym lokomotywom elektrycznym będziemy w stanie zdywersyfikować fiński rynek kolejowy dzięki konkurencyjnej i przyjaznej dla środowiska alternatywie” – mówi Lauri Helke, dyrektor generalny Fenniarail.

Potencjał lokomotyw Fenniarail jest w pełni wykorzystany, a dokonane obecnie inwestycje w lokomotywy zapewniają dalszy rozwój firmy. Dodatkowa przepustowość osiągnięta dzięki wprowadzeniu nowych lokomotyw elektrycznych umożliwia stworzenie nowej oferty trasowej i zmianowej zarówno dla obecnych, jak i nowych klientów. „Naszemu procesowi zakupu lokomotyw towarzyszył wyraźny sygnał ze strony fińskiego przemysłu o konieczności wprowadzenia konkurencji w usługach kolejowych. Jeśli chodzi o konkurencyjność Finlandii, zapewnienie alternatywnych rozwiązań dla transportu kolejowego zostało uznane za kluczowe z punktu widzenia niezawodności operacyjnej, sprawności i kosztów, a wszystkie one stanowią wartość dodaną, jaką wnosimy” – mówi Petri Lempiäinen, prezes zarządu Fenniarail.

Vectrony to nowoczesne czteroosiowe lokomotywy elektryczne produkowane przez niemiecką firmę Siemens, których ponad 1300 trafiło już do różnych przedsiębiorstw kolejowych. Zakupione lokomotywy są dostosowane do warunków panujących w Finlandii i szczególnie dobrze sprawdzają się w ruchu towarowym spółki – jedna lokomotywa może ciągnąć składy towarowe o masie ponad 2000 ton ze średnią prędkością większą niż obecne lokomotywy. Do poruszania się po torach niezelektryfikowanych Vectrony Fenniarail posiadają tzw urządzenia ostatniej mili, czyli agregatu spalinowego, który umożliwia przemieszczanie wagonów np. na tor załadunkowy. Lokomotywy posiadają także sterowanie radiowe, co umożliwia wykonywanie prac przez maszynistę lokomotywy. Sterowanie radiowe i podwójne wykorzystanie możliwe dzięki sprzętowi „ostatniej mili” wydają się klientowi bardziej efektywną usługą logistyczną, gdy nie jest potrzebna osobna lokomotywa.

Czynniki środowiskowe zostały wzięte pod uwagę, mając na uwadze cały cykl życia lokomotywy. Energooszczędność Vectrona jest na najwyższym poziomie, lokomotywa podczas hamowania jest w stanie oddać energię z powrotem do sieci elektrycznej, a układ sterowania lokomotywy zarówno optymalizuje zużycie energii, jak i doradza maszyniście w wyborze najlepszej metody jazdy. Konstrukcja lokomotywy jest modułowa, a 98% jej masy stanowią materiały nadające się do recyklingu. Lokomotywa elektryczna Vectron Producent Siemens Mobility Moc 6400 kW Moc jednostek wysokoprężnych 2 x 180 kW Uciąg 350 kN Prędkość maksymalna 200 km/h Liczba osi 4 Masa 89,7 t Długość 19 m Systemy Kontrola dostępu ETCS, sterowanie radiowe.