CMA CGM, COSCO, Evergreen i OOCL przedłużają sojusz do 2032 r.

CMA CGM, COSCO, Evergreen i OOCL przedłużają sojusz do 2032 r.

28 lutego 2024 | Źródło: Ships & Ports / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Demonstrując swoje zaangażowanie we współpracę i uciszając niektóre z trwających spekulacji, dyrektorzy generalni czterech największych przewoźników kontenerowych spotkali się, aby ogłosić, że zgodzili się przedłużyć o co najmniej pięć lat współpracę znaną jako OCEAN Alliance. Ponieważ krajobraz ma się zmienić, ponieważ inni przewoźnicy mają się dostosować, te umowy operacyjne są jednak również poddawane coraz większej kontroli ze strony organów regulacyjnych i krytykowane przez spedytorów.

 

Fot. Oocl

 

Jak podaje OCEAN Alliance, uruchomiona wiosną 2017 r. sieć żeglugowa jest największą na świecie operacyjną siecią żeglugową, nazywając siebie „kręgosłupem szlaków handlowych w handlu międzynarodowym”. Podkreślają zalety koordynowania rozkładów i współdzielenia możliwości w celu zapewnienia najlepszej w swojej klasie usług, krótkich czasów tranzytu, konkurencyjnych częstotliwości rejsów i szerokiego zasięgu portów. Dyrektorzy generalni CMA CGM Group, COSCO SHIPPING, Evergreen i OOCL podpisali dziś w Szanghaju protokół ustaleń w celu przedłużenia współpracy operacyjnej OCEAN Alliance o dodatkowe pięć lat. Podkreślają, że będzie działać co najmniej do 2032 roku.

„Od siedmiu lat z rzędu OCEAN Alliance przyczynia się do stabilnego łańcucha dostaw, zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami i regulacjami. Dzięki temu przedłużeniu będzie realizować swój główny cel: dostarczanie najlepszej oferty usług klientom swoich partnerów w nadchodzących latach” – stwierdziła grupa w swoim ogłoszeniu. „Decyzja o przedłużeniu naszej współpracy o kolejne co najmniej pięć lat ugruntowuje nasze zaangażowanie w zaspokajanie potrzeb naszych klientów i budowanie jeszcze bezpieczniejszych, niezawodnych i zrównoważonych łańcuchów dostaw” - powiedział Rodolphe Saadé, prezes i dyrektor generalny grupy CMA CGM.

Niepewność pojawiła się po tym, jak Hapag-Lloyd ogłosił, że opuści konkurencyjną współpracę znaną jako The Alliance i połączy się z Maerskiem w nowej współpracy o nazwie Gemini. Był to drugi krok w procesie przemian w branży po tym, jak w zeszłym roku Maersk i MSC Mediterranean Shipping Company ogłosiły, że rozwiązują sojusz znany jako 3M. Bez największego partnera spekulowano o dalszym przetasowaniu partnerów, ponieważ Sojusz pragnie wzmocnić swoją współpracę po utracie Hapagu. Trzy sieci sojuszy znalazły się pod lupą podczas pandemii, kiedy krytycy zwrócili uwagę na konsolidację w branży spedycyjnej. Utrzymywali, że te trzy grupy kontrolowały ponad 80 procent światowego przemysłu żeglugowego. Często pojawiały się oskarżenia o zmowę i ustalanie cen, a także ogólna uwaga, że ​​te trzy grupy opanowały transport morski.

W Stanach Zjednoczonych krytyka odegrała kluczową rolę w przyjęciu ustawy o reformie żeglugi oceanicznej z 2022 r. Zarówno organy regulacyjne z Unii Europejskiej, jak i z Wielkiej Brytanii ogłosiły również, że wstrzymują ulgi dla branży żeglugowej, co oznacza kontynuację linii i trzech sojuszy będą podlegać bardziej rygorystycznym regulacjom antymonopolowym w celu zapewnienia konkurencji. Organy regulacyjne zauważyły, że zmiana nie wyeliminowałaby współpracy, ale miała na celu ograniczenie uprawnień i zapewnienie uczciwej konkurencji, aby nie postawić spedytorów w niekorzystnej sytuacji.