Stadler dostarczy pociągi międzymiastowe nowej generacji do Arabii Saudyjskiej

Stadler dostarczy pociągi międzymiastowe nowej generacji do Arabii Saudyjskiej

05 lutego 2024 | Źródło: Stadler Rail / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Dzisiaj Saudi Arabia Railways (SAR) i Stadler podpisały umowy na dostawę i utrzymanie 10+10 pociągów pasażerskich nowej generacji, które będą eksploatowane w rozwijającej się sieci kolejowej w Królestwie Arabii Saudyjskiej. Dzięki tym przełomowym kontraktom SAR robi kolejny krok w kierunku rozwoju swojej sieci kolejowej w ramach WIZJI 2030. Dla Stadlera są to pierwsze kontrakty na jednym z najszybciej rozwijających się rynków kolejowych w regionie GCC. Całkowita wartość kontraktu wynosi około 600 mln CHF. Świadkami podpisania kontraktu byli Saleh bin Nasser Al-Jasser, minister transportu i usług logistycznych Arabii Saudyjskiej oraz prezes zarządu SAR, a także szwajcarski radny federalny Guy Parmelin, podkreślając strategiczne znaczenie tej współpracy dla dwustronnych stosunków między Królestwem Arabii Saudyjskiej a Szwajcarią.

 

Fot. Stadler Rail

 

Nowe zespoły trakcyjne zostaną zaprojektowane zgodnie z najnowszymi normami europejskimi i międzynarodowymi, a jednocześnie będą wyposażone specjalnie pod kątem warunków klimatycznych i otoczenia w Arabii Saudyjskiej. Będą one miały ok. 175 m długości, napęd własny z dwoma niezależnymi głowicami spalinowo-elektrycznymi spełniającymi najnowsze europejskie normy emisji spalin etapu V i będą mogły pomieścić ok. 320 pasażerów. Nowe zespoły trakcyjne wyniosą podróże pociągami w Królestwie na wyższy poziom pod względem komfortu pasażerów, wrażeń z podróży i niezawodności. Będą one gotowe do obsługi rosnącej sieci kolejowej SAR w całym kraju i połączą rozwijające się miasta Królestwa.

Umowa na dostawę składa się z umowy podstawowej na 10 zespołów trakcyjnych z opcją na kolejne 10 zespołów trakcyjnych. Umowa serwisowa zapewnia pełne wsparcie serwisowe i części zamienne przez okres 10 lat z opcją przedłużenia na kolejne 10 zespołów trakcyjnych na okres 10 lat. Łączna wartość obu umów podstawowych wynosi około 600 mln CHF.

Kontrakt został podpisany w wyniku międzynarodowej procedury przetargowej SAR w 2022 r., wyboru Stadlera jako preferowanego oferenta SAR w 2023 r. oraz szeroko zakrojonego procesu negocjacji. Umowa ta jest pierwszym kontraktem dla Stadlera na szybko rozwijającym się rynku regionu GCC. Jednak dzięki dwóm innym dużym kontraktom w regionie MENA Stadler ma znaczące doświadczenie w projektowaniu w odpowiednich warunkach klimatycznych i otoczenia.

 

Uroczystość podpisania umowy. Peter Spuhler, prezes wykonawczy Stadler,
Guy Parmelin, szwajcarski radny federalny,
S.E. Saleh bin Nasser Al-Jasser, minister transportu i usług logistycznych Arabii Saudyjskiej i prezes zarządu SAR
oraz dr Bashar bin Khaled Al-Malik, dyrektor generalny Saudi Arabia Railways (SAR).
Fot. Stadler Rail

 

Jego Ekscelencja Minister Transportu i Usług Logistycznych, Prezes Zarządu Saudi Arabia Railways (SAR), Inżynier Saleh bin Nasser Al-Jasser, wyjaśnił, że zakup tych nowoczesnych pociągów jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na usługi pasażerskie East Train, ponieważ nowe pociągi przyczynią się do podwojenia rocznej przepustowości East Train do ponad 3,8 miliona pasażerów rocznie i zapewnią bezpośrednie przejazdy z Rijadu do Dammam (usługa ekspresowa), aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na przejazdy między dwoma głównymi miastami w Królestwie.

Jego Ekscelencja Al-Jasser dodał, że wprowadzenie tych nowoczesnych pociągów do sieci kolejowej jest również zgodne z inicjatywami Krajowej Strategii Transportu i Logistyki (NTLS), których celem jest poprawa jakości życia, usprawnienie systemu transportu publicznego w Królestwie, oraz poprawić ogólne doświadczenia, podkreślając, że „wprowadzenie do eksploatacji nowych pociągów w najbliższej przyszłości otworzy nowe horyzonty dla ruchu gospodarczego obserwowanego w Królestwie poprzez wspieranie szybkich połączeń między miastami i głównymi regionami Królestwa, zwracając uwagę na wielkie i nieograniczone wsparcie, jakie system transportu i logistyki otrzymuje od Kustosza Dwóch Świętych Meczetów i JKW Księcia Koronnego, aby umożliwić sektorowi realizację swoich inicjatyw zgodnie z saudyjską wizją 2030.

Ze swojej strony, dyrektor generalny Saudi Arabia Railways (SAR), dr Bashar bin Khaled Al-Malik, potwierdził zaangażowanie firmy w jej pionierską rolę w kraju, stwierdzając: "Dziś doświadczamy kompleksowego rozwoju i zrównoważonej transformacji strategicznej w sektorze kolejowym, ponieważ te nowoczesne pociągi stanowią skuteczne narzędzie do poprawy usług świadczonych mieszkańcom i odwiedzającym Królestwo". Dodał: "Nowe pociągi będą obsługiwać cały zakres operacyjny sieci East Railway, zwiększając liczbę miejsc siedzących, liczbę codziennych podróży i roczną przepustowość sieci, ponieważ pociągi te będą obsługiwać stacje Rijad, Hofuf, Abqaiq i Dammam".

Peter Spuhler, prezes wykonawczy Stadler Rail, mówi: „Dzisiaj jesteśmy zaszczyceni otrzymaniem tego prestiżowego kontraktu od jednej z najszybciej rozwijających się firm kolejowych na świecie. Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że powierzono nam zaufanie w zakresie rozwoju i dostaw pociągów pasażerskich nowej generacji SAR i dołożymy wszelkich starań, aby spełnić wysokie oczekiwania SAR i pasażerów w Królestwie. To zaszczyt być częścią rozwoju Arabii Saudyjskiej w kierunku zrównoważonego i ekologicznego transportu pasażerskiego. Jednocześnie jest to dla Stadlera strategiczny kamień milowy w wejściu na rynek kolejowy w regionie GCC – rynek, który według oczekiwań będzie przewyższał inne rynki kolejowe pod względem komfortu podróży i wzrostu liczby pasażerów”.

Stadler buduje pociągi od ponad 80 lat. Dostawca rozwiązań mobilnych w zakresie budowy pojazdów szynowych, serwisu i technologii sygnalizacyjnej ma swoją siedzibę w Bussnang we wschodniej Szwajcarii. Zatrudnia około 13 500 pracowników w różnych lokalizacjach produkcyjnych i inżynieryjnych, a także w ponad 80 lokalizacjach serwisowych. Firma jest świadoma swojej społecznej odpowiedzialności za zrównoważoną mobilność i dlatego stawia na innowacyjne, zrównoważone i trwałe produkty wysokiej jakości. Asortyment produktów w dziedzinie kolei głównych i transportu miejskiego obejmuje pociągi dużych prędkości, pociągi międzymiastowe, pociągi regionalne i podmiejskie, metro, tramwaje i tramwaje. Stadler produkuje również lokomotywy liniowe, lokomotywy manewrowe i wagony pasażerskie. Jest wiodącym na świecie producentem pojazdów szynowych z napędem zębatkowym.