Problematyczny start nowych czeskich pociągów na Łotwie.

Problematyczny start nowych czeskich pociągów na Łotwie.

29 stycznia 2024 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Przewoźnik nie ma wystarczającej liczby części zapasowych, były szef rady nadzorczej obwinia za sytuację zły stan infrastruktury.

 

Fot. Vivi

 

Łotewskie Koleje Państwowe Pasazieru Vilciens (obecnie ViVi) nie są w stanie utrzymać swoich operacji zgodnie z harmonogramem wraz z pojawieniem się nowych jednostek z Grupy Škoda. Z tego powodu rada nadzorcza spółki podała się już całkowicie do dymisji. Sytuacja powinna poprawić się do wiosny.

Łotewskie media, takie jak TV3, dokładnie informują o problemach. Przewoźnik musi anulować wiele połączeń, ponieważ nowe jednostki Skody są wyłączane z powodu usterek. Przyczyna nie leży jednak wyłącznie po stronie producenta, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Koleje Łotewskie nie posiadają ogrzewanych lokomotywowni, przez co niektóre naprawy nie mogą zostać przeprowadzone na czas. 

Były szef rady nadzorczej, Sandis Šteins, powiedział w oświadczeniu, że obecne problemy są poza możliwościami rozwiązania przez władze przewoźnika. "To długotrwałe zaniedbanie infrastruktury kolejowej" - powiedział Šteins. Jednocześnie potwierdził, że przewoźnik nie ma wystarczających środków finansowych na utrzymanie istniejących pociągów w ruchu, pozostawiając je w dużej mierze bez wsparcia.

Łotewski minister transportu Kaspars Briškens powiedział na portalu społecznościowym X, że zleci pełny audyt przetargu, który wygrała Škoda Group. Audyt ma obejmować warunki techniczne dla nowych jednostek, szczegóły przejęcia składu pociągu oraz odpowiedzialność poszczególnych osób.

Škoda powiedziała w oświadczeniu na Łotwie, że do marca jednostki osiągną 95% niezawodności. Firma tłumaczy niższą niezawodność drobnymi usterkami i brakami wykrytymi podczas rozpoczęcia eksploatacji.

Grupa Škoda dostarcza na Łotwę łącznie 32 w pełni gotowe do obsługi pasażerów pociągi elektryczne o szerokim rozstawie szyn wynoszącym 1520 mm. Nowe pociągi są oparte na dobrze znanym w Czechach RegioPanter, ale zostały dostosowane do możliwości na Łotwie, więc oprócz szerokiego rozstawu szyn mają również większą szerokość i mogą pomieścić więcej pasażerów. Ostatnia jednostka zostanie dostarczona w połowie 2024 roku.

Jednostki są czteroczłonowe, mają 109 metrów długości i mieszczą 436 osób. Pociągi mają jednopoziomowe wejście dla pasażerów z peronów, co nie tylko sprawi, że usługa będzie bardziej dostępna dla wszystkich, ale także skróci czas potrzebny pasażerom na przesiadkę na przystankach. Ponadto szersze drzwi pociągu pomogą przyspieszyć wsiadanie i wysiadanie. Pojazdy muszą być w stanie wytrzymać warunki klimatyczne od -40°C do +40°C. Skoda pokonała w konkursie hiszpańskich producentów Talgo i CAF oraz szwajcarskiego Stadlera. Wartość kontraktu wynosi około 6 miliardów koron.