CAF z kontraktem na nowe pociągi dla Qbuzz

CAF z kontraktem na nowe pociągi dla Qbuzz

18 marca 2024 | Źródło: CAF / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

CAF osiągnął nowy kamień milowy w swojej już bogatej historii w Holandii, zdobywając zaufanie nowego klienta w tym kraju. W tym przypadku jest to operator transportu publicznego Qbuzz, należący do FS Group, który wybrał CAF na dostawcę 10 pociągów podmiejskich, a także odpowiedniego pakietu części zamiennych, których dostawa planowana jest od 2028 roku.

 

Fot. CAF

 

Qbuzz to przedsiębiorstwo transportu publicznego w Holandii obsługujące koncesje w regionie Groningen-Drenthe, mieście Utrecht oraz w regionie między miastami Utrecht i Rotterdam. Założona w 2008 roku firma obsługuje linie autobusowe, tramwajowe i kolejowe, przewożąc około 350 000 pasażerów każdego dnia.

Pociągi wybrane przez Qbuzz są częścią platformy Civity i będą wyposażone w system sygnalizacji ETCS (Europejski System Sterowania Pociągiem) firmy CAF. Będą to energooszczędne jednostki zaprojektowane do jazdy z prędkością 160 km/h. Każdy pociąg będzie składał się z 3 wagonów i będzie mógł pomieścić około 350 pasażerów na długości prawie 60 metrów. Będą one również obejmować obszary dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i obszary do transportu rowerów. 

Inwestycja ta jest częścią inicjatywy realizowanej przez prowincję Holandia Południowa, mającej na celu umożliwienie obsługi linii ERTMS, poprawę transportu publicznego i uczynienie go bardziej zrównoważonym. Nowe jednostki będą wykorzystywane na linii biegnącej między miastami Dordrecht i Geldermalsen ("linia MerwedeLinge"), która została przyznana operatorowi Qbuzz przez władze prowincji Holandia Południowa w 2018 roku. Intencją Qbuzz przy zakupie tej nowej floty jest zastąpienie jednostek obecnie działających na linii, które nie są wyposażone w zaawansowany system sygnalizacji ERTMS, który ma zostać wdrożony na części linii do 2027 roku. 

W ciągu ostatnich kilku lat CAF realizował duże kontrakty w Holandii, w tym kolejne kontrakty z holenderskim operatorem NS (Nederlandse Spoorwegen), dla którego dostarczono ponad 200 jednostek podmiejskich od czasu zawarcia pierwszej umowy między obiema firmami w 2014 r., A także projekt, który CAF obecnie podejmuje w celu wyprodukowania 60 jednostek piętrowych, co oznacza operacje o wartości ponad 1600 milionów euro z tym klientem. Oprócz tego warto wspomnieć o innych projektach obejmujących dostawę jednostek metra i tramwajów dla Amsterdamu oraz tramwajów działających w mieście Utrecht. W rzeczywistości, wraz z tym nowym zamówieniem, całkowita liczba pojazdów dostarczonych lub w portfelu zamówień CAF dla klientów w Holandii wynosi 452 w ciągu ostatnich 10 lat, co pokazuje zaangażowanie i sukces firmy w tym kraju. 

Należy również podkreślić ścisłą współpracę pomiędzy CAF i holenderskim operatorem NS w ciągu ostatnich kilku lat w zakresie szeregu projektów automatycznej jazdy. W tym czasie CAF z powodzeniem przetestował system ATO (Automatic Train Operation) na ETCS (GoA2) w pociągach dostarczonych holenderskiemu operatorowi. Jest to kamień milowy, ponieważ system ATO został przetestowany na pociągach pasażerskich kursujących na liniach o dużym natężeniu ruchu. 

Projekt ten bada korzyści, jakie automatyczna jazda ATO może zapewnić holenderskiemu operatorowi w zakresie poprawy punktualności i zmniejszenia zużycia energii podczas pracy w ruchu, a także poprawy zarządzania operacjami na odcinku między ostatnią stacją na linii a zajezdnią pociągów, dzięki zdalnemu prowadzeniu bez konieczności podejmowania działań przez maszynistę.