Austria przekształci sieć pociągów dalekobieżnych w Alpach, a nowy tunel doda więcej połączeń

Austria przekształci sieć pociągów dalekobieżnych w Alpach, a nowy tunel doda więcej połączeń

08 lutego 2024 | Źródło: ÖBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Sześć nowych linii międzymiastowych IR zostanie uruchomionych od grudnia. Od grudnia uruchomionych zostanie sześć nowych linii dalekobieżnych kategorii IRN. Na pełne dwa lata przed rozpoczęciem regularnej eksploatacji nowego tunelu Coralma, austriacki rząd przedstawił pełny przegląd zmian, jakie przyniesie otwarcie nowego połączenia na południu kraju, w szczególności w obszarze tak zwanego "wewnątrzalpejskiego" transportu dalekobieżnego.

Fot. ÖBB
Wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2025 r. zakres połączeń zostanie znacznie rozszerzony, a czasy podróży zostaną skrócone na wielu trasach. 

Nowością są połączenia kategorii IR - InterRegio. Austria opisuje je jako "średniej prędkości pociągi dalekobieżne", które będą kursować co godzinę lub dwie godziny. "Otworzą one i połączą regiony alpejskie, a także stworzą lepsze połączenia z dalekobieżnymi pociągami krajowymi i międzynarodowymi na stacjach przesiadkowych", powiedział rząd na swojej stronie internetowej. Na liniach pojawią się wyłącznie nowe jednostki przystosowane do przewozu wózków inwalidzkich.

Nowe linie IR

IR "Aichfeld": Graz - Bruck an der Mur - Knittelfeld - Unzmarkt - Klagenfurt

IR "Ennstal": Graz - Bruck an der Mur - Selzthal - Bischofshofen - Zell am See - Wörgl - Innsbruck

IR "Pyhrn": Graz - Leoben - Selzthal - Kirchdorf an der Krems - Linz

IR "Pinzgau": Salzburg - Bischofshofen - Zell am See - Wörgl

IR "Alpe-Adria": Salzburg - Bischofshofen - Spittal-Millstättersee - Villach

IR "Mur-Drau": Graz - Hügel-Straß (- Maribor - Słowenia lub Chorwacja)

 

 

Żadna z nowych linii nie będzie przebiegać wzdłuż Koralmbahn, która połączy Graz i Klagenfurt w zaledwie 45 minut. Większość pociągów dalekobieżnych z Wiednia do Villach i Klagenfurtu zostanie skierowana na tę trasę. Koralmbahn jest kluczową inwestycją w austriackich kolejach i obejmuje łącznie 33 kilometry tuneli. Cała trasa ma 133 kilometry długości.