BLS i SBB rozszerzają współpracę - nowe połączenie międzymiastowe od grudnia 2025 r.

BLS i SBB rozszerzają współpracę - nowe połączenie międzymiastowe od grudnia 2025 r.

01 lutego 2024 | Źródło: https://bahnblogstelle.net / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Od grudnia 2025 r. szwajcarski przewoźnik kolejowy BLS będzie obsługiwał nowe połączenie dalekobieżne. Firma będzie wówczas obsługiwać trasę Biel/Bienne-Delémont-Bazylea.

 

Fot. BLS

 

Nowa usługa zapewni podróżnym na trasie "atrakcyjną półgodzinną usługę na trasach dalekobieżnych", jak ogłosił BLS w środę. Jest to dalsze rozszerzenie współpracy ze Szwajcarskimi Kolejami Federalnymi (SBB).

Według BLS, podróżni w północno-zachodniej Szwajcarii skorzystają z rozszerzenia usług od grudnia 2025 roku. "Dzięki otwarciu dwutorowej trasy Grellingen-Duggingen, półgodzinna usługa może być teraz wprowadzona na trasie dalekobieżnej Biel/Bienne-Delémont-Basel SBB. BLS i SBB uzgodniły, że BLS będzie obsługiwać dodatkowe połączenie dalekobieżne - IR56", ogłosiła spółka. Drugie połączenie dalekobieżne na tej trasie - IC51 - będzie nadal obsługiwane przez SBB i zostanie przedłużone do Lozanny od grudnia 2025 roku. Obecnie połączenie to kończy się i zaczyna w Biel/Bienne.

W przyszłości na linii IR56 będą wykorzystywane pociągi MIKA (typ RABe 528) z 242 miejscami siedzącymi. Zgodnie z oświadczeniem, BLS zamówił w tym celu siedem dodatkowych pojazdów od Stadlera.

Obie firmy współpracują w zakresie usług dalekobieżnych od 2019 roku. BLS obsługuje linie Bern-Olten i Bern-Biel/Bienne, a od 2020 r. linię Bern-Neuchâtel-La Chaux-de-Fonds. Zgodnie z komunikatem prasowym, spółki kolejowe SBB, BLS i SOB uzgodniły również kontynuację szwajcarskiego modelu współpracy w zakresie transportu dalekobieżnego w kolejnym okresie koncesyjnym, tj. od grudnia 2029 roku. SBB zachowa licencję na transport dalekobieżny, ale przeniesie obsługę poszczególnych linii dalekobieżnych na BLS i SOB. Koleje zawarły w tym celu podstawową umowę pod koniec 2022 r. z udziałem Federalnego Urzędu Transportu (FOT).