Talgo odnotowało w 2023 r. wzrost obrotów o 39%

Talgo odnotowało w 2023 r. wzrost obrotów o 39%

29 lutego 2024 | Źródło: Talgo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Talgo S.A., wiodąca firma zajmująca się projektowaniem, produkcją i utrzymaniem szybkich lekkich pociągów, odnotowała w 2023 r. obroty w wysokości 652 mln euro, co stanowi wzrost o 39% w porównaniu z 469,1 mln euro uzyskanymi w poprzednim roku. Przychody odzwierciedlają głównie zwiększoną aktywność przemysłową zgodnie z harmonogramami projektów produkcyjnych.

 

Talgo odnotowało w 2023 r. wzrost obrotów o 39%
Fot. Talgo

 

Firma odnotowała EBITDA w wysokości 76,5 mln euro w 2023 r., czyli o 55% wyższą niż 49,3 mln euro uzyskane w poprzednim roku, napędzaną wzrostem działalności przemysłowej, a także obejmującą pozycje nadzwyczajne wynikające z przedłużenia umów produkcyjnych z niemieckim DB i duńskim DSB. Zysk netto wyniósł 12,2 mln euro, czyli osiem razy więcej niż w roku poprzednim. Mimo to, negatywny wpływ na wynik miały podwyżki stóp procentowych, które spowodowały wzrost kosztów finansowych Grupy.

Na koniec 2023 r. zapotrzebowanie na gotówkę operacyjną wyniosło 384,9 mln euro, zgodnie z obecnym cyklem faz produkcyjnych, co również spowodowało wzrost zadłużenia finansowego netto do 241 mln euro. Talgo ma solidny profil finansowy ze zdywersyfikowanymi źródłami i ponad 200 mln euro w gotówce i dostępnych liniach kredytowych. Ponadto w lutym tego roku spółka zarejestrowała program wekslowy na Mercado Alternativo de Renta Fija (MARF) Bolsas y Mercados (BME) na maksymalne saldo 150 mln euro.

Inwestycje Capex wyniosły 26,4 mln euro, zgodnie ze wstępnymi prognozami na ten okres ogłoszonymi na początku roku. 74% tej kwoty przeznaczono na działalność badawczo-rozwojową.

Talgo podtrzymało swoje zaangażowanie w wynagrodzenie akcjonariuszy w 2023 r. poprzez elastyczny program dywidendowy lub "Scrip Dividend" oraz program odkupu akcji o wartości 12 mln euro, którego kulminacja nastąpi w styczniu 2024 r. 83% akcjonariuszy spółki zdecydowało się otrzymać dywidendę w akcjach, a nie w gotówce, umacniając swoją pozycję w kapitale zakładowym Talgo, co stanowi wyraźny dowód wsparcia akcjonariuszy i zaufania do przyszłości spółki.

Rekordowy portfel zamówień

Talgo zamknęło rok z solidnym portfelem zamówień o wartości 4 223 mln euro, co stanowi wzrost o 54% w porównaniu do 2022 roku. Ponadto Spółka osiągnęła rekordowy poziom nowych zamówień o wartości ponad 2,1 mld euro. Ta silna dynamika handlowa wsparła wzrost aktywności produkcyjnej, na czele z projektami w Niemczech, które obejmują zaprojektowanie i wyprodukowanie 79 pociągów Intercity Talgo 230 dla Deutsche Bahn; Danii, która obejmuje zaprojektowanie i wyprodukowanie 16 pociągów Intercity Talgo 230 dla DSB; oraz Hiszpanii, której kontrakt obejmuje produkcję 23 bardzo szybkich składów i utrzymanie 13 pociągów, z opcją na 12 dodatkowych jednostek dla Renfe.

Większość nowych zamówień dotyczy przedłużenia istniejących kontraktów z niemieckim DB i duńskim DSB, a także przedłużenia umowy serwisowej Renfe dla szybkiej floty Talgo 250. Te nowe zamówienia minimalizują ryzyko związane z realizacją, jednocześnie przyczyniając się do stabilności harmonogramów produkcji i pozostawiając miejsce na ulepszenia przemysłowe. 

Po stronie obsługi technicznej Talgo utrzymuje solidną bazę kontraktów w siedmiu krajach, które zapewniają długoterminową widoczność przychodów i aktywność dzięki skonsolidowanemu i rosnącemu portfelowi.

Perspektywy na 2024 r.

Talgo potwierdziło swoje prognozy na 2024 r. w zakresie przychodów, wspierane przez realizację projektów z portfela.

Jeśli chodzi o rentowność biznesu, Talgo prognozuje EBITDA na poziomie 11,5% w tym roku.

Również w 2024 r. Talgo ustala prognozę inwestycji Capex w wysokości do 30 mln euro. Jeśli chodzi o zadłużenie finansowe netto, firma spodziewa się utrzymać je na poziomie 3-krotności EBITDA w tym roku, zgodnie z oczekiwanym zapotrzebowaniem na gotówkę w ramach projektów.

Talgo pracuje nad możliwościami komercyjnymi na wielu rynkach o łącznej wartości 5 000 mln euro w latach 2024-2026. Ponadto szczegółowo analizowana jest możliwość ubiegania się o projekty o wartości ponad 20 mld euro. W związku z tym najnowocześniejsza technologia i know-how Talgo pozycjonują spółkę jako międzynarodowy punkt odniesienia w zakresie dekarbonizacji transportu pasażerskiego, umacniając również jej pozycję jako wysoce konkurencyjnego rozwiązania dla regionu Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej. Rozwiązania firmy w zakresie pociągów dalekobieżnych są również uznawane za punkt odniesienia dla jej wkładu w redukcję emisji dwutlenku węgla i efektywności energetycznej w porównaniu z innymi alternatywami transportowymi.

O Talgo  

Talgo S.A. jest wiodącą firmą w zakresie projektowania, produkcji i utrzymania szybkich lekkich pociągów, obecną między innymi w Hiszpanii, Niemczech, Kazachstanie, Uzbekistanie, Arabii Saudyjskiej, Egipcie i Stanach Zjednoczonych. Firma jest uznawana na całym świecie za swoją innowacyjność, unikalną i wyróżniającą się technologię oraz niezawodność. Talgo jest głównym dostawcą pociągów dużych i bardzo dużych prędkości dla Renfe oraz dostawcą pociągów w projekcie dużych prędkości dla linii kolejowej "Haramain" między Mekką a Medyną w Arabii Saudyjskiej. Talgo jest również producentem wybranym przez niemieckiego operatora Deutsche Bahn i duńskiego operatora DSB w celu dekarbonizacji mobilności za pomocą pociągów dalekobieżnych Talgo 230.